صدور خدمات فنی مهندسی؛ ارز آوری اشتغال زا


نویسنده: مصطفی دولخانی

در اقتصاد نفتی ایران همواره صاحب نظران دلسوز به دنبال راه حل برون رفت از این اقتصاد تک محصولی بوده اند اما طی دهه های اخیر که نقش نفت در حصول درآمد های ارزی با فاصله ای زیاد در صدر جدول درآمد های کشور قرار دارد و با ولع دولت ها در کسب این درآمد راحت با شکست مواجه شده است.
غفلت دولت ها از اینکه منابع طبیعی کشور من جمله نفت، سرمایه هایی بین نسلی هستند غم انگیز است. سرمایه هایی که نباید در مخارج جاری کشور هزینه کرد بلکه با نگاهی آینده نگرانه ضمن صیانت از آنها به گونه ای عمل نشود که شرمسار نسل های آینده شد. راه های مناسب حفظ این سرمایه ها و تبدیلشان به میراث ماندگاری برای نسل های آتی موضوع اصلی این یادداشت نیست اما تجربه های موفقی در دنیا بابت این امر وجود دارد که می توان به آنها مراجعه کرد.
یکی از روش های مناسب اتکای کمتر به در آمدهای نفتی صدور خدمات فنی و مهندسی است در کشورمان پتانسیل قابل توجهی در این حوزه وجود دارد که متأسفانه تا کنون به نحوی شایسته بدان نگریسته نشده است 
صادر کنند گان این دست خدمات می توانند در قالب انجمنی موسوم به انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران که متشکل از  شرکت های  عضو این انجمن با نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن مهندسی تجربه عملیاتی و اجرای پروژه های ساختمانی، راه سازی، سد سازی، احداث نیروگاه های برق آبی ، ایجاد خطوط ریلی ، احداث فرودگاه، تامین و تجهیز خدمات انرژی دارند، در پذیرش  پروژه های صنعت ساخت در داخل و کشورهای همسایه، فعالیت کنند.
از قضا یکی از اعضای فعال و توانمند این انجمن هم یعنی محمد امیرزاده مدیر برند بین المللی دیداس  ( DIDAS ) هرمزگانی است که می تواند در کنار جامعه ی چند هزار نفری مهندسی و سایر شرکتهای فعال  هرمزگان، پتانسیل ارزشمندی برای فعالیت هرچه بیشتر استان در این حیطه باشد که متأسفانه  آنچنان که باید بدان  توجه نشده است.
با نگاهی به آمار صدور این خدمات در سطح کشور، متوجه عقب گردی سنگین در این حیطه ایم .عملکرد کشور در این شاخص از حدود پنج میلیارد دلار صادرت در سال 90 به میزان حدود یک دهم آن یعنی حدود پانصد میلیون دلار در سال 97 رسیده است که پس رفت عظیمی محسوب می‌شود. البته آنچه به عنوان اصلی ترین دلیل این عقبگرد از سوی محمدرضا انصاری  رئیس انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام می شود،  صادر نکردن ضمانتنامه و نپذیرفتن ضمانتنامه ایرانی  است. به گفته ی او: صادرات خدمات فنی و مهندسی با شیب 40درصد تا سال 90رشد یافت اما به دلیل تحریم‌ها از این سال به بعد اُفت کرد.
او معتقد است ضمانت نامه‌های صادرشده از سوی بانک‌های ایرانی مورد قبول طرف‌های خارجی نیست و عملا بدون ضمانت‌نامه بانکی، صادرات خدمات فنی و مهندسی امکانپذیر نخواهد بود.
با نگاهی به بازار قابل توجه اطراف به غفلت بیش از پیش مسئولان پی میبریم مثلا ترکیه در همسایگی ما سالانه بیش از 25 تا 30 میلیارد دلار از این صنعت ارز آوری داشته است .در بازار حدود 200 میلیاردی سوریه  هم که اگر دست روی دست بگذاریم چون گذشته رقبای ما این فرصت را هم از ما خواهند ربود.
استان ما علاوه بر پتانسیل های گفته شده به علت مجاورت با کشورهای حوزه ی جنوبی خلیج فارس و وجود انبوه هم استانی ها و هموطنان مقیم و استفاده از تجربه های برند های موفقی چون دیداس (DIDAS) می تواند در شکوفایی این صنعت و اقتصاد ملی بر پایه ی اشتغال زایی مولد و پایدار گامی
در خور توجه نهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها