پاپوش یا قاچاق، ماجرای قرص‌های جنجالی



دکتر نوروزیان: ارسال ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 

بر اساس گزارش واصله از پليس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر ارسال‌شده است؛ تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد».
این مطلب را سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره ماجرای وجود قرص در کیک خوراکی بیان کرد و افزود: در بررسی‌ها حاکی از این است که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌کنند«.


 شایعه یا واقعیت


«به تمام مدارس بخشنامه شده کیک و کلوچه‌های از برندهای مختلف حاوی قرص بوده و پلیس فتا به‌شدت پی گیر این موضوع هستند و قرص‌ها هم قرص بیهوشی و قرص برنج هست....»
«قرص سمی داخل بستنی در کلاهی میناب پیداشده است و 2 دختربچه فوت کردند ...»
«در 19 آبان ماه 98 یکی از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی ناحیه یک بندرعباس متوجه یک عدد کپسول در بیسکویت شده است، خانواده‌ها دقت کنند».
این نمونه‌ای از مطالب منتشرشده در فضای مجازی و اکثر در گروه‌های مدارس با عکس‌ها و فیلم‌های مختلف دست‌به‌دست می‌چرخد و یا با هر فردی که صحبت کنید می‌گوید که یکی از آشنایان، همکلاسی بچه‌شان و... این قرص و کپسول رنگی در برخی کیک‌ها و فرآوردههای غذایی دیده است.
این موضوع مردم و به‌ویژه خانواده‌ها را نگران کرده است و حتی عکس نامه‌ای نیز در گروه‌ها ارسال‌شده که مدیر یکی از آموزشگاه‌های بندرعباس طی نامه‌ای به مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه دو بندرعباس بیان داشته: «نظر به اینکه یکی از دانش‌آموزان این آموزشگاه در حین خوردن کیک تی تاب شیرین عسل، قرصی که کاملاً درون آن قرار داده‌شده بود مشاهده نموده و به دفتر آموزشگاه اطلاع و تحویل داده لذا خواهشمند است مساعدت لازم جهت بررسی قرص و بقیه این محصولات توسط مرکز بهداشت را مبذول فرمایید...».
«هادی حسینی مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه دو بندرعباس در این مورد به صبح ساحل گفت »: این نامه به مرکز بهداشت ارسال‌شده و منتظر جواب هستیم البته ناگفته نماند که این ماده غذایی از بیرون از آموزشگاه، توسط دانش‌آموز خریداری‌شده بود».


 تکذیب بخشنامه آموزش‌وپرورش به مدارس


در پیام‌های منتشره در فضای مجازی آمده است که به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود که این موضوع توسط وزارت آموزش‌وپرورش تکذیب شد. در متن این خبر گفته‌شده که به دلیل کشف قرص‌هایی از نوع خواب‌آور و قرص برنج در محصولاتی مانند کیک و بیسکویت، آموزش‌وپرورش بخشنامه‌ای را در این رابطه به مدارس ابلاغ کرده است. در پی انتشار این خبر جهان پور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرآنلاین این موضوع را تکذیب کرد و گفت: اصلاً چنین چیزی بخشنامه نشده است و احتمالاً بعضی افراد در فضای مجازی دنبال مسائل خاصی هستند و این موضوع ربطی به تولید کیک و ویفر در کارخانجات و صنایع غذایی ندارد.


ارسال 30 قرص درون مواد غذایی به دانشگاه علوم پزشکی


به گفته دکتر فاطمه نوروزیان مدیر امور بین‌الملل و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم به این دانشگاه ارسال‌شده است که هیچ‌کدام از قرصهای کشف‌شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول‌ها، برای جایگذاری استفاده‌شده است.


وی مسمومیت و مرگ دانش‌آموزان و شهروندان استانی به علت مصرف کیک‌های حاوی قرص تکذیب کرد و اظهار داشت: تاکنون مورد اثبات‌شده‌ای درباره مسمومیت دربسته‌های مواد خوراکی دانش‌آموزان یافت نشده است.


دکتر نوروزیان در خصوص تصاویری که چند روز اخیر در فضای مجازی منتشرشده است مبنی بر اینکه برخی دانش‌آموزانی از هرمزگان مدعی شده‌اند که در میان کیکهای خوراکی آنها انواع قرصهای روان‌گردان و غیر روان‌گردان یافت شده است گفت: با توجه به اینکه نمونههای ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده؛ نمیتوان تائید کرد قرص یا کپسول‌ها از محل تولید وارد مواد خوراکی شده است یا خیر که با بررسی‌های صورت گرفته مبدأ این قرص‌ها کارخانه نبوده است.


این مقام مسئول یادآور شد: به‌صورت تصادفی از هرکدام از شرکتهای مواد غذایی در مناطق مختلف استان به‌صورت کارتن‌های صد عددی از محصولات مختلف تهیه شد، ولی در هیچ‌کدام از این محصولات مورد مشکوک و جسم خارجی یافت نشد.
وی بابیان اینکه هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایش‌های لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال‌شده‌اند، پیرو بررسی‌های صورت گرفته از نحوه تولید محصولات ذکرشده در شرکت‌های مواد غذایی، نشان می‌دهد که امکان گذاشتن این مواد خارجی در محصولات در حین تولید و بسته‌بندی در داخل کارخانه وجود ندارد و همه کارخانجات تولیدی تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی فعالیت میکنند و تاکنون هیچ‌گونه مورد مشکوک و خاصی یافت نشده است.


 استامینوفن آنتی‌هیستامین و رانیتیدین


حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش نیز از دریافت گزارش‌های مختلف مبنی بر به ما وجود قرص‌ها در کیک و مواد غذایی خبر داد که این موضوع به وزارت بهداشت نامه زده‌شده، ضمن اینکه حراست آموزش‌وپرورش برای پیگیری و هماهنگی بخشهای مربوط در جریان قرارگرفته است.


وی که این گزارش‌ها را از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دریافت کرده است و افزود: این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتیدین بود و گزارشی از مسمومیت دانشآموزان نداشتیم.


ضیاءالدینی بابیان اینکه این کیکها بسته‌بندی کارخانهها را داشته است، تصریح کرد: منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم.


مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش درباره خبر پخش‌شده در فضای مجازی مبنی بر ارسال بخشنامه به تمام مدارس به ممنوعیت پخش تی‌تاب، تاینی، مینو، شیرین عسل، پچ پچ و... گفت: ارسال بخشنامهای به مدارس با این مضمون صحت ندارد.


این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این سوال که ادارات آموزش‌وپرورش استانی این موضوع را تائید کرده‌اند یا خیر؟ گفت: استانها اعلام کرده‌اند که چند نفر از دانش‌آموزان این موضوع را گزارش کرده‌اند، ولی امکان اینکه این قرص‌ها بعد از باز شدن در داخل کیکها گذاشته‌شده باشد وجود دارد.


 ارائه مستندات به وزارت بهداشت


سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در گفتگو با خبرنگاران از عدم گزارش مستنداتی برای وجود قرص و کپسول در فرآورده‌های غذایی مطالبی بیان کرد و موضوع وجود قرص در کیک و فرآوردههای غذایی به نظر یک شایعه و یک موضوع امنیتی دانست که مستندات دقیقی برای وجود قرص در مواد غذایی مشاهده نشده و تاکنون گزارش نشده است.


کیانوش جهان پور افزود: به نظر میرسد این موضوع یک شایعه باشد و افرادی که با فرآیند تولید مواد غذایی آشنایی دارند میدانند که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.


وی بیان کرد: با بررسیهای انجام شده به نظر میرسد این موضوع خارج از بحث تولید فرآوردههای غذایی باشد و از جنس ایمنی و سلامت نیست و طبعاً پلیس فتا و پلیس امنیت به این موضوع رسیدگی میکنند.


رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار داشت: تاکنون گزارش دقیقی در این زمینه به دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نرسیده است و اصولاً در فرآیند تولید مواد غذایی به‌ویژه کیک و ویفر این اتفاق نمیافتد.


جهان پور گفت: اگر افراد مستنداتی در این زمینه‌دارند میتوانند به وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو اعلام کنند تا بررسی شود. بسیاری از افرادی که این ادعا را کردند، اطلاعات خود را تاکنون ارائه نکرده‌اند. سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: فرآیند تولید کیک اتوماتیک است و امکان ندارد قرص در داخل کیکی که پخته وجود داشته باشد.


به گفته وی، فرآیند تولید این فرآوردههای غذایی دستی نیست و مکانیزه است، همچنین برای شرکتهای مختلف این ادعا مطرح‌شده و دریکی از استانها بیشتر به آن پرداخته‌شده، درحالی‌که محصولات موردنظر تولیدات خارج از این استان بوده و به همه کشور ارسال‌شده است.


 پلیس وارد میدان شده است


پلیس هرمزگان نیز از زمان اطلاع از این موضوع، وارد میدان شده است و در حال کشف ماجرا هستند که مقررشده است در اسرع وقت با حصول نتیجه، از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند.


قرص درون کیکها جاساز قاچاقچیان بود


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در این خصوص واکنش نشان داده است و با تاکید دوباره بر اینکه بررسی‌ها حاکی از این است که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌کنند، درباره کیک‌های کشف‌شده گفت: بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودروی نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر ارسال‌شده و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.


سردار محمد مسعود زاهدیان ادامه داد: قاچاقچیان به خاطر جلوگیری از کشف، مواد مخدر را دربسته‌های مختلف من‌جمله مواد غذایی جاسازی میکنند اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئناً کنترلهای لازم بر آنها اعمال می‌شود و تاکنون موردی در این راستا نداشته‌ایم.


وی در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص وجود قرصهای اکستازی در داخل خوراکی‌ها، گفت: تاکنون موردی از وجود قرصهای اکستازی در داخل محصولات غذایی تولید داخل نداشته‌ایم. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این مطلب که پلیس برخورد با عوامل و توزیع‌کنندگان قرص اکستازی و مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را به‌صورت جد در دستور کار داشته و دارد، گفت: قرص‌های اکستازی تولید ایران نیست و این توطئه غرب است که مردم را در کنار جنگ نرم آلوده به مواد مخدر سازد.


سردار زاهدیان به خانواده‌ها توصیه کرد که همواره بر رفتار بچه‌ها و جوانان خود نظارت داشته باشند و اگر در وسایل همراه آنها چنین قرص‌هایی را مشاهده کردند به‌موقع مداخله کرده و پیشگیری کنند؛ درعین‌حال موارد را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.


  جمع‌آوری کیک و بستنیهای مشکوک در چابهار


در همین حین خبر جمع‌آوری کیک و بستنی‌های مشکوک در چابهار به نقل از رئیس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که محصولات کیک مشکوک به وجود قرص با پیگیری و هماهنگی مسئولان در سطح این شهرستان جمع‌آوری شدند.
دکتر بهروز دهقان در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: پیرو انتشار تصاویری مبنی بر وجود قرص در برخی کیکها و بستنیها در بازرسی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت چابهار با اخذ دستور دادستان و با همکاری پلیس اماکن و اطلاعات تمامی محصولات کیک مشکوک به وجود قرص از انبارها، مراکز و دفاتر فروش جمعآوری شدند.


 وی افزود: تا زمان انجام آزمایش‌های و مشخص شدن نتایج جهت حفظ و صیانت از سلامت شهروندان تمامی محصولات جمع‌آوری‌شده توقیف خواهند بود.


  یک ماه با ترس


موضوع مواد غذایی حاوی قرص و کپسول از اواخر آبان ماه در فضای مجازی قرار گرفت حدود یک ماهی است که این امر موجب ترس خانواده‌ها شده است، سودجویان نیز بر این ترس دامن می‌زنند و به‌دروغ مرگ و مسمومیت‌های کودکان را براثر مصرف قرص‌ها بازگو می‌کنند.این موضوع مهم نه‌فقط در استان هرمزگان بلکه در استان‌های دیگر مانند اصفهان، سیستان و بلوچستان و...مطرح است، مسئولین امر در این مدت تکذیب کردند که این عکس‌ها ساختگی است اما هر بار عکس‌ها و فیلم‌های تازه‌ای که اکثر در مدارس است بازنشر می‌شود. این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم به مسئولین شده است...
باید در اسرع وقت این موضوع رسیدگی شود که آیا این پاپوش عده‌ای است برای خراب کردن نمانام‌ها، یا قاچاقچیان قصد رد کردن این قرص‌ها در پوشش کیک دارند و... البته تلاش پلیس و وزارت بهداشت در این امر ستودنی است و منتظر نتیجه از سوی آنها هستیم ...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها