خانه‌ای برای مهارت افزایی جامعه محلی

بنای تاریخی «جری پولاک»در بندرگاه هرمز



مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در خانه تاریخی "جری پولاک" به‌منظور ایفای مسئولیت اجتماعی، توانمندسازی جامعه محلی و ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری در جزیره رنگین‌کمانی هرمز خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، حمیدرضا محمدحسینی با بیان اینکه جامعه محلی جزیره هرمز باید به‌صورت مستقیم از حضور گردشگران و مسافران دریایی در این جزیره بهره‌مند شوند، اظهار کرد: بنای پنجاه‌ساله "خانه جری پولاک" که در محوطه داخلی بندرگاه جزیره هرمز واقع‌شده، اواخر سال گذشته به همت اداره بندر شهید باهنر و مطابق با ضوابط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد.

وی افزود: با احیای این بنای تاریخی از آغاز سال ۹۸، پایگاهی مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری و همچنین به‌عنوان یک موزه دریایی در جزیره رنگین‌کمانی خلیج‌فارس فراهم شده است.

محمدحسینی تصریح کرد: بر همین اساس در نیمه دوم سال ۹۷، عملیات مرمت و احیای این بنا در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی و توسعه پایدار جزیره هرمز انجام شد که در این رابطه حفظ اصالت بنا موردتوجه بوده و تغییرات تنها در قالب اقدامات مربوط به رفع خطر، استحکام‌بخشی، رفع الحاقات نامناسب و بازگرداندن اصالت آن صورت گرفته است.

وی بیان کرد: هرچند بسیاری از اجزای این بنای تاریخی به دلیل شرایط اقلیمی جزیره، مورد هجوم آفات قرار گرفته بود، اما با نظارت دقیق کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان مرمت اصولی آن انجام پذیرفت.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از برگزاری دوره الفبای نگارگری و نقاشی به کودکان این جزیره طی آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: خانه قدیمی "جری پولاک" به‌عنوان یک گالری و موزه محلی قابلیت بالایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دارد؛ به‌گونه‌ای که از آغاز سال جاری تاکنون رویدادهای مختلفی همچون نمایشگاه نقاشی "اسکرین شات" توسط احمدعلی کارگران، پوسترهای "آذرخش فراهانی"، ویدئوآرت "پانیز رفیعی‌مهر"، جشن بادبان آرزوها به مناسبت روز جهانی کودک و موارد دیگر ازجمله این رویدادها بوده است.

 جری پولاک هنرمند اهل کشور چک است که حدود ۵۰ سال پیش و اوایل دهه پنجاه خورشیدی در جزیره هرمز اقامت داشت و نام او بر چند بنا که او طراحی و اجرا کرده، ثبت شده است. در این بناهای بازمانده از دوره پهلوی، از معماری بومی و همچنین نمادهای دوره‌های تاریخی ایران استفاده شده که خانه و مدرسه جری پولاک از این جمله است.

خانه پولاک، در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بخش قابل‌توجهی از خانه‌ این معمار و نقاش اروپایی، طی نیم‌قرن اخیر به علت فرسودگی و بافت قدیمی ویران شده و هم‌اکنون تنها بخش‌های از کارگاه هنری او به شکل بنای فعلی، باقی مانده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها