چهره پیدا و پنهان شهر ما



از باران گفتن و مسائل و مشکلات مختلف آن بسیار تکراری شده است. اینکه اگر باران ببارد چه می‌شود، باران ببارد، برق قطع می‌شود، باران ببارد، آب قطع می‌شود، باران ببارد، تلفن دچار اختلال می‌شود. باران ببارد، شهر شاهد آب‌گرفتگی معابر می‌شود. باران ببارد سقف خانه‌های قدیمی فرومی‌ریزد، باران ببارد چنان می‌شود و چنان نمی‌شود و خیلی از گرفتاری‌ها دیگر که متوجه مردم شهرها و روستاها می‌شود.

تا باران نباریده فکر می‌کنیم همه‌چیز عالیست، همین‌که باران می‌بارد زوایای پیدا و پنهان شهر برای متولیان شهری و مسئولان روشن می‌شود که چه گلی به سر شهر زده‌اند. باران سه روز پیش بندرعباس، حرف‌های زیادی با خود به همراه داشت.
زندگی عادی مردم از مدار خارج شد. تاکسی‌ها به پارکینگ‌ها هدایت شدند تا مردمی که برای خرید و انجام کارهای مختلف به مرکز شهر سفرکرده بودند، برای بازگشت به خانه‌هایشان، مدت‌زمان زیادی در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس به انتظار وسیله نقلیه‌ای سپری کنند. در روزهاى بارانی، کسب‌وکار هم از رونق می‌افتد. مدارس تعطيل می‌شوند.  وقتى باران می‌بارد، چهره واقعى معابر و پیاده‌روهای شهر رونمايى می‌شود. خورها به تلاطم می‌افتند. وقتى باران می‌بارد، شبكه فاضلاب شهرى دچار اختلال می‌شود. در اين موقع است كه می‌توان در خصوص اجراى طرح فاضلاب شهر قضاوت كرد كه اجراى اين طرح چقدر موفقیت‌آمیز بوده است.
باران كه می‌بارد به دلیل غیراستاندارد بودن معابر، تمام زیرساخت‌های شهرى و شبکه‌های زيرزمينى به هم می‌ریزد. وقتى باران می‌بارد، شاهد بروز اتفاقات تلخى هم می‌شویم.اين نعمت خداوند وقتى می‌بارد، آمار تصادفات درون‌شهری افزايش می‌یابد. وقتى باران می‌بارد، كسى حوصله سركار رفتن ندارد. باران چهره شهر را شاداب و گردوغبار از تن آن می‌شوید. طراوت و تازگى ارمغان باران است.
باران كه می‌بارد، پيرمرد و پيرزن روستايى ازیک‌طرف شادمان ريزش نعمت خداوند، از سويى ديگر چشم به سقف خانه‌دارند كه همچون آوار روى سرشان نريزد. در شهرهايى مثل بندرعباس دریافت فرسوده هم همين وضعيت ديده می‌شود. باران كه می‌بارد فعالیت‌های روزمره كند و حتى تعطيل می‌شود؛ اما داستان واقعى از لحظه‌ای آغاز می‌شود كه باران قطع‌شده و جوى پایدارها كم می‌شود، اهالى محله، با بيل و كلنگ به دست، روانه کوچه‌ها می‌شوند تا معابر مسدود شده را بازگشايى كنند.
مردم این استان نیک می‌دانند اگر دست روى دست بگذارند، كسى، مشكل آن‌ها را حل نمی‌کند، پس چه‌بهتر كه خودشان، آستين را بالا بزنند وارد گود شوند و مشكل راحل كنند. پنجشنبه و جمعه باران بارید، اما امروز پس از گذشت چهار روز هنوز وضعیت شهر بندرعباس به حالت عادی بازنگشته است.
آسفالت خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی به دلیل زیرسازی نامناسب نشست کرده و آمد و شد به‌کندی صورت می‌گیرد. چند روز است کارگران به‌اصطلاح مشغول پر کردن چاله‌چوله‌ها برای روکش آسفالت هستند.
این باران خیلی از زوایای شهر را به رخ مسئولان کشید. در هر گوشه و کنار باران گل‌ولای را با خود به دل شهرآورد. آن‌گونه که اعضای شورای شهر بندرعباس می‌گویند، از شورای اول تاکنون اعتباراتی برای حل مشکلات آب‌گرفتگی معابر عمومی شهر اختصاص‌یافته اما تاکنون این مشکل حل‌نشده و باید دید اشکال کار در کجا است.
به‌راستی آیا واقعاً زیرساخت‌ها به حدی ایراد دارد که هر چه اصلاح می‌شود باز وضعیت آن سروسامان پیدا نمی‌کند. بی‌توجهی به حفاری‌های انجام‌شده در سطح شهر باعث شد پس از باران، چهره خیابان‌ها و معابر چهل تیکه نمایان شود. در کنار هشدار به آب‌گرفتگی معابر باید اقدام به پر کردن چاله‌چوله‌ها و حفاری‌های سطح شهر می‌شد که متأسفانه کسی به آن توجه نکرد تا شریان اصلی شهر بندرعباس پیراهن چهل تیکه شود.حال با این اوصاف، محال است، كسى خود را جاى مردم ساکنان شهرهاى سردسير و بارانی تصور كند، مطمئن باشيد اگر این‌گونه شود، زندگى مردم ما از این‌که هست سخت‌تر خواهد شد. این گوشه‌ای از زندگی ماست وقتی‌که باران می‌بارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها