ایجاد اشتغال مناسب توسط بخش کشاورزی در استان



رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه عملکرد خوبی در بخش کشاورزی و رشدتولیدات کشاورزی داشتیم، گفت: حدود 19 درصد از اشتغال ایجادشده در استان توسط بخش کشاورزی است.

به گزارش صبح ساحل، علی باقرزاده همایی صبح امروز در دیدار با امام جمعه بندرعباس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی و ضایعه سقوط هواپیما اوکراینی اظهار کرد: حدود 19 درصد از اشتغال ایجاد شده در استان توسط بخش کشاورزی ایجاد می شود که بیشتر نیز جامعه روستایی را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر برای جمعیت روستایی اشتغال ایجاد نشود این جمعیت سربار شهر شده و مشکلات اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت، افزود: بخش کشاورزی در اشتغالزایی روستاییان تاثیرزیادی داشته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه حدود 156 هزار هکتار از اراضی این استان  زیرکشت محصولات باغی و زراعی می باشد، خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر 2 میلیون و 900 هزار تن محصول زراعی و باغی در هرمزگان تولید می شود .

به گفته باقرزاده، استان هرمزگان نقش موثری در تولید موادغذایی در فصولی سرد بری استان های دیگر داشته  که این امر تاثیرگذاری محصولات استانهای جنوبی را در کشور نشان می دهد.

وی  ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در گذشته حدود 260 هزار تن بوده که در حال حاضر با توجه به سرمایه گذاریها و کارهای خوبی که درخصوص تامین آب صورت گرفته عملکرد خوبی در بخش کشاورزی و رشدتولیدات کشاورزی داشتیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین ابراز داشت: کشاورزان هرمزگانی راغب هستند که از سیستم های نوین آبیاری بیشتر استفاده می کنند.

باقرزاده ،استفاده از گلخانه را از دیگر روشهایی دانست که به بهره وری آب در استان کمک کرده است و افزود: اگر در سال 95 فضای کشت سبزی و صیفی در گلخانه 180 هکتار بود در حال حاضر این فضا به 540 هکتار رسیده ، تا پایان سالجاری بالغ بر 650 هکتار فضای کشت در محیط گلخانه ای استان خواهد بود .

وی با بیان این مطلب که اگر بتوانیم 150 هکتار کل اراضی سبزی و صیفی را که از طریق فضای باز محصول تامین می کند را در 5 هزار هکتار گلخانه تامین کنیم، افزود:  از مابقی اراضی در سایر نیازهای کشور استفاده می شود که شهرستانهای رودان و حاجی آباد استقبال خوبی کردند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک رشد خوبی در بخش گلخانه های استان خواهیم داشت، گفت: تولیدات بیشتر، محصولات باکیفیت بهتر، افزایش عملکرد، بهره وری، ایجاد اشتغال بیشترو فروش با قیمت بهتر از مزیت های احداث گلخانه ها خواهدبود .

وی همچنین در خصوص اصلاح باغات اظهار داشت: 20 هزار هکتار از باغات این استان فرسوده بوده که شناسایی و مطالعه شده که اگر این اصلاح باغات انجام شود حداقل 140 هزار تن محصولات باغی استان هرمزگان افزایش خواهد یافت.

باقرزاده با اشاره به اینکه با اصلاح باغات تولید محصولات صادراتی استان هرمزگان افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد:  یک هکتار خرمای پیارم 5 الی 6 هزار دلار ارزآوری خواهد داشت و تاثیر مثبتی بررشد اقتصادی استان خواهد داشت.

به گفته وی در یکسال گذشته 900 فقره پروانه تاسیس در کلیه فعالیت های اقتصادی در بخش کشاورزی صادر شده است که بیش از 500 فقره از این واحدها به بهره برداری رسیده است، در صنایع تبدیلی و فرآوری، دام و طیور و آبزیان پروانه هایی نیز صادر شده که تا پایان سالجاری بسیاری از این طرحها به بهره برداری می رسد و نقش بسیار مناسبی در ایجاد اشتغال استان ایفا می کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی همچنین با بیان اینکه زنجیره تولید را در استان هرمزگان تکمیل کردیم، اظهار داشت : 2 واحد مرغ مادر در شمال حاجی آباد از سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند، حدود 16 میلیون نیاز جوجه استان بوده که 8 میلیون توسط این دو واحد در استان تولید می شود.

باقرزاده ادامه داد: انشالله با برنامه ریزی های انجام شده تامین 16 میلیون جوجه یک روزه در استان انجام خواهد شد.

وی در خصوص تولید مرغ استان افزود: در سال 95 ، 24هزار تن تولید مرغ دراستان بوده که در سال 97 به 33هزار تن رسیده و با پیگیری سازمان جهادکشاورزی 40 واحد مرغداری راکد استان به چرخه تولید بازگشتند و نیاز استان به مرغ تامین شده است.

این مسوول همچنین به مجوز 500 هزار قطعی جوجه ریزی در استان اشاره کردو افزود: این مجوز برای افزایش تولید و ایجاد ظرفیت سازی جهت تولید مرغ بوده که انشالله با بحران مرغ در استان مواجه نشویم.

باقرزاده در ادامه به 143واحد صنایع فراوری در استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: 3 هزار 200 نفر در این واحدها کار می کنند.

به گفته وی، 690 میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات کم بهره برای احداث گلخانه های جدید و مزارع پرورش میگو اختصاص یافته که سهم خوبی در ایجاد اشتغال در استان داشته است.

این مسوول با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی رو به رشد بوده است، اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی از 220 میلیون دلار در سال 96 به 480 میلیون دلار رسیده است.

باقرزاده همچنین با اعلام اینکه این استان ظرفیت خوبی در بحث آبزی پروری دارد ، افزود: حدود 50 هزار هکتار از اراضی مستعد بخش آبزی پروری دراستان شناسایی شده  که برای بالغ بر 30 هزار هکتار از این اراضی برنامه ریزی شده و مجوزهای لازم نیزصادر شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها