صبح ساحل موضوع مدرسه «پور ولی»راونگ میناب را بررسی کرد:

سقف‌های لرزان، کابوس دانش آموزان هرمزگان



44ساله است و متولد 1354.نفس‌هایش به شماره افتاده است ، به پایان عمرش زمانی باقی نمانده،به‌سختی خود را سرپا نگه‌داشته است، کم‌کم دارد کمر خم می‌کند ...
البته سال‌های زیادی است که رنگ و رو برایش نمانده و گاه‌گداری ظاهرش را با مواد گوناگون آرایش می‌کنند اما در باطن‌خراب است و ویران.

در برابر وزش باد و بارش باران دوام ندارد و می‌لغزد قسمتی از بدنش فرومی‌ریزد ، نمی‌خواهد بر سر کودکان  آوار شود اما چه کند که دست خودش نیست ، سایه 156 دانش آموزان است. دانش‌آموزانی که شاید با دلهره از این سایه در حال آموزش هستند و خانواده‌هایشان با ترس آن‌ها را راهی مدرسه می‌کنند ترس از ریزش خطرآفرین سقف...مدرسه «پور ولی» روستای راونگ شهرستان میناب واقع در شرق هرمزگان، چهره این مدرسه  قدیمی 6 کلاسه و دارای 194 دانش‌آموز،  دیروز رسانه‌ای شد و  برسرزبانها... اکثر کاربران با شنیدن نام این مدرسه با یاد کلیپ کوتاه‌ای می‌افتند کلیپی از گریه کودک 8 ساله و فضای کلاس پر از گچ‌های فروریخته از سقف ...


گچ های ریخته بر روی نیمکت ها و وحشت دانش آموزان


ساعت 9 صبح شنبه گذشته (چهاردهم دی‌ماه) ، آقای معلم در حال تدریس  است و 23 دانش‌آموز ( دو ردیف دختران و یک ردیف پسران) در حال آموختن. ناگهان گچ‌های سقف به همراه لامپ نقش بر زمین و نیمکت‌ها می‌شود... رعب و وحشت رخ می‌دهد ، صدای گریه‌های کودکان شنیده می‌شود اما هق‌هق دختربچه  که از این اتفاق شوکه شده است تمامی ندارد...

حکایت مدرسه قدیمی

محسن جعفری دهیار روستای راونگ  می‌گوید:» این مدرسه قدیمی است و باید تخریب شود، بارها سقف و نمای این ساختمان چه در تعطیلی مدارس و چه در زمان مدارس ریخته شده است».وی این را هم تأکید می‌کند که خود و یا همکارانش سال‌ها این موضوع به گوش مسئولان مربوطه رسانده‌اند و تقاضای تخریب و نوسازی مدرسه نموده‌اند اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.جعفری  می‌افزاید: «این مدرسه 6 کلاسه در مقطع دبستان با 156 دانش‌آموز در نوبت صبح  دایر است و به علت کمبود کلاس، کلاس‌های پیش‌دبستانی با 38 نفر دانش‌آموز در نوبت بعدازظهر تشکیل می‌شود». وی می‌گوید:« بعد از ریزش قسمت‌هایی از سقف مدرسه تخریبی،تعدادی از اولیای دانش آموزان از ترس ریزش فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند و تقاضای تعطیلی داشتند اما مدیر مدرسه گفت به علت نبود دستورالعمل از آموزش‌وپرورش استان اجازه تعطیل کردن مدرسه  را ندارد».

    سقف‌های لرزان، کابوس دانش آموزان هرمزگان

     

   


بزرگ‌نمایی رسانه‌ها از افتادن تکه گچ از سقف


موسی دادی زاده مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل بابیان اینکه بر اساس شواهد تکه گچی از سقف کلاس فروریخته  و ریزش سقفی نبوده است می‌گوید:«در رسانه‌ها این موضوع بزرگ‌نمایی شده است، فقط تکه‌ای از گچ سقف به همراه لامپ مهتابی فروریخته است».
وی در  ادامه اظهار کرد:«تعمیرات مدارس فرسوده طبق قانون بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است و در ضمن این مدرسه جز اولویت‌دار یک تا 3 مدارس میناب و سندرک ذکر نشده است که اعتبارات دولتی به آن اختصاص یابد».
این مقام مسئول از تلاش برای دعوت و کمک خیران برای بازسازی و مرمت مدارس فرسوده استان سخن می‌گوید و می‌افزاید:«تعمیر و بازسازی مدارس اولویت‌دار از کمک‌های دولتی است و مدارس‌های بعدی باید خیران پای‌کار بیایند و در این رابطه از چند فرد خیر دعوت کردیم و مدارس فرسوده ازجمله مدرسه پور ولی راونگ نشانشان دادیم ...».


 سقوط لامپ مهتابی به همراه تکه گچ  از سقف


سید فخرالدین هاشمی سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان نیز در گفتگو با صبح ساحل، با تأکید بر این‌که عصر شنبه گذشته فیلمی با عنوان ریزش سقف مدرسه «پور ولی» راونگ میناب منتشر شد که بلافاصله با مدیر مدرسه مربوطه و همچنین رئیس آموزش‌وپرورش میناب تماس گرفتم و پس از شنیدن و دیدن مستندات از آن‌ها متوجه شدم که رسانه‌ها اقدام به بزرگنمایی نمودند و تکه‌ای از گچ سقف به همراه لامپ مهتابی که چندساله گذشته نصب‌شده بود فروریخته است،ادامه می‌دهد:»گریه ها دانش آموزان نیز به علت وحشت از ریختن گچ بوده و خوشبختانه هیچ آسیبی به دانش آموزان وارد نشده است حتی دیروز صبح کارشناسان اداره و بعدازظهرخودم  به همراه مدیر آموزش‌وپرورش به میناب رفتیم و از نزدیک موضوع را رصد کردیم».
هاشمی با اشاره به اینکه در سطح استان 650 مدرسه غیراستاندارد (فرسوده) وجود دارد می‌گوید:«سهم شهرستان میناب از این آمار 80 مدرسه است و در حال حاضر 30 پروژه فعال ساخت و بازسازی مدارس در میناب (130 کلاس درس برای 3 هزار و 250دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی) در دست اجرا داریم».


عدم اولویت نوسازی این مدرسه با اعتبارات دولتی


این مقام مسئول گریزی می‌زند  به موضوع اولویت‌دار بودن مدارس فرسوده  برای جذب اعتبارات دولتی و می‌گوید:«بر اساس اعلام آموزش‌وپرورش  و با توجه به  درجه فرسودگی، مدارس اولویت‌دار می‌شوند و این مدرسه در سال 97 و 98 جز اولویت‌های اول تا سوم برای ساخت و بازسازی و مقاوم سازی با  اعتبارات دولتی نبوده است». هاشمی حضور خیران در کنار اداره کل نوسازی مدارس استان پررنگ می‌داند که اکثر پروژه‌ها های تخریبی غیر اولویت‌دار، به دست خیران با مشارکت این اداره کل ساخته‌شده است و می‌شود.وی ادامه می‌دهد:«مدتی قبل چند خیر وارد مدرسه «پور ولی» راونگ میناب شدند و مقرر است امروز یکی از خیران دیگر به این مدرسه بیاید و در صورت تفاهم ، پروژه تخریب و ساخت را شروع کنیم».
سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان در ادامه از روند احداث پروژه فضاهای آموزشی فرسوده را در سال‌های اخیر سخن می‌گوید که نسبت به سال‌های ماقبل آن شتاب  بیشتری داشته است .


هاشمی با اشاره به اینکه  در سال ۹۷ سه مدرسه با اولویت تخریب و بازسازی در میناب معرفی که یکی ساخته و دو مورد دیگر در حال اتمام است، ادامه می دهد:» این مدرسه در بین اولویت‌ها نبوده زیرا مدارسی با شرایط بدتر نیز بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد».وی از افتتاح 100 مدرسه در دهه فجر امسال خبر می‌دهد که از اول مهرماه امسال نیز 54 مدرسه در مناطق استان  افتتاح‌شده است.وی با تأکید بر اینکه قبول داریم نباید همین ریزش گچ هم در کلاس درس رخ بدهد می‌گوید:« تمام تلاش ما این است که با پی گیری اعتبارات دولتی و مشارکت خیران، تمام مدارس استان بازسازی شود...».

   

سقف‌های لرزان، کابوس دانش آموزان هرمزگان

    


بحران جدی فضاهای آموزشی هرمزگان


سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه بایستی روش‌های مختلف برای بهبود فضای آموزشی از طریق ماده ۱۸ شوراها در استان را مورد بررسی مجدد قرار دهیم،گفته بود: مشکل فضای آموزشی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود و کم‌توجهی به ماده ۱۸ شوراهای آموزش و پرورش که انبوه‌سازان را وادار می‌کند تا مطابق قانون در ساخت و سازهای بالای ۲۰۰ واحد، ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی نیز انجام دهند، مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.وی با بیان اینکه غفلت از ماده ۱۸ شوراها باعث شده است که نتوان از این ظرفیت مناسب برای بهبود فضاهای آموزشی استان بهره کافی را برد، افزوده است: شهرداری بندرعباس در زمینه ساخت فضاهای آموزشی به آموزش و پرورش استان کمک دهد چراکه در سنوات گذشته بدون لحاظ فضای آموزشی برای پروژه‌های بزرگ احداث مسکن، پروانه ساخت صادر شده است و شهرداری منابع را گرفته ولی فضاهای آموزشی ایجاد نشده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، گفته است: با ادامه روند افزایش جمعیت دانش‌آموزی در آینده نزدیک و نیز فرسودگی مدارس، شرایط فضاهای آموزشی استان هرمزگان دچار بحران جدی خواهد شد و به‌عنوان یک ضرورت، باید نگاه ویژه‌ای به احداث فضاهای آموزشی استاندارد در استان داشته باشیم.

    

سقف‌های لرزان، کابوس دانش آموزان هرمزگان

    


این هم به خیر گذشت


مدرسه «پورولی» نمونه‌ای از 650مدرسه‌ای فرسوده استان  است که نیاز مبرم به تخریب و بازسازی دارد و همه  مسئولان باید پای‌کار باشند تا سقف این مدرسه‌ها ،سقف آرزوهای  زیبای کودکان این استان باشد نه سقف وحشت و ترس ...
این اتفاق هم به خیر گذشت... و گویا تکه گچی از سقف رهاشده است اما در آینده معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد...گفتنی است: مقررشده است دانش آموزان این مدرسه«پور ولی» برای مدتی در مدرسه خیر ساز به نام «حاج نعمت یوسفی» مشغول به تحصیل شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها