مرگ 10 نفر با شتر در 8 ماه گذشته درجاده‌های هرمزگان

ناقوس مرگ با شتر، درس آخر معلم جاسکی



فرمانده قرارگاه پلیس راه هرمزگان : جهاد کشاورزی و راهداری مقصران مرگ راننده جوان در جاده میناب _ جاسک هستند.

به گزارش صبح ساحل،دانش آموزان مدارس روستای بونجی، گتان و گوان جاسک چند روزی هست در فراق معلم زبان انگلیسی‌شان به سوگ نشستند معلمی جوانی که پس از تعطیل شدن مدرسه، راهی منزلش در روستای کوه مبارک بود اما در مسیر، قربانی شتر شد...
زنگ آخر به صدا درآمد، دانش آموزان روستای گوان پس از خداحافظی و با صدای معلم زبان انگلیسی 36 ساله که مانند همیشه گفت به امید دیدار دوباره، از کلاس درس خارج و راهی منزل شدند.


هنوز یک‌ساعتی نگذشته بود که خبر ناگوار حادثه در جاده جاسک به میناب و فوت معلم مهربان آن‌ها را شوکه کرد...
عکس‌های ارسالی از صحنه حادثه حکایت تلخ و دردناکی را بازگو میکرد، ماشین پارس نوک‌مدادی به آهنپارهایی تبدیل شده بود که صندلی راننده فقط رنگ خون بود و مرگ... آن‌طرف‌تر جسد شتر مادری دیده می‌شد که براثر شدت برخورد با خودرو و ضربه به شکمش، پس از افتادن جنین در صندلی عقب ماشین، به زمین افتاده است ...


جاده تاریک بود...هوا تاریک و تاریک‌تر می‌شد و جاده فقط با نور چراغ خودروها قابل‌دیدن بود. تا منزل در کوه مبارک، 20 کیلومتری بیشتر فاصله نداشت، پا بر روی پدال گاز گذاشته بود در جاده خلوت و بدون روشنایی حرکت می‌کرد، لحظه‌شماری می‌کرد که زودتر به خانه برسد تا همسر، دو پسر و دختر کوچکش را ببیند خستگی از تنش درآید... ناگهان وسط جاده با دیدن حیوانی خواست پا بر روی پدال ترمز بگذارد اما...


 شترهای سرگردان جان‌ها می‌گیرند


«این حادثه نزدیک روستای گتان اتفاق افتاد و زمانی که اهالی بر سر صحنه حادثه رفتند دیدند شتر ماده خون آلودی در خیابان افتاده و حدود 300 متر جلوتر خودروی پارس «کرمداد حمزه» پس از برخورد با تابلوها متوقفشده است، طوری که راننده دچار شدت جراحات شده بود که دقایقی بعد جان سپرد، جنین شتر نیز در ماشین افتاده بود».


«محمد یعقوبی فر رئیس شورای گتان از توابع شهرستان جاسک بابیان این مطب و اینکه این حادثه در ساعت 6 عصر چهارشنبه سیزدهم آذرماه جاری رخ داد و حمزه معلم این روستای گتان در مسیر بازگشت از سیریک به روستای خود با یک نفر شتر تصادف کرد ادامه داد: متأسفانه ما هرچند بار شاهد چنین حادثههای هستیم.


وی با اشاره به اینکه روستاهای گتان بالا و پایین با جمعیت بالغبر ۱۲۰۰ نفر در ۷۵ کیلومتری غرب شهرستان جاسک قرار دارند. با توجه به مجاورت گتان با جاده اصلی میناب_جاسک این روستا یکی از مراکز اصلی تصادفات جادهای در شهرستان جاسک محسوب می‌شود اظهار داشت: عدم نور کافی در سطح جاده، نبود سرعت‌گیر و کمبود علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی موجب تصادفات زیادی در حریم روستای گتان شده است که براثر آن خانواده‌های بسیاری سرپرست خود را ازدست‌داده‌اند و فرزندان زیادی یتیم شده‌اند.


یعقوبی فر ادامه داد: همین چند سال گذشته بود که رئیس دادگستری جاسک نیز در این مسیر در تصادف با شتر جان خود را از دست داد اما بازهم مسئولان بابی تفاوتی یا عدم مدیریت صحیح از کنار این واقعه دردناک گذشتند.
وی تصریح کرد: جاده میناب به جاسک، سیریک و بشاگرد به علت تردد حیوانات اهلی به‌ویژه شترهای سرگردان و بدون ساربان، از مسیرهای پرخطر استان هرمزگان است.


 خانواده‌های عزادار


صالح صالح پور یکی از اهالی روستای کوه مبارک بابیان اینکه «کرمداد حمزه» در 4 مدرسه مقطع راهنمایی روستای بونجی، گتان، گوان دو مدرسه دخترانه و پسرانه به تدریس زبان انگلیس می‌پرداخت و دارای 17 سال سابقه تدریس است گفت: چرا مسئولین در این مورد فکر اصولی نمی‌کنند که شاهد مرگ نباشیم به‌وفور خانواده‌ای از روستای ما و روستاهای اطراف می‌بینیم که عزادار جوانانشان هستند که در جاده به علت تصادف شترها جان سپردند.
صالح پور ادامه داد: شترها به‌طور عموم بی‌ملاحظه هستند و با توجه به هیکل بزرگ و جثه سنگین خود،  به خودروها اعتنایی نکرده و با همان شیوه خودشان به جاده می‌زنند که بیشتر مواقع منجر به برخورد شدید با وسایل نقلیه می‌شوند و درنهایت مرگ سرنشینان آن‌ها را رقم میزنند.
وی افزود: به‌طورمعمول شترهای سرگردان در حاشیه جاده‌ها، هیچ نشانی ندارند و امکان شناسایی مالکان آن‌ها وجود ندارد. با پلاک دار شدن شترها و نصب شبرنگ به آن‌ها، علاوه بر دقت بیشتر مالکان آن‌ها در نگهداری از این حیوان اهلی، از بروز بسیاری از حوادث جادهای نیز پیشگیری خواهد شد.
صالح پور تصریح کرد: برخی راننده‌ها که در این مسیر تردد میکنند از وجود شتر بی‌اطلاع هستند و اگر هم به تابلوهای محل تردد شتر توجه کنند، شترها از مسیرهای دیگر خود را به جاده میرسانند و منجر بهتصادف میشوند.


 وعده‌های توخالی مسئولان


رنجبر شاهد عینی و دهیار یکی از روستاهای هم‌جوار روستای گتان اظهار داشت: سالانه حدود 40 تصادف با شتر در محور سیریک به جاسک به وقوع می‌پیوندد و متأسفانه جوانان این منطقه در این تصادفات جان خود را به بدترین شکل ممکن از دست می‌دهند.
وی چندی قبل در گفتگو با تسنیم افزود: دادستانی باید به این مسئله ورود کند و حکم ذبح شترهای سرگردان را صادر کند و یا استاندار در یک جلسه به این مسئله رسیدگی و تصمیم‌گیری درستی در این زمینه داشته باشند.


دهیار روستای گزی گفت: به خاطر این تصادفات بسیاری از مردم عادی و حتی برخی از مسؤولین ازجمله رئیس دادگستری شهرستان جاسک جان خود را ازدست‌داده‌اند، صحبت‌ها و وعده‌های زیادی از جانب مسئولان داده شد اما عملاً هیچ اقدامی صورت نگرفت. وی اضافه کرد: پلاک‌کوبی شترها، جمع‌آوری و تیمار و ذبح شترها در دستور کار قرار گرفت اما هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده به سرانجام نرسید، این موارد تبدیل به بخشنامه شد اما کسی توانایی اجرا کردن آن بخشنامه‌ها را نداشت.


رنجبر بیان داشت: الآن شاهد این مسئله هستیم که جوانان ما خیلی راحت قربانی این بی‌تدبیری مسئولان می‌شوند، هیچ مسئله غیرقابل‌حلی وجود ندارد و برای تمام مسائل یقیناً راه‌حل هست اما این موضوع تبدیل به یک گره کور برای جوانان جاسک و سیریک شده و هفته‌ای یک یا 2 خبر از وقوع این نوع تصادف در گروه‌های فضای مجازی منتشر می‌شود، این مسئله گویا عادی شده و هیچ‌کس جز خدا انگار نیست که به داد این مردم برسد.


 جهاد کشاورزی و راهداری مقصران مرگ راننده


فرمانده قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان از مرگ 10 نفر در طی 8 ماه سال جاری براثر تصادف با شتر خبر داد و گفت: در این حادثه اخیر جاده میناب _جاسک،25 درصد علت حادثه خود راننده متوفی به علت عدم توجه به جلو است.


سرهنگ مهدی نیکبخت مقصران دیگر این حادثه را جهاد کشاورزی به علت عدم ساماندهی شترها و...، اداره راهداری به علت عدم اقدامات ایمنی در کاهش تصادفات، مالک شتر به علت عدم نگهداری شتر دانست که هرکدام 25 درصد حادثه را شامل می‌شوند. وی ادامه داد: حل مشکل شترهای سرگردان در جادههای شرقی استان که موجب تصادف و کشته و مجروح شدن مسافران میشود نیازمند هم‌افزایی و تعامل بین دستگاهی است.


سرهنگ نیکبخت به آمار 8 ماهه سال جاری تصادفات با شتر اشاره‌ای کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون محورهای استان به‌خصوص محور شرق، 10 فقره تصادف فوتی رخداده است که در این مورد 10 نفر جان باختند.وی تصریح کرد: در این مدت 24 فقره تصادف جرحی رخداده که 34 نفر مجروح شدند. سرهنگ نیکبخت از 18 فقره تصادف خسارتی مطالبی بیان کرد.


 نصب 3 هزار و 500 شبرنگ به شترها


مهدی حاتمی رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جادهای هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل در خصوص عملکرد این اداره کل در کاهش تصادفات خودروها با شتر گفت: از اول سال گذشته تاکنون برای 3 هزار و 500 نفر شتر شبرنگ نصب‌شده است. حاتمی افزود: در این مدت 85 تابلو اطلاعاتی فسفری خطر برخورد با شتر درراه‌های حوزه استحفاظی استان و بیشتر در حوزه شرق نصب‌شده است.
وی از ایجاد ردیف حفاری 12 هزار و 150 متر در یک سال و نیم در خصوص جلوگیری از عبور شتر به جاده مطالبی بیان کرد.


 باید شترها پلاک‌کوبی و ساماندهی شوند


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان بابیان اینکه اغلب حوادث رانندگی برخورد با شتر در شب و تاریکی رخ می‌دهد که شترها در حال چرا از کنارگذر راه ناگهان وارد به جاده می‌شوند و مانند کوه در برابر راننده خودرو قرار می‌گیرند و به عامل تصادف مرگبار تبدیل می‌شوند گفت: از سال گذشته و امسال بخشنامه از سوی معاونت پیشگیری دادگستری هرمزگان به فرمانداری‌های ابلاغ‌شده که کار ارگان‌های مسئول نظیر جهاد کشاورزی، راهداری و...نظارت کنند که این ارگان‌ها اقدام به پلاک‌کوبی شترها و شبرنگ‌ها، ساماندهی شترها و ساربان‌ها، اصلاح جاده، فنس کشی و... نمایند.


علیرضا احمدی منش یکی از راهکارهای پیشنهادشده و تا حدودی اجراشده برای کاهش خطر برخورد خودروها با شتر در جاده به‌ویژه در شب نصب جلیقه‌های شب نما و یا شبرنگ به آن‌ها دانست و ادامه داد: اگر کمربندهای مخصوص شبرنگ به شتر بسته شود به‌راحتی از دوردست قابل‌دیدن خواهد بود و رانندگان متوجه حضور آن‌ها در جاده می‌شوند.


این مقام مسئول اضافه کرد: برای ایمنی هرچه بیشتر مردم بخصوص رانندگان و حفظ سلامت خود شترها یکی از بهترین راه‌ها برای ساماندهی شترهای سرگردان پلاک‌کوبی شترها است، پلاک‌کوبی شترها ساربان آن‌ها را مشخص می‌کند و در زمان بروز حادثه برای پرداخت خسارت مسئول آن مشخص می‌شود. وی تأکید کرد که باید میزان درصد مقصر حادثه‌ها ارگان‌های مانند جهاد کشاورزی و راهداری در تصادفات لحاظ شود.
احمدی منش به شترهای بلاصاحب و مجهول اشاره‌ای داشت که این شترها اموال بلامالک محسوب می‌شوند و اگر صاحبان آن پیدا شود که بعد از پلاک گذاری و... تحویل آن‌ها می‌شود و اگرنه که جز بیت‌المال محسوب می‌شود بنا بر شرایط و تصمیم دادستان اقدامات لازم اخذ می‌گردد.
وی همکاری مردم را در این موضوع را خواستار و یادآور شد: این شترها که در هرمزگان بیشتر در مناطق روستایی بندرعباس، میناب و جاسک نگهداری می‌شوند، به هنگام رها بودن در جاده‌ها، امنیت مسافران و رانندگان را به خطر می‌اندازند و حوادث خطرناکی را رقم می‌زنند که متولیان امر با توجه به خطرهای حاصل از تردد شترها در حاشیه جاده‌ها، بایداهتمام بیشتری در اتخاذ راهکارهای کاربردی‌تر داشته باشند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: به‌عنوان‌مثال ایجاد گارد ریل در اطراف جاده‌ها، فنس کشی و کانال و خاک‌ریز در دو طرف جاده‌ها و ایجاد روشنایی مناسب در مکان‌های حادثه‌آفرین، همچنین نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده در محل عبور حیوانات می‌توانند در کاهش تصادفات ناشی از برخورد با شتر تأثیرگذار باشند.


  هویت گذاری شترها باهمکاری ارگان‌ها و صاحبان شتر


مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان از هویت گذاری شتر گفت: تاکنون بالغ‌بر 19 هزار نفر شتر در این استان هویت گذاری صورت پذیرفته که این رقم بیش از 85 درصد جمعیت شتر استان هرمزگان را تشکیل می‌دهد.
طهماسب غلام پور در گفتگو با صبح ساحل اظهار کرد: به‌منظور دستیابی به آمار واقعی دام که زیربنای کار اقتصادی در تولیدات دامی است، هویت گذاری صورت می‌پذیرد.


وی بابیان اینکه استان هرمزگان با جمعیتی بالغ‌بر 21 هزار نفر شتر 13 درصد جمعیت شتر کشور را دارا بوده و رتبه سوم بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دارا است ادامه داد: علاوه بر الزامات قانونی، هویت گذاری کمک می‌کند که استقرار نظام صحیح بهداشتی برای ارتقاء کیفی تولیدات، کنترل بازار برای دسترسی به میزان عرضه و تقاضا، امکان برنامه‌ریزی‌های اصلاح نژادی، افزایش سرعت و دقت در امور بیمه دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی، خدمات تسهیلاتی و نیز کنترل و جابجایی دام صورت پذیرد.


مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه آمادگی لازم جهت هویت گذاری باقی‌مانده شترهای موجود تا پایان سال وجود دارد، خاطرنشان ساخت: اتمام هویت گذاری شترها همراهی و همکاری سایر بخش‌ها ازجمله دهیاران، بخشداران و فرمانداران شهرستان‌ها را می‌طلبد و صاحبان شتر می‌بایست در رأس این همراهی‌ها باشند.


وی ادامه داد: حسب قوانین و دستورالعمل‌های موجود نگهداری دام زنده صرفاً با نصب پلاک معتبر 15 رقمی که ثبت مشخصات آن در سامانه هویت گذاری صورت پذیرفته مجاز است. غلام پور، هرگونه خریدوفروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک را ممنوع و قاچاق محسوب اعلام کرد.


 

مقصر مرگ کرمدادها کیست؟


کرمداد حمزه، معلم جوان 3 روستا حالا در آرامستان زادگاهش «روستای کوه مبارک»آرامیده است و فارغ از اینکه فرزندانش فقط قاب عکس پدر را به آغوش میکشیدند و می‌بوسند، قاب عکسی که میخکوب می‌کند نگاه بی‌پناه تک‌تکشان را. با خود می‌گویند پدر به کدامین گناه از این دنیا رفته است و... و سؤال‌های بدون پاسخ بی‌شماری در جلو چشمان آن‌ها رژه می‌رود...
کرمدادهایی در آرامستانها به خاک سپرده شدند که نخبه‌های جامعه و سرمایههای ملی بودند اما به علت بی‌تدبیری مسئولان استان در عدم ساماندهی شترها، روشنایی جاده و... چه زود این دنیا را ترک کردند...
مسئولانی که هرکدام به بهانه‌هایی عملکرد ارگان‌های خود را توجیه می‌کنند و دلیل‌های خود رادارند که با این تفاسیر نباید شاهد مرگ در جاده‌ها باشیم پس مقصر کیست؟ چرا در طی 8 ماه باید شاهد مرگ 10 نفر و مجروحیت 34 نفر در جاده‌های استان به علت برخورد با شتر باشیم...
راستی مقصر کیست؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها