آرامکو در ناآرامی هایش رکورد علی بابا را شکست


نویسنده: سامیه طهورنیان

آرامکو ثروتمندترین شرکت جهان باعرضه سهام اولیه خود که سرمایه‌ای بالغ‌بر ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است و آن را از سوی سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده است، به هدف خود یعنی یک رکورد جهانی رسید و از شرکت علی‌بابا نیز با ارزشمندتر شد. با توجه به ارزش نهایی هر سهم آرامکو، این شرکت در حال حاضر 1.7 تریلیون دلار ارزش دارد.

ثروتمندان عرب پشتیبان آرامکو


به گزارش صبح ساحل، این عرضه اولیه رکورد بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان را که در سال 2014، در شرکت علی‌بابای چین انجام شد و 25 میلیارد دلارفروش داشت را شکست. علی‌رغم انجام به‌ظاهر موفق این عرضه اولیه، اما ارزش 1.7 هزار میلیارد دلاری شرکت سعودی فاصله زیادی با ادعای 2000 میلیارد دلاری ارزش آرامکو از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دارد. سعودی‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از قوانین بازار عرضه اولیه خود را تا رقم 29.4 میلیارد دلار افزایش دهند.


در پی برنامه عرضه اولیه سهام شرکت ملی نفت آرامکو در بورس ریاض و تلاش دولت برای ترغیب سرمایه‌گذاران داخلی، ولید بن طلال ثروتمندترین عرب با دارایی ۱۸.۷ میلیارد دلاری، خانواده العلیان از سهامداران بزرگ کردیت سوئیس، خانواده المجدوعی توزیع کننده خودروهای هیوندای موتور و دیگر خانواده‌های ثروتمند آماده خرید سهام بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان شده‌اند.


بر اساس این گزارش و طبق آخرین ارزیابی شرکت آرامکو، ارزش این غول نفتی از دو هزار میلیارد دلار مدنظر ولیعهد عربستان کاهش‌یافته و بین 1.6 تا 1.7 هزار میلیارد دلار اعلام‌شده و قرار است  1.5 درصد معادل 3 میلیارد سهم باقیمت هر سهم 30 ریال سعودی معادل 8 دلار برای عرضه اولیه در بورس ریاض آماده شود.


همچنین دولت پس از یک سال سهمی را روانه بازار نخواهد کرد و پس از شروع عرضه، آرام کو طی  دو دوره 6 ماهه اجازه عرضه سهام بیشتر را نخواهد داشت. هم‌چنین آرامکو به خریداران تا یک سال اجازه فروش را نمی‌دهد.


بر اساس گزارش شرکت ملی نفت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸، این شرکت به میزان ۱۱۱٫۱ میلیارد دلار درآمد خالص داشته که این رقم بسیار بیشتر از
رقم درآمد سالیانه سایر شرکت‌ها بوده و این شرکت به‌عنوان سودآورترین شرکت در سراسر جهان شناخته‌شده است.


به گزارش صبح ساحل و به نقل از بلومبرگ، درواقع سود خالص شرکت نفت عربستان سعودی، تقریباً با سود خالص شرکت‌های اپل، شرکت آلفابت گوگل و اکسان موبیل برابر است. پیش‌ازاین، رقم‌های درآمدی این شرکت عربستان سعودی، از زمان تأسیس آن در سال 1970 تاکنون فاش نشده بود.
ازآنجایی‌که تنها سود شرکت‌های ثبت‌شده در شرکت سهامی عام یا شرکت‌هایی که در لیست بورس اوراق بهادار قرار دارند، درآمد شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان، به‌خصوص شرکت‌های دولتی ناشناخته باقی‌مانده و در لیست بیان‌نشده‌اند.


آرامکو در ناآرامی های خلیج فارس


در شهریور 98، درنتیجه حمله پهبادی، بحران خلیج‌فارس و جنگ داخلی یمن این پالایشگاه مورد اصابت حدوداً ۲۰ موشک کروز قرار گرفت و باعث به وجود آمدن خسارت‌های بسیار در این پالایشگاه و کاهش ۵۰٪ ظرفیت تولید نفت عربستان شد. ما چندی پس از بمباران عربستان سریعا شروع به بازسازی و تجهیز زیر ساخت های خود کرد.
این شرکت همچنین دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات‌شده است. شرکت سعودی آرامکو، مسئولیت ۹۹٪ درصد از ذخایر اثبات‌شده نفت خام کشور عربستان سعودی را که میزان آن به ۲۵۹ میلیارد بشکه (در حدود یک‌چهارم مجموع ذخایر نفت فعلی جهان) می‌رسد، بر عهده دارد. شرکت سعودی آرامکو مالک اصلی میدان نفتی غوار است که بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان به شمار می‌آید. این میزان نزدیک به ۱۲ برابر ذخایر نفتی ایالات‌متحده آمریکا است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها