منابع آب کشور در معرض تخریب کیفی قرار دارد



به گزارش صبح ساحل، شاپوررجایی روز چهارشنبه در نشست منطقه‌ای کارگروه‌های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۶ کشور افزود: امرزو شاهد ورود انواع آلاینده‌ها از راه‌های مختلف به منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور هستیم.

وی پساب‌های و پسماندهای فاضلاب و محیط شهری و روستایی، صنعتی و زه آب‌های کشاورزی را از مهم ترین موارد آلوده کننده منابع آب عنوان کرد و گفت: ورود این آلاینده‌ها به منابع آب، اندک آب در دسترس را نیز دچار مشکلات کیفی می‌کند.

رجایی بیان کرد: در حوزه حفاظت کیفی در صدد هستیم تا با شناسایی آلاینده‌های تهدید کننده کیفیت منابع آب و تولید نقشه کیفی آن، به علاج بخشی کیفی منابع آب بپردازیم.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو گفت: مناطق مختلفی از کشور متاثر از پدیده آلودگی کیفی است و استان بوشهر نیز این پدیده را تجربه می‌کند طوریکه در شهرستان دشتستان، زه آب‌های بخش کشاورزی به رودخانه‌های دالکی، شاپور و حله وارد و موجب کاهش کیفیت آب این رودخانه‌ها شده‌است.

وی اضافه کرد: بخشی از منابع آب زیرزمینی استان بوشهر نیز تحت تاثیر فاضلاب‌های شهری است و با توجه به نبود شبکه دفع فاضلاب در برخی شهرها و به مرور زمان، به آب های زیرزمینی نشت پیدا کرده و باعث افت کیفی این مناطق شده‌است.

رجایی بیان کرد: در شهرستان‌های عسلویه، کنگان و دیر وجود تاسیسات نفتی یکی از منابع اصلی آب استان که همان دریاست را دچار آلودگی می‌کند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو گفت: رویکرد اصلی وزارتخانه، شناسایی آلاینده‌ ها و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از آلودگی منابع آب در دسترس است.

رجایی در باره برنامه‌های مدیریت منابع آب در استان بوشهر اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه آب این استان که بخوبی توسط استاندار این استان حمایت می‌شود، کاهش اتکا به منابع آب شرب خارج از استان است.

وی افزود: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر باید از ظرفیت‌های موجود استفاده شود و برنامه تامین آب شرب بوشهر، هدف‌گذاری تامین ۴۰ درصد از آب شرب این استان تا افق ۱۴۰۴ را دارد.

رجایی گفت: در کنار تامین آب از منابع جدید، کاهش هدررفت نیز یکی از رسالت‌های اصلی بخش آب استان بوشهر است و این برنامه اکنون در دست اجراست.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو، ارتقای بهره‌وری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم مدیریت آب استان بوشهر عنون کرد.

وی اظهار داشت: منابع محدود در کنار تقاضای زیاد بخش کشاورزی، روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی را غیرقابل توجیه می‌سازد.

رجایی گفت: درزمان حاضر با مصرف حدود سه هزار و ۵۰۰ لیتر آب، یک کیلو محصول تولید می‌شود این در حالی است که می‌توان با کمتر از هزار لیتر نیز به همان میزان محصول دست یافت.

این مقام مسئول گفت: طرح نخلستان با هدف ارتقا بهره‌وری آب در نخیلات استان بوشهر، اگرچه عقب ماندگی‌هایی دارد اما در دست اجرا است و یکی از وظایف ما در کنار تامین آب و کاهش هدررفت آن، پیگیری ملی واستانی این طرح و به ثمر رساندن آن است.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: هدف از این نشست بررسی تهدیدهای کیفی منابع آب و هم‌اندیشی برای علاج بخشی آن است.

عبدالطیف عباسی نژاد اظهار داشت: یک سوم از منابع آب قابل استفاده در دنیا دچار تاثیرات کاهش کیفیت شده‌اند و این موضوع ضرورت توجه ویژه به مباحث کیفی در کنار کنترل کمی آن را آشکار می‌ کند.

وی افزود: این نشست، پنجمین جلسه کارگروه نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب است و استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان به ارائه گزارش‌های خود در حوزه حفاظت کیفی خواهند پرداخت.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها