یادداشت اختصاصی دکتر محسن کرمی برای صبح ساحل:

تحول مدیریت یا مدیریت تحول



تحول مدیریت یا مدیریت تحول، کدام‌یک اولویت دارد؟
یکی از راه‌های توسعه در هر کشور و منطقه، تحول در مدیریت آن است.
تحول سازمان‌ها و تحول مدیریت مکمل یکدیگرند. امروزه صدها دانشگاه معتبر جهانی دوره‌های مدیریتی را ارائه می‌کنند ولی هنوز مدیران کارآفرین و تحول‌آفرین کمیاب‌اند. نقش و تأثیر مدیران خلاق و کارآفرین در سازمان‌ها بررسی پوشیده نیست چراکه مدیران سرنوشت سازان محیط خود هستند. مدیر خلاق و تحول‌آفرین در هر منطقه می‌تواند ثروت آفرین باشد.یکی از صاحب‌نظران بنام «استن شیه» عنوان می‌کند: «شما مدیر تربیت کنید، همه‌چیز خودش می‌آید»مدیریت تحول، استراتژی و راهبرد مهمی است برای توسعه کشور و هر سازمان به‌طور عام -چنانچه بخواهیم مدیریت تحول را در جامعه نهادینه کنیم- لازم است تحول در مدیریت را سرلوحه برنامه‌هایمان قرار دهیم. برای اینکه بتوانیم تحول مدیریت در جامعه داشته باشیم یکی از راه‌ها شناسایی و استعدادیابی به‌منظور انتخاب افراد مستعد و خلاق برای انتصاب در پست‌های مدیریتی جامعه است.
ملت شریف ایران در آزمونی جدید یک‌بار دیگر، در آینده نزدیک حضور پررنگ خود را در انتخابات به رخ جهانیان خواهد کشید. انتظار می‌رود در این عرصه هوشمندانه عمل شود و نمایندگان خود را به‌گونه‌ای انتخاب نمایند که بتوانند مدیریت تحول را در جامعه رقم بزنند و در مجلس قوانینی را وضع نمایند تا جبران 40 سال کم‌کاری برخی از نمایندگان در عرصه‌های اجتماعی و به‌ویژه اقتصادی را بنمایند و با وضع قوانین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزشی، رفاهی و معیشتی و ... را ساماندهی و در جهت بهبود وضعیت جامعه حرکت نمایند.مردم با انتخاب نمایندگان خلاق، مبتکر و اندیشمند، صاحب‌نظر و معتقد به ارزش‌ها، آینده جامعه را در جهت توسعه‌یافتگی تضمین خواهند نمود و امید، شادابی و انگیزه در جامعه برای خدمت افزایش خواهد یافت و به‌تبع آن توسط جامعه (مردم) باانگیزه، کالاهای مرغوب تولید و خدمات شایسته ارائه می‌گردد و درنتیجه سرمایه‌ها بکار می‌افتد و نیز بهداشت، رفاه، تعلیم و تربیت و امنیت در جامعه شکل می‌گیرد.نمایندگان مجلس به به‌عنوان مدیران ارشد نظام نقش سازنده‌ای در توسعه منطقه و کشور خواهند داشت.
چنانچه در انتخاب این مدیران، هوشمندانه عمل نشود و انتخاب بر اساس شایستگی‌های موردنظر صورت نگیرد نبایستی انتظار داشت تحول در مدیریت اتفاق بیفتد و مدیریت تحول صورت پذیرد. تحول مدیریت لازمه‌اش رشد و شایستگی فردی، اجتماعی و سازمانی مدیران کشور است.
شایستگی‌های فردی مدیران به معنی توجه به دانش و معلومات حرفه‌ای مدیران، مهارت‌های آنان و ویژگی‌های شخصیتی و نگرش و بینش آنان است.شایستگی‌های اجتماعی مدیران به معنی داشتن اعتبار حرفه‌ای و اعتبار عمومی در سطح جامعه است که باید موردتوجه قرار گیرد و شایستگی سازمانی مدیران به معنی داشتن تفکر انبساطی مدیران به‌ویژه در سطح کلان، شایستگی و دانش بروز متناسب با تخصص موردنظر و تعهد به ارزش‌ها و باورها است.با توجه به‌مراتب فوق، چنانچه خواستار توسعه‌یافتگی کشور هستیم باید مدیریت تحول را در جامعه نهادینه نماییم و لازمه تحقق مدیریت تحول، تلاش در جهت تحول مدیریت در سطح جامعه خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها