گزارش اختصاصی صبح ساحل از آیین گشایش کافه کتاب:

از کافه کتاب تا مدرسه بیمارستانی



افتتاحیه کافه کتاب زیر نظر موسسه ساحل خلیج‌فارس روز 11 دی‌ماه برگزار شد.این افتتاحیه به مناسبت روز پرستار و با اجرای زنده موسیقی در راستای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان برپا شد.

کافه کتاب فرصتی برای حمایت بیشتر از  کودکان مبتلا به سرطان

به گزارش صبح ساحل، ستاره‌اخترشناس، مدیرمسئول کافه‌ کتاب با بیان اینکه موسسه ساحل خلیج‌فارس، موسسه خیریه و مردم‌نهادی است که حامی کودکان مبتلا به سرطان است گفت: این چهارمین سالی است که اقتخار همکاری با این موسسه را در زمینه‌های مختلف دارم و مدتی بود که این موسسه در نظر داشت برای ارتباط بیشتر و راحت‌تر با جامعه و معرفی بیشتر اقدامات خود به شهروندان عزیز بندرعباس و هم‌چنین حمایت روحی روانی کودکان از طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنر، مجموعه‌ای را با عنوان -کافه‌ کتاب- افتتاح کند.
وی با اشاره به این‌که مجموعه کافه کتاب به نوعی نماد بیرونی موسسه ساحل خلیج‌فارس است اظهار کرد: فضایی در مجاورت درب دوم بیمارستان کودکان برای این کافه در نظر گرفته شد اما شرایط برای عملی شدن این طرح فراهم نشد.
از ابتدای آبان‌ماه، این وظیفه از سوی سرکارخانم کیوان، مدیریت موسسه ساحل خلیج‌فارس، به بنده سپرده شد. من هم تلاش کردم تا با همکاری اعضای فعال موسسه و هنرمندان سرشناس و علاقمند به فعالیت‌های خیرخواهانه در کنار فعالان اجتماعی و فرهنگی و خیرین، فضای مناسبی برای فعالیت‌های کافه کتاب ایجادکنیم. سرانجام بعد از حدود دوماه از آغاز آماده‌سازی این مکان و برگزاری آزمایشی کلاس‌ها، با حضور همه دوستانی که در این امر مشارکت داشتند، کافه کتاب ساحل رسما افتتاح شد.
اخترشناس افزود: اکنون کافه کتاب با برگزاری کلاس‌های مختلف شامل آبرنگ، خوشنویسی، نقاشی با مدادرنگی، حفظ غزل، مثنوی‌خوانی، قصه‌نویسی و کتابخوانی برای عموم و ایجاد باشگاه کتابخوانی برای کودکان تحت‌پوشش، هرهفته جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری و حتی ورزشی فعالیت می‌کند. وی در پایان با تاکید بر این‌‌که ما هم‌چنان در آغاز این راه بزرگ و طولانی هستیم و به یاری و بهره‌مندی از تجربه‌های اساتید بزرگ نیازمندیم عنوان کرد: ما با همکاری این عزیزان بر آنیم تا همه آحاد مردم را با فعالیت‌های موسسه آشنا کنیم‌ و فرصت‌های حمایتی بیشتری را برای کودکان تحت‌پوشش فراهم آوریم.

اولین مدرسه بیمارستانی رسمی کشور در بندرعباس

مدیر و موسس مدرسه بیمارستانی در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس اظهار کرد: موسسه ساحل خلیج‌فارس کار خود را از ۹ سال پیش شروع کرده‌است و از ۴ سال پیش مدرسه بیمارستانی افتتاح شده‌است.
فرحناز بلوچی اضافه‌کرد: این مدرسه با تعداد پرسنل کمی کار خود را آغاز کرد اما اکنون حدود ۷ یا ۸ هزار نفر در این موسسه فعالیت می‌کنند که بنده هم یکی از اعضای این موسسه هستم. وی در ادامه توضیح داد: ۴ سال پیش بود که متوجه شدیم که تعدادی از کودکان مبتلا به سرطان، به‌دلیل طول درمانشان نمی‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و پزشک به دلیل عدم ایمنی و وضعیت جسمانی به آن‌ها اجازه حضور در اماکن شلوغ از جمله مدرسه را نمی‌دهد؛ و بنابر توصیه پزشک، این کودکان باید تحصیل را کنار میگذاشتند و تا زمان بهبودی از تحصیل بازمی‌ماندند. این کودکان با دغدغه بازماندگی از تحصیل که روحیه آن‌هارا تحت‌تاثیر قرار می‌داد، باید مراحل درمان را طی می‌کردند.
بلوچی تصریح کرد: از آن‌جا که من نیروی رسمی آموزش‌و‌پرورش بودم و بارها شاهد انصراف از تحصیل دانش‌آموزان بودم، به عنوان یکی از اعضای موسسه طرح مدرسه بیمارستانی را نوشتم. البته قبل از من هم گروهی به‌صورت مقطعی، آموزش این کودکان را برعهده داشتند اما این‌گونه نیود که این کودک بتواند سال تحصیلی را پشت سر بگذراد و در بیمارستان کارنامه بگیرد بلکه باید پس از تکمیل مراحل درمان یا به تشخیص پزشک به مدارس عادی رفته و تحصیل را ادامه می‌داد.
وی با بیان این‌که در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان، ورود ممنوع است و هرکسی نمی‌تواند وارد این بخش شود افزود: ما باید مدرسه‌ای را تاسیس می‌کردیم که مختص همین کودکان باشد.


مدیر و موسس این مدرسه اظهار کرد: به همین منظور فضایی را در بخش برای تدریس به عنوان مدرسه در نظر گرفتیم که گاهی این آموزش در اتاق بچه‌ها توسط خودم یا براساس اجازه پزشک در اتاق درس و در کنار مربی خود کار می‌کنند.بلوچی ضمن اشاره به این موضوع که مدرسه بیمارستانی باید شوق و ذوق کودکان را چند برابر کند گفت: مربی باید برنامه تحصیلی را طوری برنامه‌ریزی کند که علاوه بر اتمام سال تحصیلی و دریافت کارنامه توسط کودکان، کلاس حالت سرگرمی و شادی داشته باشد و ذوق و شوق کودکان را افزایش دهد.

مدیر و موسس این مدرسه در ادامه اظهار کرد: در بخش انکولوژی بیمارستان کودکان، افراد تا سن ۱۵ سالگی تحت درمان هستند، ما کار خود را ازاین بخش شروع کردیم اما گاهی از بیمارستان‌های دیگر که افرادی با سن بالاتر هستند و از این وجود این مدرسه مطلع می‌شوند هم با ما تماس می‌گیرند و ما این افراد را هم تحت‌پوشش قرار می‌دهیم. وی با بیان این‌که هرچند موسسه‌هایی مثل محک این کار را به‌صورت رسمی انجام می‌دهند، گفت: در آن موسسات به این کودکان کارنامه داده نمی‌شود و معلم تا پایان سال تحصیلی آموزش خود را ادامه نمی‌دهد.


بلوچی در پایان اضافه کرد: شهرهای مختلف کشور هم از این ایده استقبال کرده‌اند و قرار است به زودی در استان‌های دیگر کشور هم شاهد این اتفاق باشیم و امیدوارم روزی برسد که هیچ کودکی به‌خاطر بیماری یا هر دلیل دیگری از بازمانده از تحصیل نشود. لازم به ذکر است که این مدرسه با مجوز رسمی آموزش‌وپروروش به عنوان اولین مدرسه بیمارستانی در کشور کار خود را از ۴ سال پیش آغاز کرده‌است و دبیران این مدرسه همگی به‌‌صورت داوطلبانه در این مدرسه فعالیت می‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها