توسعه هرمزگان با کلید شرکت های دانش بنیان



به گزارش صبح ساحل و به نقل از ایرنا، کارشناسان و صاحبنظران ،شرکت های دانش بنیان را از جمله مهمترین ارکان توسعه می دانند که ارتباط مستقیمی با بازار کار و بخش‌های مختلف اقتصادی دارند و میتوانند نقش مهمی در پویایی اقتصاد و تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی بازی کنند.

در کشور چهار هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است که سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد ریال درآمد داشته اند.

در استان هرمزگان نیز شرکت‌های دانش بنیان می توانند کلید توسعه اقتصادی این استان بدون اتکاء به درآمدهای نفتی باشند.

هم اکنون ۵۳ شرکت دانش بنیان در هرمزگان فعالیت دارند که ۴۷ درصد نیروی انسانی شاغل در این شرکت ها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و ۲۵ درصد کارشناسی ارشد هستند.

این شرکت ها موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی را برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند.

به طور یقین در هرمزگان که استانی سرشار از ظرفیت های ارزشمند در بخش های مختلف انرژی، تجارت، حمل و نقل، گردشگری و سایر حوزه‌ها می باشد، توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان می تواند به ارتقای سطح تولید و ایجاد اشتغال و ثروت برای این استان منتهی شود.

جذب نخبگان موجب تحول های بزرگ و سازنده در هرمزگان از جمله در حوزه تولید، درآمدزایی و اشتغال خواهد شد و این امر منشاء پویایی بیشتر در استان است.

حمایت دولت از توسعه شرکتهای دانش بنیان در هرمزگان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آبان ماه امسال در نشست رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان در هرمزگان با تاکید بر توسعه این شرکت‌ها گفت: همه تلاش خود را برای بهبود و توسعه فعالیت‌ شرکت های دانش بنیان با هدف رفع نیازهای مجموعه‌های اقتصادی کشور به کار خواهیم بست.

سورنا ستاری افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف و ایجاد شرایط مساعد برای رشد واحدهای دانش‌محور و فناور فعال یکی از رسالت‌های مهم این معاونت است.

وی ادامه داد: دریا بهترین منبع ثروت و فراوانی پول در هرمزگان به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها و صنایع نیز موظف هستند از چنین ظرفیت بزرگ اکوسیستم و زیست بوم در استان استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه خدمات شهری اظهار داشت: دیگر زمان آن فرا رسیده که شهرداری ها خدمات را به طور مستقیم به مردم ارائه ندهند بلکه باید برای هوشمندسازی آن را به بخش خصوصی واگذار کنند.

ستاری خاطر بیان کرد: صنایع بزرگ هرمزگان اهمیت زیادی در رشد اقتصادی کشور هم دارند که باید از ایده های نو و خلاقانه جوانان در شرکت های دانش بنیان بهره برده و نیازهای خود را در داخل استان تامین کنند.

توسعه علم، وابستگی در شرایط تحریم را کاهش می دهد

استاندار هرمزگان در نشستی با شرکت های دانش بنیان استان گفت: امروزه توسعه علم می تواند وابستگی ها در شرایط تحریم و ارزی کشور را کاهش دهد و شرکت های دانش بنیان در این زمینه تاثیرگذار هستند.

فریدون همتی تصریح کرد: هرمزگان از ظرفیت های بزرگی در بخش‌های کشاورزی، صنایع دستی و دریایی، آبزی پروری، گردشگری، نظامی و دفاعی برخوردار است و فضای دانشگاه ها کمک های زیادی به پیشرفت های استان خواهد کرد.

وی ابراز داشت: با افتتاح برج هرمز پارک علم و فناوری استان، محلی برای گردهمایی و تبادل ایده های جوانان هرمزگان فراهم شده که شرکت های دانش بنیان می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

نقش شرکت‌های دانش بنیان درپیشرفت اقتصاد دریامحور موثر است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در رشد علمی و اقتصادی، گفت: شرکت های دانش بنیان استان می‌توانند با حضور در بخش‌های مختلف بندرشهید رجایی و حوزه‌های دریایی، نقش آفرینی موثرتری در پیشرفت اقتصاد دریامحور با تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی داشته باشند.

الله مراد عفیفی پور بیان داشت: اکنون تجهیزات راهبردی حوزه دریایی و بندری مورد استفاده در بندر شهید رجایی توسط شرکت‌های دانش بنیان ملی تولید می‌شود و این آمادگی وجود دارد، شرکت‌های دانش بنیان استانی نیز به دلیل آشنایی بیشتر با مقتضیات این جغرافیا و نیازهای مجموعه‌های اقتصادی از جمله بندر و گمرک، حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

توسعه اقتصادی با اعتماد به شرکت های دانش بنیان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان نیز شامگاه چهارشنبه در همایش استانی توسعه زیست فناوری گفت: توانمندی های نخبگان در کشور در حدی است که تحریم های اقتصادی نمی تواند مشکلی برای ما درست کند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: علی رغم همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد اما با ظرفیتی که در زمینه های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی داریم؛ هنوز در بین کشور های دنیا در جایگاه مناسبی قرار داریم.

وی ابراز کرد: توسعه اقتصادی خارج از درآمد نفتی بر اساس توسعه شرکت های دانش بنیان محقق خواهد شد؛ لذا باید فرآیندی تعریف شود که توسعه علم و فناوری منجر به سود شود.

دکترفرشیدی تاکید کرد: با ایجاد کار فناورانه و حفظ افرادی که می توانند موثر باشند، می توان فناوری ها را به دانش و در نهایت به ثروت تبدیل کرد.

دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه کشور ایران سرشار از منابع طبیعی، انرژی و سرمایه انسانی است؛ اظهار کرد: باید از همه ظرفیت ها برای پیشرفت و ارتقاء در همه زمینه های علمی و تحقیقاتی تلاش کرد.

وی تاکید کرد: دانشگاه های امروز باید با دیدگاه علمی و با دورنما و نیازهای ۵۰ سال آینده فعالیت کنند و هر چند این رویه، کار بسیار سختی است، ولی اگر با برنامه ریزی حرکت کنیم بدون شک نتیجه بخش خواهد بود.

دغه دغه های شرکت های دانش بنیان

کمبود نیروی انسانی کارآمد در بخش صنعت و تولید و ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد با اجرای طرح‌های کارورزی، تاخیر در اجرای طرح‌های فن‌آورانه و سودآور به دلیل فرآیند طولانی ارایه تسهیلات و ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای تولید محصولات جدید از طریق صندوق‌های نوآوری از جمله دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

تشویق و حمایت بیشتر از مشاوران در کسب و کارهای فن‌آورانه دارای ارزش افزوده، تسهیل شدن روند مجوز معاونت غذا و دارو برای طرح‌های علمی دریایی و هم‌چنین حمایت داخلی از طرح‌های علمی سودآوری که در بازارهای خارجی مشتری دارند، بخش دیگری از درخواست ها و دغدغه‌های شرکت های دانش بنیان است.

کلام آخر

با توجه به آنچه در این گزارش عنوان شد، شرکتهای دانش‌ بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می روند و با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب در هرمزگان، شرایط خوبی برای فعالیت این شرکت ها در استان فراهم است که باید با رفع مشکلات و کمبودها در جهت توسعه هر چه بیشتر آنها گام برداشت.

شرکتهای دانش بنیان با ظرفیتهای خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش، می توانند موجب توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار شوند و از همین رو حمایت از این شرکت ها یک ضرورت مهم واساسی است.

در این مسیر، دانشگاهها باید در راستای تجاری سازی پژوهش، انتقال فناوری و توسعه منطقه ای دانش بنیان و در نهایت سرمایه سازی دانش تلاش کنند.

با توجه به ظرفیت شرکت های دانش بنیان در هرمزگان می توان بخشی از مشکلات کارآفرینان، تولیدکنندگان و صنعت‌گران را با تسهیل‌گری و همکاری بیشتر دستگاهای اجرایی برطرف کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها