صدور مجوز فعالیت شیلاتی بدون بازدید میدانی خطای اجرایی است



به گزارش صبح ساحل، نماینده هرمزگان در شورای عالی استانها صدور مجوز برای این گونه فعالیت ها بدون بازدید میدانی توسط متولیان را یک آسیب جدی در حوزه تصمیم گیری و اجرا دانست.

کیانوش جهانبخش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خوشبختانه در مواردی دیده می شود که این ضعف با ابراز حساسیت به موقع افراد و گروه های علاقمند محیط زیست و جاذبه های طبیعی و پهنه های گردشگری جبران شده و با واکنش به موقع این افراد در فضای مجازی و رسانه ها، جلوی برخی خسارت های بلند مدت گرفته می شود.

وی افزود: این وضعیت نشان دهنده نگاه درست مردم به موع و اثبات کننده این اصل مهم است که جز مردم کسی نمی تواند از سرمایه های مادی و معنوی به درستی و تمام و کمال محافظت کند.

جهانبخش با ابراز نگرانی نسبت به برخی تصمیم های غلط و غیرکارشناسی اظهار داشت: هرمزگان در نگاه ملی سرشار از فرصت برای انواع فعالیت هاست و لازم است راهکاری اندیشیده شود تا صدور هر مجوز صنعتی و شیلاتی موجب نگرانی نگردد.

اجرای طرح آمایش سرزمینی بهترین نسخه است

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: از مدیریت عالی استان و سازمان برنامه و بودجه انتظار می رودشرایط مطالعه تکمیلی و اجرای طرح آمایش سرزمینی فراهم شود تا به عنوان نقشه راه زمینه برنامه محوری در تعریف و اجرای طرح های توسعه ای ملاک عمل قرار گیرد.

وی خاطرنشان شد: در آمایش سرزمینی کاربری اراضی و منابع و پهنه ها مشخص شده و به جای آن که افراد در یک رویکرد تقاضامحوری، زمین یا پهنه ای را به عنوان منطقه مورد درخواست برای فعالیت صنعتی خود انتخاب می کنند، متولیان پهنه های مناسب برای هر فعالیت را به متقاضیان و سرمایه گذاران معرفی کنند.

به گفته جهانبخش در شرایط کنونی، افراد پهنه و عرصه ای را برای فعالیت خود انتخاب کرده و بعد شروع به رایزنی و فشار برای گرفتن موافقت ها و استعلام ها می کنند که نتیجه آن تهدید محیط زیست، ایجاد محدودیت در پهنه های گردشگری، تخریب عرصه های طبیعی و تعارض با جامعه محلی است.

دست میراث فرهنگی و محیط زیست دست خالی است

نماینده هرمزگان در شورای عالی استانها در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نیز ابزار و اختیار لازم برای مقابله و پیشگیری از تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی و تاریخی را نداشته و تنها پس از بازتاب موضوع در فضای مجازی و رسانه ها، ممکن است به صورت موردی و با استفاده از موج اجتماعی ایجاد شده، واکنش نشان دهند.

وی دولتی بودن این ۲مجموعه را یک آسیب دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنها در صورت جدا شدن از بدنه دولت می توانند به صورت مستقل و واقعی به وظایف خود عمل کنند.

سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نقشه راه است

جهانبخش با اشاره به ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست تصریح کرد: آنچه ابلاغ شده در حقیقت نقشه راه این حوزه بوده و اجرای آن تکلیف متولیان است و در حال حاضر دستگاه ها و نهادهای نظارتی باید میزان اجرایی شدن این سیاست ها را رصد کرده و نسبت به بی توجهی ها و کم کاری های احتمالی، واکنش قاطع نشان دهند.

در چند روز گذشته صدور مجوز برای فعالیت یک واحد تکثیر لارو میگو در ساحل مُکَسّر بندر مُقام در شهرستان بندرلنگه، واکنش های گسترده ای در پی داشته و فعالان زیست محیطی و گردشگری با انتشار عکس و فیلم هایی در فضای مجازی، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده اند.

هم اکنون ادامه فعالیت اجرایی و خاک برداری تا زمان روشن شدن نتیجه بررسی های تکمیلی متوقف شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها