در پی اعتراض های مردمی در بندر مقام رخ داد:

توقف چرخ‌های لودر در «مکسر»



بکر است دیدنی، دارای سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای و گردنه‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز و دست‌نخورده، سکوت است فقط صدای آرام‌بخش امواج دریا، قلعه‌ها و بناهای زیبا در گوشه و کنار روستا، قلعه‌های از جنس تاریخ ، بندر مقام است بندر زیبایی‌ها مردمانش ملوان هستند و صیاد، یکی از بنادر گردشگری و توریستی...

چند روزی است فیلم و تصاویری از این بندر و روستای زیبا در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد نه به‌عنوان معرفی جذابیت‌های آن بلکه به‌عنوان اعتراض به انجام پروژه‌ای در آن منطقه که هر یک از کاربران آن را به‌عنوان تهدید و تخریب حریم ساحل توریستی «مُکسَر» نام بردند.
دریکی از فیلم‌ها منتشرشده، دیده می‌شود یک دستگاه لودر در حال خاک‌برداری از ساحلی نزدیک مکسر است و در کنار آن خانه‌های موقتی احداث‌شده‌اند. حتی صداهای افرادی شنیده می‌شود که خواستار توقف لودر هستند...
اکثر کاربران فضای مجازی و فعالان محیط‌زیستی این موضوع را فاجعه زیست‌محیطی دانستند و خطابشان به مسئولان اداره کل محیط‌زیست هرمزگان و همچنین سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و اداره کل شیلات استان و...بوده است که محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از بین می‌رود محل توریستی نابود می‌شود و...اما به گفته مسئولان مربوطه این پروژه مرکز تولید مولد و لارو میگو است که عاری از بیماری خوانده می‌شود نه مزارع پرورش میگو. همچنین احداث این مرکز هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی به وجود نمی‌آورد، حداقل 60 متر تا ساحل فاصله دارد و حریم دریا را رعایت کرده است.در ضمن مستنداتی مبنی بر تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در این منطقه به دست نیامده است؛ اما این پروژه تا تحقیقات کامل متوقف شد.


عدم وجود لاک‌پشت‌ها


میثم قاسمی معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان با تأکید بر اینکه این پروژه محل احداث کارگاه تکثیر لارو میگو است نه مزارع پرورش میگو گفت کارشناسان اعزامی ما در این منطقه اعلام کردند حداقل فاصله‌هایی که بین صخره‌ها و محل اجرای عملیات صورت گرفته حدود 300 متر است.
وی اشاره‌ای داشت بر بحث وجود لاک‌پشت‌ها در منطقه نامبرده که بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات محلی، مستنداتی از زیستگاه و محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در این محدوده به دست نیامده است، از سواحل بندر مقام تا پارسیان تعداد اندکی از لاک‌پشت‌ها تخم‌گذاری می‌کنند.
به گفته وی، اگر لاک‌پشت‌ها در این منطقه باشند حداکثر تا 10 متر از ساحل خارج می‌شوند و کارگاه میگو مولد محصورشده، حداقل تا 60 متر از آخرین مد دریا فاصله دارد پس هیچ خطری لاک‌پشت‌ها را تهدید نمی‌کند.قاسمی این را افزود که برای روشن شدن موضوع گروهی از کارشناسان محیط‌زیست مرکز استان مأمور بررسی این موضوع شده‌اند که نتیجه آن در چند روز آینده مشخص می‌شود.وی اداره کل حفاظت محیط‌زیست تنها یکی از ۱۶ دستگاه دولتی خواند که دراین‌باره از آن استعلام شده است.


پیگیری آثار تاریخی و طبیعی در حال تهدید


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در خصوص مسئله گردشگری بندر مقام و اعتراض بومیان و فعالان گردشگری گفت: آن منطقه جز مناطق ثبت‌شده بافت تاریخی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی استان نیست و اینکه وقتی مسئله آثار تاریخی مطرح باشد، از این اداره استعلام می‌گیرند اما درباره آثار طبیعی و یا توریستی چنین استعلام‌هایی گرفته نمی‌شود، مگر آن‌که آن اثر طبیعی ثبت‌شده باشد.
رضا برومند یادآور شد: اما بر اساس گفته‌های دهیار و بخشدار بندر مقام، مجوز بهره‌برداری برای تکثیر لارو میگو بوده نه پرورش میگو که خارج از محدوده دریا است در ضمن اگر پروژه به پرورش میگو مربوط باشد مجوز آن را اداره شیلات صادر می‌کند، ولی هنوز از این موضوع مطمئن نیستم و باید بررسی کنم.
وی تأکید کرد که اگر در بررسی‌ها صحت این موضوع تائید شد که آثار تاریخی و یا طبیعی این منطقه درتهدید است همانند موضوع گنبدهای نمکی بستک، برای توقف کامل طرح و تغییر جانمایی آن پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.


واگذاری قانونی زمین


معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان این پروژه را اولین مرکز اصلاح نژاد و تولید مولدین و بچه میگوی عاری از بیماری کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل اعلام کرد و گفت: این زمین به مساحت 3 هکتار در منطقه دو برکه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه است که صرفاً جهت احداث مرکز تولید مولد و لارو میگوی عاری از بیماری بوده و در فضای کنترل‌شده به‌صورت قانونی و با اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های زیر بط و رعایت حریم دریا و ساحل و با هماهنگی سازمان شیلات ایران از طریق امور اراضی واگذارشده است.عبدالرسول دریایی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و وجود مشکل در واردات مولد از خارج و همچنین مشكلات بيماري، احداث آن‌یک ضرورت برای استان و پشتوانه صنعت پرورش میگوی کشور و استان است.


وی جانمایی صورت گرفته برای احداث این مرکز را بر اساس بررسی‌های علمی و فنی خواند که مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ذی‌ربط همچون محیط‌زیست دامپزشکی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی، گردشگری مصوبه کارگروه زیربنایی استان، مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، امور اراضی و ... اخذشده است و طراحی و فن‌آوری آن بر اساس دانش بومی و تخصص متخصصین داخلی در حال اجرا است.
دریایی بابیان اینکه تولید لارو میگو باکیفیت و عاری از بیماری از محورهای اصلی و پشتوانه پرورش میگو است و واردات مولد نیز با چالش‌های زیادی مواجه بوده و هزینه‌های بالایی دارد ایشان تصریح کرد: بدون شک باید از این مرکز که پایلوت کشوری بوده و لازمه توسعه پایدار و تداوم رونق تولید است حمایت گردد.
وی بابیان اینکه مراکز این‌چنینی بايد جايي باشند كه از آلودگی‌ها به دور باشد تصریح کرد: در اين مركز تمام شرايط زیست‌محیطی و امنيت زيستي تولید به دلیل حساسيت و نوع فعالیت (تولید میگوی مولد و لارو عاری از بیماری) رعايت می‌شود. لازم به ذکر است که این مرکز سالیانه 40000 قطعه مولد و ۱۰۰ میلیون بچه میگوی عاری از بیماری تولید و حدود ۴۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و می‌تواند به‌عنوان بخشی از پشتیبان تا مین مولد عاری از بیماری ۱۷ مرکز تکثیر میگوی استان با ظرفیت تولید ۲/۵ میلیارد بچه میگو و ۸۰۰۰ هکتار پرورش میگو در حال ساخت و تولید ۴۰ هزار تن پرورش میگو به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار و اشتغال ۵۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ده هزار نفر به‌طور غیرمستقیم باشد


توقف عملیات اجرایی و خاک‌برداری


ساحل مُکسّر بندر مُقام باتلاقی بی‌نظیر کوه‌هایی با اشکال مختلف، دریا، کلوت‌های بسیار زیبا، به جاذبه گردشگری معروف است به همین علت فعالان محیط‌زیست و گردشگری و همچنین بومیان منطقه از تخریب و احداث سایت پرورش میگو و یا ماهی نگران هستند که به گفته امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان، فعالیت شرکت واقع‌شده در بندر مقام، تکثیر میگو است و نه پرورش میگو چراکه احداث سایت پرورش میگو نیازمند اراضی بیشتری است، مساحت زمین واگذارشده به این شرکت حدود سه هکتار است و اینکه فرایند واگذاری زمین به صورتی است که باید از ۱۳ دستگاه اجرایی استعلام گرفته شود.
شنیده‌ها حاکی است که شرکت بهره‌بردار این پروژه حدود دو سالی است پیگیر زمین، مجوزها و... برای قسمتی از ساحل زیبای «مکسر» بندر مقام بوده است و ارگان‌های مربوطه بر اساس قانون و اصول زیست‌محیطی، مجوز احداث صادر کردند. به‌هرحال به دلیل حساسیت‌های ایجادشده و بررسی اینکه شرکت بهره‌بردار، منطقه موردنظر را طبق موافقت‌نامه به مرحله اجرا رسانده یا خیر، دستور تعطیلی عملیات اجرایی و خاک‌برداری این طرح تا زمان مشخص شدن نتیجه بررسی‌های تکمیلی صادر شد.
به گفته علی نکویی فرماندار شهرستان بندرلنگه به دلیل حساسیت‌ها و اطمینان از تطابق فعالیت بهره‌بردار با موافقت‌نامه صادرشده، دستور تعطیلی موقت فعالیت صادرشده است.
بندر مقام از توابع بخش شیبکوه در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است. دهستان آن زمانی مقر حکومت قبیله «بنی حمّاد» بود و هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می‌شود. بندر صیادی مقام دروازه ورودی جزیره «لاوان» نیز است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها