هنوز تسلیم زلزله ایم


نویسنده: شیوا شاکری

خاطراتی که پررنگ در ذهن انسان حک می‌شوند، معمولا حدوسط ندارند یا خیلی تلخند، یا خیلی شیرین. 5 دی 82 یکی از خاطرات پررنگ من است متاسفانه به دلیل جانباختن تعداد زیادی از هموطنانم در زلزله‌ای مرگبار، به دسته اول تعلق دارد، روزی که نه تنها بم و شهروندان داغدارش، که کل ایران در اندوهی عمیق فرورفت و پس از آن 5 دی روز ملی ایمنی دربرابر زلزله نامگذاری شد.

به گزارش صبح ساحل، زلزله اتفاقی طبیعی ست که قطعا به خودی خود تلخ و مصیبت بار نیست، اما وقتی ساکنان منطقه زلزله خیز، آمادگی لازم برای رویارویی با آن را نداشته باشند و در سازه های ناایمن روزگار بگذرانند و در مورد اقداماتی که هنگام وقوع زلزله برای حفظ جانشان لازم است چیزی ندانند بر آنها همان می رود که بر ساکنان وحشت‌زده خانه‌های خشت و گلی بم رفت.

با این حال ما ایرانیان که بدون عبرت گرفتن از زلزله رودبار به بم رسیدیم و بعد از بم هم زلزله‌های ویرانگر دیگری را تجربه کردیم، هنوز آمادگیمان را برای مرگ در اثر زلزله حفظ کرده ایم آمادگی بالایی که آمارها به خوبی آن را نشان می دهد.

 آمارها می‌گویند20 میلیون نفر از 80 میلیون نفر جمعیت ایران در بافت های تاریخی و فرسوده شهرها ساکنند که ۳۶۵هزارو ۶۰۸نفر از این 20 میلیون نفر را ساکنان بافت های  فرسوده هرمزگان تشکیل می دهد. این بافت‌های فرسوده در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، بندرخمیر و قشم به چشم می‌خورند.

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و پایتخت اقتصادی ایران سه هزار و 72 هكتار بافت فرسوده دارد که این بافت فرسوده به همراه سکونت‌گاه‌های غیررسمی،  42درصد  از مساحت این شهر را تشکیل می دهد و 46 درصد جمعیت شهر را در خود جای داده است.

محله‌هایی که دارای بافت فرسوده هستند عبارتنداز: محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند که ساکنان آن جزء اقشار کم درآمدند و بدون حمایت امکان ایمن سازی منازل خود را ندارند.

مسئولین شهر و استان در مصاحبه‌های متعدد از تلاش برای رفع مشکل بافت فرسوده و پیشرفت در حل آن خبر می‌دهند اما سرعت پایین اقداماتشان با توجه به زلزله‌خیز بودن هرمزگان نگران کننده است.در مورد اقدامات لازم حین زلزله هم آموزش‌ها به اجرای مانور محدود شده که تجربه نشان داده است مانورها به دلیل جدی گرفته نشدن،هنگام خطر کارایی لازم را ندارند و ظاهراً تنها راهی که در حال حاضر داریم این است که دعا کنیم  زلزله دلش برایمان بسوزد و سراغمان نیاید تا 5دی دیگری در تاریخ کشورمان به وجود نیاید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها