گرانی و کمبود دارو درد مضاعف بیماران



سال‌هاست به دنبال تحمیل تحریم‌های ظالمانه استکبار به کشورمان، وضعیت بهداشت و درمان نیز همچون بخش‌های مختلف دیگر مناسب نیست.شاید بتوان گفت آنچه بیش از همه مردم ما را نگران کرده، کمبود و گرانی دارو باشد.اظهارنظرهای ضدونقیض مسئولان در رابطه با کمبود دارو، بیشتر به این نگرانی دامن زده است.
هرچند رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان گفته، «مردم استان اطمینان داشته باشند، با کمبودی درزمینهٔ دارو مواجه نیستیم و به‌راحتی می‌توان داروهای تجویزشده خود را تهیه کنند.
در کل وضعیت خوبی در حوزه دارو و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و داروخانه‌ها وجود دارد و مردم استان هرمزگان اطمینان داشته باشند، با کمبودی در زمینهٔ دارو و درمان مواجه نیستیم و به‌راحتی می‌توان داروهای تجویزشده خود را تهیه کنند.» و درجایی دیگر وزیر بهداشت عنوان کرده در سال 98 هیچ کمبود دارویی نداریم؛ اما باید به آقایان مسئول گفت: شواهد و قرائن چیز دیگری را نشان می‌دهد و آن اینکه، کمبود دارو داریم، خوب هم داریم.
روزی نیست که خبرهایی درباره دارو منتشر نشود، خبرهایی که در آن تأکید می‌شود کمبودی در رابطه با دارو در کشور وجود ندارد. البته به همان اندازه هم بر تأثیر تحریم‌ها در کمبود دارو در کشور تأکید می‌شود! این موضوع سبب شده تا نگرانی‌ها افزایش یابد و همین موضوع سردرگمی‌ را برای افراد جامعه ایجاد کرده است.
سردرگمی ‌که گفته‌های ضدونقیض مسئولان دلیل اصلی به وجود آمدن آن است.کمبود و گرانی دارو سلامت جامعه را به خطر انداخته و مردم استان هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.کمبود و یا نایاب شدن دارو در استان هرمزگان موضوعی تکراری و فراموش‌شده است. » نداریم«کلمه‌ای دردآور که این روزها به هنگام مراجعه به داروخانه‌ها بیش از گذشته می‌شنویم. کلمه‌ای که بیمار را آواره شهر بندرعباس و داروخانه گردی می‌کند.وضعیت داروهای خاص رنگ و بوی متفاوتی در بندرعباس دارد.
داروهایی که نیاز به حساسیت خاص در عدالت توزیع آن دارد.هم‌اکنون که مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی متعددی مواجه هستند، نباید روند درمان بیماران با افزایش هزینه‌ها مختل شود. فراموش نکنیم که از سال گذشته داروهای پرمصرف به طرز عجیبی از لیست بیمه حذف شد و این یعنی شما برای یک قرص سرماخوردگی باید چندین برابر بپردازید.
نزدیک به 100 قلم از داروهای پرمصرف و ارزان‌قیمت نیز از پوشش بیمه خارج و قیمت آن‌ها افزایش‌یافته است. کاهش تعهد بیمه‌ها، مشکل دیگری است که بیماران از آن رنج می‌برند. کاهش تعهد بیمه‌ها، باعث شده که بسیاری از اقدامات پزشکی به‌صورت آزاد برای بیماران محاسبه شود.
به‌هرحال با گرانی دارو و همچنین نرخ بالای ویزیت پزشکان، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند به هنگام بروز بیماری‌های بسیار ساده، قید مراجعه به پزشک را بزنند.در این شرایط که هم قیمت کالاها ازجمله داروها رو به افزایش است و هم آثار کمبود دارو در جامعه ملموس است، مردم راهی جز دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری‌ها ندارند.
بدتر از مردم عادی، بیماران خاص که مشکلاتشان در درمان بیماری‌شان مضاعف است.
باید پذیرفت که هم کمبود دارو داریم و هم‌گرانی دارو.با شرایط موجود نباید انتظار جامعه سالم را داشت.به‌راستی دولت برای کاهش مشکلات درمانی مردم چه طرح و برنامه‌ای دارد؟ آیا باید برای بهبود این روند امیدوار بود؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها