سامانه بارشی به پایان رسید، مسوولان مانده‌اند با خسارت‌های به جا مانده

مزن باران که هرمزگان غرق آب است



کوچه‌ها گل‌آلود و خیابان‌ها پر از آب، جولان رودخانه‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، تردد تا حدودی سخت، شهروندان نگران از اتفاقات بد و خبرهای بد ناشی از فروریختن منازل، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های غیراصولی و ...
این توصیف یک روز بارانی است در استانی که دروازه اقتصادی ایران نامیده می‌شود، استان ساحلی که همه‌چیز دارد اما به‌نوعی فقیر است، فقیر از آبادانی، فقیر از شهر زیبا و توریستی و لایق مردمانش ...

اکثر کشورهای دنیا یک پایتخت سیاسی دارند و یک پایتخت اقتصادی که به دریا راه دارد مانند ترکیه که آنکارا پایتخت سیاسی است و استانبول پایتخت توریستی و اقتصادی یا امارات که ابوظبی پایتخت سیاسی و است دبی پایتخت تجاری، همچنین پایتخت تجاری عربستان جده و پایتخت سیاسی آن ریاض، شانگهای چین هم‌مرکز اقتصاد، حمل‌ونقل، علم و فناوری، دانش مالی، تجارت، نمایشگاه و دریانوردی است و پکن پایتخت و شهر مرکزی کشور چین شهر کانون سیاست، فرهنگ، علم و آموزش و...که اکثر کشورها دارای پایتخت زیبا و آباد تجاری و اقتصادی هستند که از درآمدهای خود صنایع و... برای آبادانی آن استفاده‌شده است.
به‌راستی چند درصد از درآمدهای صنایع استان هرمزگان در خود استان صرف ساخت‌وساز و برنامه‌های عمرانی می‌شود؟ شنیده‌ها حاکی است که درآمدها در خارج از استان به‌خصوص به مرکز کشور ارسال می‌شود و هرمزگان، شاهراه حیاتی و بین‌المللی ایران از این درآمدها بی‌نصیب است. هرمزگانی که ترانزیت هوایی، زمینی و دریایی در قلب خود دارد بیمار است و نیاز به کمک، مسئولان نیز با بودجه دولتی رگ‌های قلب این استان بیمار را باز نگه داشتند...


  باران زحمت


باران این رحمت الهی در این استان هر بار زحمت بوده برای مردمانش. مردمانی که لایق بهترین‌ها هستند بهترین آسفالت، بهترین جاده و خیابان، بهترین ساختمان ... ولی جمله «کمبود اعتبار» از زبان مسئولان مانند چماق بر سر همین مردمان کوبیده می‌شود، مسئولان نیز در هنگام بحران آمادگی مقابله با آن را صد در صد اعلام می‌کنند که مردم آب در دلشان تکان نخورد که همه‌چیز بر وفق مراد است ولی به هشدارهای ما توجه کنند.
اما در زمان بحران مانند بارندگی‌های امسال و سال‌های گذشته به‌وضوح می‌توان فهمید که آمادگی صد در صد فقط به زبان آماده است نه عمل ...باران تمام‌شده است همچنان جاده و خیابان‌ها پر از آب و گل لای ... باران تمام‌شده است و خورها لبریز از آب و آسفالت‌ها فرونشسته... باران تمام‌شده است و بررسی خسارت‌های بی‌شمار بر روی میز مسئولان...
موج بارش تمام شد و موج فراموشی آغاز. تا اعلام بارش سیل‌آسای دیگر و همه در تکاپوی مقابله با آن... این قصه سردراز دارد ما از کودکی آن را به یاد داریم و فرزندانمآن‌هم به یاد خواهند داشت ...


 تقدیر مدیران بعد از بحران


کاش مسئولان نیم‌نگاهی به کشورهای نه‌چندان دور، کشورهای همسایه می‌کردند که بارش باران ما ازنظر آن‌ها ناچیز است، در فصول بارندگی دچار بحران نمی‌شوند و زیرساخت‌های آن‌ها باعث ایجاد رودخانه در شهر نمی‌گردد که مثل ما فکر کنند در ونیز هستند به‌راحتی با قایقی از کنار خانه‌ها بگذرند. هرچند جمعه گذشته جوانان خلاق بندرعباسی فیلمی را در فضای مجازی انتشار دادند که بیشترین بیننده را جذب خود کردند، این فیلم دست‌به‌دست چرخید و شد پست خیلی از کاربران. در سایت‌های غیر از استانی نیز بازنشر شد و بندرعباس شد ونیز دوم... این فیلم نمونه کوچکی از بی‌تدبیری مسئولان را نشان می‌داد ... بگذریم که بعد پشت سر گذاشتن هر بحرانی، مسئولان از هم تقدیر می‌کنند...


خورهای کثیف و مشکل‌ساز


گریزی بزنیم به خورهای معروف بندرعباس، خور شیلات و خور گورسوزان که همیشه در بارندگی‌ها مشکل‌ساز هستند اهالی آنجا همیشه دغدغه این رادارند که نکند سرازیر شود به سمت منازلشان... خورها همیشه کثیف هستند و بدون کاربرد و محل دفن فاضلاب... چرا مانند کشورهای دیگر محل تفریح و توریست پذیر نکنیم که قایق‌ها از آن عبور کنند حتی صاحبان شناورها بتواند از این طریق امرارمعاش کنند ... قطر را می‌توان نام برد که خوری ساخته و قایق‌ها از وسط شهر عبور می‌کنند و یا تایلند ...

    سامانه بارشی به پایان رسید، مسوولان مانده‌اند با خسارت‌های به جا مانده

     


 مهمان ناخوانده منازل


با توجه به‌ پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان در خصوص سیل، باران این رحمت الهی از شب جمعه گذشته در هرمزگان شروع به باریدن گرفت و از خجالت مسئولان درآمد، استان را حسابی آب‌وجارو کرد. این امر موجب آب‌گرفتگی معابر، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی، ریزش برخی از خانه‌های استان گردید.
عکس‌ها و فیلم‌های زیادی در فضای مجازی دست‌به‌دست چرخید و حکایت از آن داشت که بارندگی‌های باعث ورود آب به خیلی از منازل مسکونی و مدارس شده و مردم را با مشکل مواجه ساخته است. دیوار چند مدرسه نیز در رمچاه و دیوارهای منازل مسکونی در محله پاکوه میناب فروریخت.
اکثراً مردم گلایه‌مند بودند که پس از هر باران شدیدی باید نظارهگر ورود آب به منازلمان باشند تا آخرین لحظهای که آب خارج میشود. این وضعیت تلخ هرساله تکرار میشود و از مسئولان هیچ‌گونه اقدامی را در این خصوص ندیده‌اند...


 پیدا شدن جسد جوان بستکی


صبح دیروز براثر بارش باران و طغیان رودخانه پاهتک بشاگرد یک نفر غرق شد. این فرد همراه یک نفر دیگر سوار بر موتورسیکلت قصد عبور از آب‌نمای رودخانه پاهتک داشتند که غرق شدند.
یک نفر با تلاش نیروهای امدادی نجات یافت و تلاش برای مفقودی دیگر ادامه دارد. همچنین دیروز جسد جوان 30 ساله اهل کوخرد بستک پس از تلاش دوروزه نیروهای امدادی پیدا شد. این جوان به منطقه مروا بستک رفته بود که خانواده‌اش دیگر خبری از او نداشتند تا آنکه جسدش پیدا شد.
جمعه گذشته نیز آمبولانس حامل سه مادر باردار که قصد داشت به‌سرعت به بیمارستان رستمانی پارسیان برسد در پشت آبنما گیر افتاد که بلافاصله پرسنل و پرستار اورژانس 115 با خودروی فرمانداری پارسیان این مادران باردار را راهی بیمارستان کردند آن‌هم از مسیر غیرقابل تردد.
همچنین حدفاصل دوراهی کهورستان به سمت روستای لردی و کنارستان خودروی پژو در آبنما سقوط کرد و در مسیر آب قرار گرفت، راننده و سرنشین خودرو که اهل محله گل آفتاب کهورستان هستند توسط اهالی از غرق شدن نجات یافتند.یک خودرو تویوتا دو کابین نیز به علت سرعت‌بالا و آب‌گرفتگی معابر در یک کیلومتری قشم واژگون شد که خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشت. شانه مسیر مواصلاتی بندرلنگه به پارسیان در برخی مناطق آسیب دید و ۳۰ خودرو در این مسیر گرفتارشده بودند که همه نجات‌یافته و در دهیاریها و شوراهای اطراف بندرلنگه اسکان داده شدند.


 ۷۰ مورد عملیات امدادرسانی


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان بابیان اینکه از اواخر روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه تا صبح شنبه 21 دی، نجات گران جمعیت هلال‌احمر هرمزگان، ۷۰ مورد عملیات امدادرسانی مربوط به سیلاب و آب‌گرفتگی در منازل مسکونی و معابر شهری انجام داده‌اند بیان داشت که بالغ‌بر ۱۵۰ نفر از امدادگران و نجات گران هلال‌احمر هرمزگان در شهرستان‌های «بندرعباس» «قشم»، «بندرلنگه»، «میناب»، «سیریک» و «رودان» نسبت به امدادرسانی و رفع آب‌گرفتگی منازل اقدام کرده‌اند. مختار سلحشور با اشاره به آماده‌باش بودن نجات گران جمعیت هلال‌احمر در پی ورود سامانه بارشی به هرمزگان یادآور شد که اقلام امدادی نیز متناسب با شرایط و نیاز حادثه دیدگان در مناطق متأثر از بارندگی توزیع‌شده است.
وی شماره تماس ۱۱۲ (ندای امداد) را آماده پاسخگویی به مردم دانست که در صورت نیاز و بروز مشکل میتوانند با این شماره تماس بگیرند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.البته ناگفته نماند که ستاد بحران از چند روز قبل در اطلاعیه‌هایی در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی از شهروندان خواسته بود که تا پایان فعالیت این سامانه از رفتن به مناطق مرتفع، رفت‌وآمدهای غیرضروری جاده‌ای و رفتن به ارتفاعات خودداری و در صورت نیاز با آگاهی از مسیرها از طریق راهداران و پلیس‌راه‌ها حرکت کنند.


 مسدودیت جاده‌ها


این سامانه بارش باعث مسدود شدن جاده جاسک به بشاگرد، جاده رویدر به بندر خمیر و راههای روستایی بخش فین و تخت بندرعباس. جاده میناب- جاسک به علت طغیان رودخانه باغان، جاده جدید بندر خمیر به بندرلنگه به علت طغیان رودخانه کنخ و مسیرهای بندر چارک به بندرلنگه و سیریک به‌جاسک، جاده ساحلی قشم در حدفاصل دوراهی حمیری-دِفاری تا پارک زیتون قشم، راههای مواصلاتی روستاهای بنه کوه، انجیره، حرا و دمبست بخش مهران به دلیل طغیان رودخانه‌ها شد و باعث تخریب بخشی از جاده ساحلی جزیره قشم گردید.
در پی بارندگی‌های شدید در شهرستان بستک دو سد در مناطق جناح، کوخرد و هرنگ سرریز کرد که منازل مسکونی حریم رودخانه را تخلیه شدند.
به گفته سید شمس‌الدین حسینی قتالی فرماندار بستک بیشتر بارندگی شهرستان بستک در بخشهای جناح و کوخرد و هرنگ بود که در پی آن دو سد بزرگ در این مناطق پر شد؛ در ۳۰ سال گذشته این سدها سرریز نشده بود و این سرریز باعث شد برخی مناطق شهرستان بستک به مخاطره بیفتد و تاریکی شب نیز باعث ایجاد ترس و وحشت بین مردم شد که درنهایت آسیبی به کسی وارد نشد.
آب شرب بندر خمیر و روستاهای اطراف این شهر براثر آب بردگی خط انتقال قطع‌شده است. شدت بالای بارش باران و جاری شدن سیلاب در غرب هرمزگان موجب شده بسیاری از شانههای خاکی راه‌ها از بین برود.

       سامانه بارشی به پایان رسید، مسوولان مانده‌اند با خسارت‌های به جا مانده

    


 استقرار 23 تیم امداد ۱۰ نفره در شهرداری‌های مناطق مختلف


معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس گفت: با توجه به حجم عظیم از بارندگی، ۲۳ تیم ۱۰ نفره در شهرداریهای مناطق مختلف استقرار پیدا میکنند و سه سازمان پسماند، عمران و فضای سبز شهرداری به حالت آماده‌باش هستند.
موحدی نژاد تصریح کرد: نیروهای کارگری شهرداری به‌گونه‌ای ساماندهی شدند تا در نقاط قرمز شهر (نقاطی که در بارندگی‌های قبلی بیشترین آب‌گرفتگی را داشتهاند) حضورداشته باشند و در محض ورود آب به سطح شهر اقدام به رهاسازی و خالی سازی کنند.
وی ابراز داشت: ۳۰ دستگاه ماشین سنگین و نیمه سنگین برای کمک به مردم در اختیار قرار دارد و در این راستا از ظرفیتهای بخش خصوصی و پیمانکاران نیز استفاده‌شده است. معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با ذکر این نکته که با توجه به حجم زیاد بارندگی آب‌گرفتگی در سطح شهر اجتناب‌ناپذیر است، تشریح کرد: تمام تلاش خود را برای بهبود سریع معابر آبگرفته به کار گرفتهایم.


 میزان مجموع بارش‌های هرمزگان


بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان در بارشهای اخیر تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شنبه، گذشته (دیروز) شهرستان قشم با ۲۰۷.۸ میلیمتر و بندرعباس با ۱۶۴.۹ میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص دادند.
کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: در این مدت در منطقه سیریک ۱۴۲ میلیمتر، رودان ۱۳۱ میلیمتر، میناب ۱۰۶.۸ میلیمتر، بستک ۹۹.۵ میلیمتر، سردشت بشاگرد ۹۷.۹ میلی‌متر، قشم فرودگاه ۹۵.۴ میلیمتر، بوموسی ۸۴.۴ میلیمتر، بندر خمیر ۷۲.۶ میلیمتر و بندرلنگه ۷۰.۳ میلی‌متر باران باریده است. مرضیه سی‌سی پور افزود: همچنین در شهرستان جاسک ۵۵.۱ میلیمتر، سیری ۴۴.۴ میلیمتر، کیش ۴۲.۶ میلیمتر، حاجی‌آباد ۲۹.۴ میلیمتر، پارسیان‏۲۷.۴ میلیمتر و لاوان‏۲۳.۲ میلیمتر بارندگی شده است.


 قدردانی استاندار هرمزگان از مردم


استاندار هرمزگان از همکاری بسیار خوب مردم استان در راستای توجه و رعایت نکات ایمنی در بارندگیها و همچنین آمادگی و اقدامات مناسب اعضای ستاد مدیریت بحران و همه دستگاههای اجرایی تشکر و قدردانی نمود. فریدون همتی با اشاره به بارندگی‌های گسترده در استان هرمزگان طی دو روز اخیر، عنوان کرد: با توجه به‌پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی هواشناسی، ستاد مدیریت بحران در استان و همه شهرستان‌های هرمزگان برای این بارندگیها در آمادگی کامل بود و تمهیدات و تجهیزات موردنیاز در سراسر استان در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: طی این دو روز در همه مناطق جغرافیایی استان هرمزگان شاهد بارندگی بودیم. استاندار هرمزگان افزود: همکاری مردم در راستای رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه‌ها و هشدارها بسیار خوب و مناسب بود و با هماهنگی و آمادگی خوب همه دستگاههای اجرایی و ستاد مدیریت بحران در مرکز استان و شهرستان‌ها شرایط به‌خوبی مدیریت شد.
همتی تصریح کرد: در پی این بارندگیها، سدها و سازههای آبخیزداری استان به شکل خوبی آبگیری و سفرهها و منابع آب زیرزمینی نیز به‌خوبی تغذیه شدند.  نماینده عالی دولت در استان هرمزگان بابیان اینکه این بارندگی‌ها خسارتهایی به برخی ابنیه‌ها، جاده‌ها، اراضی کشاورزی و تأسیسات آب و فاضلاب و برق نیز وارد نمود، خاطرنشان کرد: برآورد میزان خسارت‌ها در اسرع وقت انجام و گزارش آن به وزارت کشور ارائه میشود تا اعتبارات موردنیاز جهت جبران این خسارت‌ها از سوی دولت تصویب و ابلاغ شود.

       سامانه بارشی به پایان رسید، مسوولان مانده‌اند با خسارت‌های به جا مانده

    


 هرمزگان بیمار است به دادش برسید


شدت سامانه بارشی دیشب به پایان رسید و مسئولان ماندند با حساب‌وکتاب خسارت‌های به‌جامانده ...
 اما استاندار هرمزگان، آقای همتی... سهم هرمزگانی‌ها از صنایع و بنادر چند درصد است؟ سهم خواهی هرمزگان چقدر است؟ و اینکه خبرهایی به گوش می‌رسد سالیان سال است که هم استانی‌ها را درگیر خودکرده است که چرا بعضی از مدیران برای خوش‌خدمتی خود، اکثر بودجه را صرف حل مشکلات شهر نمی‌کنند در پایان سال به مرکز ارسال می‌کنند که تشویقی بگیرند، آیا این خبرها درست است؟
 هرمزگان پایتخت و دروازه اقتصادی ایران، بیمار است به دادش برسید ...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها