نمایشگاه از جنس زمین، آثاری برای حفاظت از زمین



به گزارش صبح ساحل، این آثار، ساخته دست نادیا ترخان، عواطف خشابی و شکیبا ایرانی، دانش‌آموختگان رشته صنایع دستی از دانشگاه هرمزگان، هستند.
چیزی که به محض ورود به نمایشگاه توجهتان را جلب می‌کند زمینه قهوه‌ای رنگ آثار است که بیش از هرچیز، رنگ خاک و زمین را برایتان تداعی می‌کند که تاکیدی بر اسم نمایشگاه یعنی "از جنس زمین" است.
ظروفی سفالی و زیبا را می‌بینید که در آویزه‌هایی به شکل مکرومه به نمایش درآمده‌است و نزدیک‌تر که می‌شوید رنگ‌ و لعاب ظروف توجهتان را جلب می‌کند.
نادیا ترخان، یکی از این هنرمندان جوان، هدف از برگزاری این نمایشگاه را این‌طور بیان می‌کند: با توجه به این‌که محیط‌زیست روز به روز درحال نابود شدن است ما این آثار را با مضمون محیط زیست تولید کردیم تا خسارت‌های روزانه به کره‌زمین را به مردم گوشزد کنیم و آرام‌تر به‌سوی زوال زمینی که ساکن آن هستیم پیش برویم. پیام این آثار برای مخاطب درواقع این است که باید حواسمان بیشتر به محیط زیست و کره زمین باشد.
وی علت نامگذاری این نمایشگاه را دغدغه حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: به همین دلیل این نمایشگاه را از جنس زمین نام‌گذاری کردیم.
ترخان با بیان این‌که در هرکدام ازاین آثار دغدغه‌های محیط زیستی نمود دارد اظهار کرد: این آثار برگرفته از فرم، بافت و رنگ‌های طبیعی موجود در کره‌زمین است. برای مثال یک نمونه از این ظروف طوری طراحی شده‌است که روان بودن آب دریا را به وضوح به نمایش می‌گذارد. درحقیقت هرچیزی که مرتبط با طبیعت است مانند دریا،جنگل و حتی کهکشان را می‌توانید در آثار ما مشاهده کنید.
وی افزود: این ظروف درواقع از پوست‌ میوه نارگیل الهام گرفته شده‌اند که ما آن را با سفال جاودانه کرده‌ایم و آن را روی سفال پیاده کرده‌ایم که هرکس در نگاه اول شاید نتواند تشخیص دهد که این ظروف، از جنس پوست نارگیل هستند یا سفال.
این هنرمند با اشاره به این‌که این ظروف کاملا کاربردی و قابل استفاده هستند،گفت: ما به‌جای ساختن مجسمه تصمیم گرفتیم آثاری تولید کنیم که هم کاربردی باشد و هم جنبه هنری و حفاظت از محیط زیست را داشته‌باشد. بنابراین همه ظروف هویت و نامی دارند و وقتی شما این نام را روی تکه کاغذی که در کنار ظرف قرار دارد می‌خوانید متوجه خواهیدشد که آن ظرف چه پیامی برای شما دارد و نماد چه‌چیزی است.
وی در خصوص صنایع مکرومه‌بافی اظهار کرد: خانم ایرانی سازنده صنایع دستی ساخته شده از الیاف بودند که ظروف سفالی درون این الیاف در معرض نمایش قرار گرفته بودند. برای ساختن صنایع مکرومه هم به‌جای استفاده از الیاف مصنوعی، از الیاف طبیعی استفاده شده که از پنبه به‌وجود می‌آید و هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارد.
ترخان در پایان اضافه کرد: در مجموعه دیگری تحت عنوان "جاودانگی"، تعدادی از گیاهان بومی استان هرمزگان از قبیل گاروم‌زنگی و انجیرمعابد یا لور را به همراه مقداری علف هرز را در آثار سفالی ساخته‌دست خودمان جاودانه کردیم تا هزاران‌سال بعد اگر کسی این آثار را ببیند متوجه شود که روزی در بندرعباس چنین درختانی وجود داشته‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها