کویت از توافق با عربستان بر سر تقسیم میدان‌های نفتی خبر داد



خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد که ریاض و کویت برای تقسیم منطقه بی طرف توافقی که شامل میادین نفتی می شود به توافق رسیده اند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایرنا، دیروز وزیر نفت کویت نسبت به حل اختلاف با عربستان بر سر منطقه بی طرف ابراز امیدواری کرده و گفته بود تا پایان سال جاری میلادی اختلافات برطرف می شود.

منطقه بی طرف شامل میدان های نفتی الخفجی و وفره می شود که برداشت مواد نفت از این میادین در پی یک اختلاف ۵ ساله متوقف شده بود. توقف برداشت نفت توسط دو کشور تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را کاهش داد. این میزان معادل با نیم درصد تولید جهانی است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که ازسرگیری تولید نفت از میادین مشترک در چندین مرحله انجام می پذیرد و سه ماه برای رسیدن به ظرفیت کامل استخراج زمان می برد.

منطقه بی طرف، زمینی به مساحت حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که بر اساس پیمان ۱۹۲۲ بین کویت و عربستان قرار گرفته است. در دهه ۱۹۷۰، دو کشور به توافق رسیدند که این منطقه را بین خودشان تقسیم کنند. منابع نفتی در این مناطق به طور مشترک اداره می شوند.

میدان نفتی ساحلی الخفجی در شرق عربستان با یک توافق مشترک توسط شرکت نفت دولتی دو کشور عملیاتی شده است اما در مورد میدان الوفره اختلاف نظر وجود دارد.

در سال ۲۰۱۴ همزمان با بسته شدن میدان ساحلی الخفجی در حوزه استحفاظی عربستان از سوی این کشور روابط بین عربستان و کویت بر سر منطقه بی طرف تیره‌ شد.
دلیل رسمی اعلام شده از سوی عربستان برای بستن میدان نفتی مشکلات زیست محیطی اعلام شد. کویت چند ماه بعد در سال ۲۰۱۵ پاسخ عربستان را داد و آن‌ها را مجبور به بستن میدان ساحلی وفره در جنوب کویت کرد. این بخش در تقسیم بندی‌های دهه ۱۹۷۰ بخش‌هایی از سرزمین کویت به شمار می‌رود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها