کمرنگ شدن حضور دانشجویان در تشکل های سیاسی



به گزارش صبح ساحل،به نقل از موج هرمزگان، 16 آذرماه به یاد سه دانشجو به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچاد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران کشته شدند، به عنوان روز دانشجو نام گذاری شده است.


با نگاهی به تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور پی خواهیم برد که جنبش های دانشجویی همواره در کنار باقی جنبش های سیاسی و اجتماعی نقش مهمی در تحولات سیاسی کشور ایفا کرده اند.


وجود روحیه پرسشگری، نقد و مطالبه گری در این قشر از جامعه باعث شد دانشجویان همواره طلایه‌دار تحولات سیاسی، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی در کشور باشند که می‌توان از ملی کردن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین تحولاتی که جنبش های دانشجویی در آن نقش پر رنگ و موثری ایفا کرده اند، نام برد.


دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد


«دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» از مهمترین و اساسی ترین شعار های این جنبش اجتماعی از بدو تشکیل تا به امروز بوده است که در تمامی دوره ها دانشجویان با این شعار صدای اعتراض خود را که بر گرفته از مشکلات و مسائل موجود در جامعه ای که در آن زندگی می کرده اند بوده را به گوش مسئولان رسانده اند.


حال باید دید آیا امروزه نیز همچنان فعالیت جنبش های دانشجویی نقش مهمی در تحولات سیاسی کشور ایفا می کند؟ آیا انجمن‌ها و صنف‌های دانشجویی توانسته امانت‌دار خوبی برای موسسان خود باشند و رسالت خود را ادامه دهند؟


مطالبه‌گری بدون جهت گیری سیاسی


« میترا شاهی زاده » دبیر انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج با اشاره به نقش انجمن های صنفی در مطالبه گری های دانشجویی اذعان داشت: به جرات می‌توان گفت که انجمن صنفی بدون هیج جانبداری و جهت گیری سیاسی، تنها به مطالبه گری می پردازد.


وی ادامه داد: بدین معنا که فارغ از هر حزب و گرایش سیاسی به بیان و پیگیری مشکلات و معضلات دانشجویان می پردازیم.
شاهی زاده در خصوص انتخاب اعضای انجمن صنفی دانشجویان تشریح کرد: انجمن صنفی دانشجویان به عنوان مهمترین انجمن و تشکل شناخته می شود که با انتخاب خود دانشجویان اعضای آن انتخاب و به کار گرفته می‌شوند و بدون جهت گیری خاص سیاسی به کار خود ادامه می دهد.


کمرنگ شدن حضور دانشجویان در تشکل های سیاسی


دبیر انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دانشجویان قشر ریزبینی هستند که تمام اتفاقات سیاسی کشور را دنبال و تحلیل می کنند، گفت: قطعا دانشجوها از شرایط سیاسی و تحولاتی که در این راستا رخ می دهد، مطلع هستند.
وی با اشاره به فعالیت انجمن های سیاسی در دانشگاه ها، ادامه داد: شاید بتوان گفت حضور دانشجویان در انجمن و تشکل های سیاسی کمتر شده است.


امکانات اولیه زندگی دانشجویی، نخستین خواسته‌ی صنفی


وی در ادامه به بیان مطالبات و خواسته های دانشجویان پرداخت و تشریح کرد: می توان از فراهم کردن امکانات رفاهی که ملزومه یک زندگی دانشجویی است، به عنوان مهمترین خواسته های دانشجویان نام برد.
دبیر انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: مشکلات زیادی در حوزه خوابگاه ها، حمل و نقل دانشجویان و تغذییه وجود دارد که همواره از مطالبات به حق دانشجویان بوده است.


وی گفت: اگر نیازهای رفاهی، که اولین نیازهای زندگی هستند بر طرف نشود، باعث بالا رفتن سطح نارضایتی دانشجویان خواهد شد که ما در تلاش هستیم که این نیاز ها برطرف شود.


میترا شاهی زاده در ادامه به مشکلاتی که در حوزه های اجتماعی وجود دارد اشاره کرد و اذعان داشت: مشکلاتی همچون کمبود استاد و مدرس، نبود افراد خلاق در هیات علمی ها و نبود امکانات و زیرساخت و تجهیزات های مناسب برای آموزش، گریبان گیر حوزه آموزش دانشجویان شده است.


بالا رفتن سطح نارضایتی دانشجویان


وی تشریح کرد: اگر بخواهیم به صورت ریزتر به جامعه دانشجو در بندرعباس اشاره کنیم باید گفت که دانشگاه های بندرعباس سطح نارضایتی در دانشجویان را بالا برده اند.


شاهی زاده بیان داشت: دانشجو باید از نظر مایحتاج زندگی تامین باشد تا بتواند از تمام توان و انرژی در راه رسیدن اهداف خود و علم آموزی استفاده کند.
وی گفت: دانشجو باید فکری آزاد از مشغله و دغدغه تامین نیاز های اولیه زندگی داشته باشد تا بتواند به مسائلی همچون سیاست و اقتصاد و اجتماع بپردازد، دانشجویی که هنوز در جزئی ترین ملزومات زندگی در مضیقه است چگونه می تواند در عرصه های دیگر خودی نشان دهد.
دبیر انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: دانشجویی که از نظر نیازهای رفاهی در امینت باشد، قطعا امید به زندگی بیشتری دارد و میل به خدمت و تاثیرگذاری در جامعه در این شخص بیشتر است.


وی گفت: زمانی که دانشجو احساس کند که اهمیتی به وی داده نشده است شاید این فکر در ذهن وی تداعی شود که نیازی نیست به دیگران اهمیت دهد و این به بی تفاوتی شخص نسبت به جامعه خواهد انجامید.


سخن پایانی


با بررسی و مرور این اظهارات این گونه به نظر می رسد که قسمت عده‌ی قشر دانشجو بر خلاف شور و هیجان دهه‌ی هفتاد و هشتاد که دوران اوج فعالیت های دانشجویی بود، امروز خواسته هایش آن چنان تقلیل یافته که خود را در امکانات اولیهی رفاهی محصور می بیند و شاهد کاهش مشارکت این قشر حساس و تاثیرگذار در معادلات اجتماعی و سیاسی هستیم، مساله ای که می تواند تبعات منفی بسیاری برای آینده هرمزگان و ایران در پی داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها