پیشرفت ۹۸ درصدی نخستین نیروگاه برق نسل جدید در بندرعباس



نیروگاه هنگام به عنوان نخستین واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی نسل جدید موسوم به کلاس F، با بیش از ۹۸درصد پیشرفت در مرحله پیش راه اندازی است و دهه فجر امسال اولین واحد گازی آن وارد مدار شبکه برق سراسری می شود.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایرنا، مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از این نیروگاه گفت: این نیروگاه با بازدهی (راندمان) بیش از ۵۸درصد که بالاترین بازدهی ثبت شده برای نیروگاه های کلاس F در جهان است، وارد مدار خواهد شد.

وی، ظرفیت نهایی این نیروگاه را بیش ۸۹۰مگاوات اعلام کرد که شامل دو واحد گازی هر یک به ظرفیت ۳۰۷مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۲۸۰مگاوات است.

به گفته این مسؤول، میزان سرمایه گذاری طرح یاد شده حدود ۵۰۰میلیون یورو (حدود ۶۰هزار میلیارد ریال) است که به طور کامل توسط دولت تامین شده است.

نصراللهی، نیروگاه هنگام در غرب بندرعباس را بخشی از یک قرارداد و تعهد کلان با اعتبار ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو برای تولید پنج هزار مگاوات برق اعلام کرد.

وی تصریح کرد: ۲توربین نیروگاه هنگام در قالب قرارداد انتقال فناوری از شرکت زیمنس آلمان خریداری و نصب شده است و ۱۱توربین بعدی برای سایر نیروگاه های کشور در این کلاس، توسط متخصصان و کارخانه های ایرانی ساخته خواهد شد که دستاوردی بزرگ برای صنعت برق کشور است.

نصراللهی با اشاره به آغاز تولید انبوه توربین های کلاس F در جهان از سال ۲۰۱۱میلادی، ایران را از کشورهای پیشتاز در استفاده از این فناوری و تولید توربین های آن اعلام کرد.

مجری طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: اجرای طرح از برنامه زمان بندی و تقویم کاری جلوتر است و هم اکنون ۴۰۰نفر در نوبت بندی های (شیفت) پیوسته در نیروگاه هنگام در حال کار هستند و در زمان بهره برداری، نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم  این واحد صنعتی بیش از ۲۷۰نفر خواهد بود.

تامین گاز نیروگاه هنگام تضمین شده است

مدیر طرح نیروگاه هنگام نیز در این نشست خبری در پاسخ به سئوال ایرنا درباره مشکلات تامین گاز مورد نیاز نیروگاه فعلی بندرعباس(توانیر) و احتمال تداوم آن برای نیروگاه هنگام تصریح کرد: گاز مورد نیاز نیروگاه هنگام بدون قطع شدن از پالایشگاه سرخون تامین می شود.

فرشید حدادی، نزدیکی به خط اصلی گاز، همجواری با ساحل، مجاورت با خطوط انتقال نیروی شبکه برق سراسری و نزدیکی به مراکز صنعتی مهم بندرعباس را از مزیت های جانمایی نیروگاه هنگام اعلام کرد.

هزینه ۵۵ میلیارد ریالی برای بهبود شاخص زیست محیطی

مدیرعامل شرکت تامین برق هرمزگان نیز در این نشست خبری مشترک اظهار داشت:طبق یک توافق برای از بین بردن و به صفر رساندن مصرف روغن آسکارل در ترانس های برق نیروگاه های جهان، این شرکت ۵۵میلیارد ریال برای از بین بردن این روغن ها و ترانس های آن هزینه کرد تا به ار تقای شاخص های زیست محیطی منطقه ای و جهانی کمک شود.

حسین سلیمی یادآور شد: افزایش بازدهی نیروگاه توانیر با قدمت چهل سال، از ۳۳درصد به ۳۴درصد از دیگر دستاوردهای این هزینه ۵۵میلیارد ریالی است.

وی اضافه کرد: مباحثی که درباره آلاینده بودن این نیروگاه مطرح می شود درست و منصفانه نیست چون آلودگی فعلی به خاطر ندادن گاز مصرفی این نیروگاه به میزان لازم است.

مدیرعامل شرکت تامین برق هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰درصد سوخت نیروگاه با مازوت و ۳۰درصد با گاز تامین می شود که اگر گاز به مقدار لازم تامین گردد، توانیز دیگر یک واحد آلوده کننده محیط زیست نخواهد بود.

پس از این نشست خبری، خبرنگاران رسانه های مختلف کشور از بخش های مختلف نیروگاه های هنگام و توانیر که در مجاورت یکدیگر و در فاصله حدود ۱۵کیلومتری غرب بندرعباس هستند، بازدید کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها