صد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر بندرعباس مطرح شد:

سرطان آب‌گرفتگی به جان بندرعباس



صد و پنجاه و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار "ارائه گزارش عملکرد شهرداری بندرعباس در پی بارندگی‌های اخیر" برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل صد و پنجاه و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس صبح امروز (۲۲ دی‌ماه) با دستور کار "ارائه گزارش عملکرد شهرداری بندرعباس در پی بارندگی‌های اخیر" با حضور معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس و سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس برگزار شد.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود عنوان کرد: شهر ما در مقابل باران و وقایع بی‌دفاع است و مردم از مسئولین انتظار دارند که این مشکلات را حل کنند.

آبتین امیری افزود: از مدیران و کارگران شهرداری بندرعباس که با کمترین امکانات و با اتکا به نیروی انسانی در چند روز اخیر حضور داشتند و روان آب‌ها را مدیریت کردند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در خصوص رفع بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس از مسئولین تشکر می‌کنم اما جا دارد تلاش کنیم تا وضعیت فاضلاب شهری به وضعیت مطلوبی برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: باوجود تلاش مسئولین و کارگران شهرداری، متأسفانه در هر بارندگی با مشکلاتی مواجه می‌شویم و با توجه به اهمیت مسئله جا داشت شهردار بندرعباس در جلسه حضور داشته باشد.

فاطمه جراره افزود: این سؤال مطرح است که چرا باید در هر بارندگی مردم به‌خصوص در محلات کم برخوردار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند؛ مشکلات باید حل شود و آماده‌باش نیروها کافی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: مشکل بلاتکلیفی شهرک پیامبر اعظم (ص) باید رفع شود چراکه آسیب‌های این بلاتکلیفی متوجه مردم است؛ متأسفانه همه در جلسات برای رفع موانع موافقت خود را اعلام می‌کنند اما در زمان اجرا هیچ‌کس پای‌کار نمی‌آید و با این وضعیت مشکلات حل نمی‌شود.

جراره بیان کرد: استاندار هرمزگان هم نتوانست در استان این مشکل را حل کند و ازاین‌رو با معاون وزیر راه و شهرسازی جلساتی برگزار کرد و وقتی نتایج آن به استان آمد بازهم راهگشا نبود.

وی ادامه داد: اکنون‌که بارندگی تمام شده شهرداری باید به بررسی نقاط آبگیر پرداخته و مشکلات آن را برطرف کند تا در بارندگی‌های بعدی تکرار نشوند، بحث نظارتی باید در شهرداری جدی گرفته شود.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: هرسال موضوع بارندگی را در دستور کار شورا قرار می‌دهیم و نوک پیکان را متوجه شهرداری می‌کنیم، درصورتی‌که باید به ساخت شهر بندرعباس در گذشته نیز توجه کنیم و نگاهی به شرح وظایف قانون برای دستگاه‌های اجرایی بیندازیم.

کیانوش جهانبخش افزود: ایجاد زیرساخت‌های شهری به عهده اداره کل راه و شهرسازی است، همچنین جانمایی برخی شهرک‌ها اصلاً به لحاظ تیپ منطقه مناسب نبوده است.

وی اضافه کرد: ۴۳ درصد بافت فرسوده در شهر بندرعباس که نقاط حادثه‌خیز و پرتنشی هستند مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، در سالیان گذشته مبالغی را در بودجه سالیانه برای رفع مشکل نقاط آبگیر معین کردیم. این هزینه صورت گرفته و مشکلات بسیاری از این مناطق حل شده اما این معضل مثل سرطان به جان شهر افتاده است؛ یک نقطه را که درست می‌کنیم از جای دیگر بیرون می‌زند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: شهرداری از سال ۸۹ تاکنون بالغ‌بر هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کرده درحالی‌که این وظیفه به عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده است.

جهانبخش عنوان کرد: توان شهرداری همین است و پرسنل آن به وظایف خود عمل می‌کنند و توان بیشتری ندارند، ما انتظار داریم آماده‌باش در ۴۸ ساعت قبل بارندگی صورت نگیرد و خیلی قبل‌تر اتفاق بیفتد تا درگیر بحران‌های بزرگ‌تری چون نفوذ آب به منازل مردم نشویم.

وی با اشاره به اینکه کمبودها و نقص‌ها باید با همدلی در مسیر تحقق مطالبات مردم حرکت کند، خاطرنشان کرد:  طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس به رأی گذاشته شد و ۷ رأی کم آورد؛ بنده حتماً بررسی کرده و درصورتی‌که نمایندگان هرمزگان به آن رأی نداده باشند حمایت خود را از آن‌ها قطع خواهم کرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: نماینده‌ای که به طرح مدیریت یکپارچه شهری رأی نداده باشد در تراز ملی نیست و تنها با سر زدن به روستاها وظایف دهیاران و شوراهای روستاها را به نام خود ثبت می‌کند؛  افرادی باید جایگزین نمایندگان هرمزگان در مجلس شوند که در تراز ملی باشند، هرمزگان بزرگ نمایندگان کوچک نمی‌خواهد، این مسئله را بررسی و در جلسه شورای اسلامی اعلام خواهم کرد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: باید از کارمندان و کارگران شهرداری که دلسوزانه در این روزها تلاش کردند تقدیر کنم.

فیصل دانش افزود: از شورای اول تاکنون هزینه‌هایی برای رفع مشکل دفع آب‌های سطحی در نظر گرفته شده اما اتفاقی نمی‌افتد؛ باید دید آیا ما کار خود را خوب انجام نمی‌دهیم یا مشکلات زیرساختی آن‌قدر زیاد است که شهرداری خرکاری کند مؤثر نیست؟

وی ادامه داد: شهرداری قرار است شهر را اداره کند نه اینکه آن را بسازد، شهر نساخته را تحویل شهرداری می‌دهند و از آن انتظار دارند مشکلات را حل کند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: نارضایتی مردم از وضع فعلی آن‌قدر زیاد است که تمام خدمات شهرداری زیر سؤال می‌رود، باید توجه داشته باشیم خسارت حوادث طبیعی اجتناب‌ناپذیر است اما باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

دانش ادامه داد: چرا بااینکه آگاهی داریم با طوفان سروکار داریم پروژه‌های عمرانی را در زمان نامناسب آغاز می‌کنیم و در زمانه حادثه آن را به حال خود رها می‌کنیم که شهر را پر از گل‌ولای کنند؟ باید نظارت بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری هم باید حمایت شود و هم نظارت، غافل نشویم که بیشترین ایراد ما از دولت‌مردان است، چرا راه و شهرسازی به‌جای انجام‌وظیفه ذاتی خود که ساختن شهر است سراغ زمین فروشی رفته و هنوز طرح تفضیلی شهر بندرعباس به نتیجه نرسیده است؟

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: همیشه در برخی مناطق مثل چهارراه نخل ناخدا آب‌گرفتگی وجود دارد و با هزینه‌های انجام‌شده این مشکلات همچنان وجود دارد.

اسماعیل بواشه افزود: مجوزهای ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی بدون در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی صادر می‌شود، حتی در شرایط عادی نیز در ساعت‌های پرترافیک یا ساعت‌های استراحت شهروندان حفاری صورت می‌گیرد، برای مثال می‌توان به پروژه بندرعباس مال اشاره کرد.

وی عنوان کرد: شهرداری این تعداد نیروی مازاد استخدام را  می‌کند، اشکالی ندارد اما حداقل از این نیروها استفاده کند و از آن‌ها کار بکشد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: در خصوص شهرک پیامبر اعظم قرار بود پنج سایت به شهرداری واگذار شود، جای تأسف دارد که استاندار هرمزگان توانایی ندارد راه و شهرسازی را راضی کند زیرساخت‌ها را برای تحویل به شهرداری آماده کند.

بواشه ادامه داد: استاندار باید جلسه‌ای ویژه زیرساخت‌های شهر بندرعباس به‌خصوص شهرک پیامبر اعظم با راه و شهرسازی و شهرداری برگزار کند و عزم جدی برای رفع مشکلات داشته باشد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: نقاط آبگیر شهرداری باید تعیین و مشکلات در عرض چند ماه حل شود.

احمد عامری سیاهوئی بیان کرد: مناطقی که در آن افراد اقدام به فروش کپسول گاز شهری می‌کنند نیز باید ساماندهی شوند تا مشکل شهروندان در این زمینه نیز حل شود.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: همیشه در خصوص بارندگی‌ها جلساتی داشته‌ایم و همیشه سؤال این بوده که این مشکلات کی حل خواهد شد؟ بسیاری از مشکلات حل شده اما رضایتمندی کاملی ایجاد نشده است.

رضا حیدری زاده بیان کرد: این مشکلات حل نمی‌شود مگر برگردیم به طرح تفضیلی شهر بندرعباس، به این نکته نیز توجه داشته باشیم که با طبیعت بد کردیم و اکنون طبیعت دارد با ما بد می‌کند، باید راه اشتباه رفته را برگردیم.

وی ادامه داد: اگر به شهرک پیامبر اعظم که راه و شهرسازی آن را ساخته توجه نشود تبدیل به حلبی‌آبادی مدرن در شهر بندرعباس می‌شود، ۱۰ سال است می‌نالیم که شهرک پیامبر اعظم را دریابیم اما اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: باید راه‌آب‌ها و خورهای شهر بندرعباس را دریابیم و آن‌ها را به حالت قبل بازگردانیم.

حیدری زاده عنوان کرد: با هر بارندگی چاله‌هایی به وجود می‌آید و آسفالت‌ها آسیب می‌بینند و با توجه به اینکه وارد ترسالی شده‌ایم باید توجه بیشتری در این زمینه شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: شهردار بندرعباس در طول بارندگی در تمام نقاط شهر حضور فیزیکی داشت و مدیریت کار را انجام می‌داد.

اسماعیل حمزه نژاد افزود: با اخطار اداره کل هواشناسی مجموعه شهرداری اقدام به مکاتباتی با برخی ادارات ذی‌ربط داشت، پنج‌شنبه ساعت یک بعدازظهر جلسه‌ای در استانداری برگزار و آنجا بارش حدود ۷۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر پیش‌بینی و تأکید شد که از طریق ائمه جمعه اطلاع‌رسانی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تجارب بارندگی‌های قبل کارهایی انجام دادیم، در نواحی ۱۰ گانه و سازمان‌ها از مدیران خواستیم تیم‌های ۱۰ نفره از کارمندان و کارگران تشکیل دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس عنوان کرد: در محله سنگ کن و سایر نقاط حادثه‌خیز نیروهای شهرداری و مدیریت بحران و ماشین‌آلات نیمه سنگین ما استقرار داشتند.

موحدی نژاد بیان کرد: ما در مدت کوتاهی حدود ۱۶۴ میلی‌متر بارندگی داشتیم و بیشترین آسیب در بافت فرسوده بوده است، در ۴۳ درصد بافت فرسوده شهری به لحاظ اختلاف ارتفاع خانه‌ها از معابر، مشکلات بسیاری برای خانه‌های مردم پیش می‌آید ازاین‌رو اولویت اول ما در توزیع نیروی انسانی مدیریت بافت‌های فرسوده بوده است.

وی ادامه داد: بعد از بارندگی به مناطق شهرداری بندرعباس تأکید شد عوامل کارگری مشکلاتی که به علت بارندگی به وجود آمده بود را به حالت اولیه بازگردانند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس بیان کرد: بخش بسیار زیادی از گل‌ولای به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها به وجود آمد، نشست‌هایی در معابری که پروژه اداره آب و فاضلاب انجام شده بود اتفاق افتاد و مسیرها را برای حل مشکل مسدود کردیم.

موحدی نژاد اضافه کرد: یکی از دلایلی که تا امروز منتظر جمع‌آوری گل‌ولای بوده‌ایم خیس بودن آن‌هاست، جا دارد از زحمات نیروهای کارگری که به‌صورت شبانه‌روز تلاش کردند تشکر شود.

وی ادامه داد: در تمامی کانال‌ها یک نیروی کارگری مستقر کرده بودیم تا در صورت بحران دریچه‌ها را باز کنند، بنده دفاع بی‌دلیل از شهرداری نمی‌کنم، مشکلات بسیاری داشتیم اما درمجموع رضایتمندی مردم را به همراه داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: در بودجه سالیانه پیش‌بینی پروژه‌های رفع آب‌های سطحی دیده شده و همه این پروژه‌ها انجام شده است.

موحدی نژاد افزود: با این حجم از بارندگی آب‌گرفتگی اجتناب‌ناپذیر است، ازاین‌رو پیش‌بینی سالن‌های ورزشی برای مهمانان شهر بندرعباس نیز صورت گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه حفاری‌های اداره گاز، برق و آب و فاضلاب به مشکلات دامن زد، افزود: در خصوص خور گورسوزان بخشی از لایروبی آن به عهده شهرداری گذاشته شد و بخشی به عهده شرکت آب و فاضلاب، تعداد قابل‌توجهی ماشین‌آلات و نیروی انسانی برای لایروبی در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین ضرر را ساکنین حاشیه خور می‌بینند اما بازهم مقدار زیادی زباله را در خور سرازیر می‌کنند، از شهروندان خواستارم از ریختن زباله به درون خورها جدا خودداری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس بیان کرد: بیرون گذاشتن زباله‌ها در روزهای بارندگی توسط شهروندان نیز مشکلاتی را برای تردد ایجاد می‌کند و از شهروندان خواهشمندم به این نکات توجه داشته باشند.

سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: شدت باران‌های شهر بندرعباس بالا بوده و اتفاقات ناگواری را رقم می‌زنند اما با درایت نیروهای شهرداری توانستیم مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم.

مظفر آرمیده افزود: به همراه شهردار بندرعباس کلیه نیروها بیش از ۵۲ ساعت خواب نداشته و در حال رفع مشکلات بودیم و این بارندگی را بدون حادثه و اتفاق بد به سرانجام رساندیم، متأسفانه زیرساخت‌های شهر بندرعباس مناسب نیست و نیروهای ما لحظه‌به‌لحظه در نقاط حادثه‌خیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: از جمعیت هلال‌احمر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره کل ورزش و جوانان و بخش خصوصی، پالایشگاه نفت، آموزش‌وپرورش و ... برای همکاری‌های صورت گرفته تشکر می‌کنم؛ لازم به ذکر است ما با همکاری هلال‌احمر و آموزش‌وپرورش بیش از ۱۲۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در بافت فرسوده را تخلیه و ساکنان را اسکان دادیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: بارها اعلام کردیم که باید به مسئله شهرک پیامبر اعظم (ص) رسیدگی شود، تفاهم‌نامه‌ای نیز در این زمینه امضا شد اما مشکلی را حل نکرد.

اصغر حسینی پور بیان کرد: مسکن و شهرسازی باید ۱۰ درصد خالص قطعات را به شهرداری تحویل دهد، متأسفانه خاکی که به پایین‌دست و خورهای شهر می‌رسد به دلیل مشکلاتی است که در بالادست وجود دارد، هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردیم.

وی عنوان کرد: عمده زیرساخت‌های شهر بندرعباس بدون هماهنگی با شهرداری صورت می‌گیرد، برای حل این مشکل باید از جایی باید شروع کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها