سیل زدگان را دریابید؛

بوی آوارگی، بوی سیل، بوی جاسک



سیل همه گوسفندانم را در جلوی چشمانم با خود برد، این گوسفندان سرمایه من بودند، خانه‌ام پر از آب و گل‌ولای است و تمام وسایل زندگی‌ام نابود شد...
کروچ، حاجی‌آباد، سورگلم، بهمدی، جگین بالا، لیره‌ای، نوروزکار، کنتیگی، بیاهای، حصار، هَنگستان، دیول، گنجَک و... نام روستاهای شهرستان جاسک هست که دیگر زندگی زیبا و عادی جریان ندارد، صدای زندگی در خانه‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر چند روزی است رخت بربسته جایش را با گریه، آه، ناامیدی و آوارگی عوض کرده است. 3 روزی است که مردم روستاهای شرق جاسک آواره‌اند، آواره از خانه و کاشانه، خانه‌های که خشت خشت آن را با زحمت و تلاش ساخته‌اند اما سیل در چند ثانیه، همه‌چیز را نابود کرد و با خود برد... احشام، خودروها، وسایل زندگی و... خیابان‌ها و کوچه‌ها و راهروها پر از گل‌ولای است و راه رفتن در آنجا مشکل.

مهمان ویرانگر

صبح شنبه است صبح یک روز بارانی، آسمان می‌بارد روستاها خوشحال از رحمت الهی، اما ساعتی نمی‌گذارد که خوشحالی جایش را با استرس و درماندگی می‌دهد خبرهای بدی به گوش اهالی می‌رسد، رودخانه گابریک طغیان کرده و به‌طرف منازل درحرکت است، باید خانه‌ها را ترک کنند و به روستاهای بالاتر پناه ببرند ... پیر و جوان و زن و مرد به‌سرعت دست‌های کودکانشان را می‌گیرند برای نجات جانشان از خانه و سرپناهشان می‌گذرند و با اشک و ناله به روستاهای اطراف آواره می‌شوند...
آسمان تیره‌تر شده و باران شدت بیشتری گرفته است، همهمه‌ای به پا است اهالی با چشمان نگران خود می‌بینند که دام‌هایشان یکی‌یکی تلف می‌شود کاری از دستشان برنمی‌آید، زمین‌های کشاورزی‌شان از بین می‌رود... به‌سرعت سیل وارد منزلشان می‌شود...روستاها در محاصره رودخانه‌ها قرار می‌گیرند...

زندگی‌مان نابود شد

«3 روز است که آواره‌ایم، خانواده 7 نفره من زندگی سختی را تجربه می‌کند.» محمد، دامدار است سه روزی است در اسکان موقت به سر می‌برد و ادامه می‌دهد«: سیل همه گوسفندانم را در جلوی چشمانم با خود برد، این گوسفندان سرمایه من بودند، خانه‌ام پر از آب و گل‌ولای است و تمام وسایل زندگی‌ام نابود شد.»
مریم زن جوانی است که باردار است.» چهار ماه باردارم، دو پسر کوچک هم دارم، امیدوارم با کمک مسئولان سریع‌تر راه‌ها باز شود، در چادر زندگی می‌کنیم، احساس بدی دارم می‌ترسم در این شرایط بحرانی حالم بدتر شود، همسرم خودش را به منزلمان رساند اما حامل خبرهای بدی بود گفت تمام وسایل زندگی‌ام از بین رفته است. خانه پر از گل‌ولای بود...نیروهای امدادی و خیران آب و غذا برایمان می‌آوردند ولی ما نیاز به پوشاک داریم و...».
عبدالله یکی دیگر از اهالی روستای گرندو است که می‌گوید: «30 ساله هستم و دو فرزند دارم کشاورزم، اما حالا دیگر شغلم کشاورزی نیست چون زمینی ندارم، سیل زمینم را نابود کرد، هوا سرده، پتو نداریم، یکی از بچه‌هایم تب دارد، مسیرها بسته است نه راه رفت داریم و نه راه برگشت».
«احمد نوجوان 17 ساله می‌گوید که دو شب است از سرما نخوابیده است پتو کم دارند به خانواده 6 نفره شان نمی‌رسد.» دلم برای خانه‌ام تنگ‌شده، پدرم دامدار است با فروش گوسفندان و یا فروش شیر و ماست و... مخارج ما را تأمین می‌کرد، هیچ کمبودی احساس نمی‌کردیم ... اما این اتفاق، تمام خوشی‌ها وزندگی را از ما گرفت و...».

محاصره در آب

احمد سعادتی دهیار روستای گرندو به وضعیت بحرانی آنجا می‌گوید: «در محاصره آب هستیم، مردم، همه‌چیزشان را از دست دادند تا زانو در گل‌ولای هستیم».وی بابیان اینکه این روستا دارای 100 خانوار (300 نفر) است و نیاز به پوشاک و چادر و اقلام خوراکی دارند می‌گوید: «هوا سرد است نیاز مبرم به پتو داریم، کودکان ما بیمار شدند و به پزشک نیاز داریم امیدوارم باهمت مسئولان زودتر مسیرهای ارتباطی باز شود».
«ساعت 7 صبح شنبه گذشته 21 دی‌ماه جاری، آسمان شروع به باریدن گرفت و بعدازآن شاهد شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه گابریک بودیم، ساعت 12 ظهر سیل به سمت روستا روانه شد، بلافاصله از اهالی روستای لیره‌ای خواستیم محل را ترک کنند و به روستاهای بالادستی بروند».
این مطلب را عبدالله شیهی مدیر دبیرستان روستای لیره‌ای بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: «منازل 30 خانوار این روستا که در 60 کیلومتری شهرستان جاسک قرار دارد به زیرآب رفت و تقریباً 200 احشام روستا تلف شدند». این جوان 35 ساله از اسکان اهالی روستا در چادر در روستای کروچ خبر می‌دهد و می‌گوید: «8 روستا در کنار رودخانه گابریک قرار دارند همه در محاصره هستند، از شنبه تا حالا برق نداریم البته در اسکان موقت، برق سیار است، آب مصرفی ما آب‌معدنی است».
وی که حدود 14 سال به شغل معلمی مشغول است از احوال دانش‌آموزانش می‌گوید: «از اوضاع دانش‌آموزانم باخبرم و همه سالم هستند، حتی عده‌ای که مرا می‌بیند به سمتم می‌آیند نگران درسشان هستند چون موقع امتحانات است».

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

راشد بندار امام‌جمعه یکبنی شهرستان جاسک از انتقال کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده در جاسک می‌گوید: «روستاهای لیره‌ای، گرندو و کروچ بیشترین آسیب را دیدند و اکثر منازل که از بلوک و سیمان است در گل‌ولای قرارگرفته و خالی از سکنه شده است». وی از اقدام خودجوش مردمان جاسک و روستاهای اطراف در امدادرسانی و کمک‌های نقدی و غیر نقدی به سیل‌زدگان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «مردمان سیل‌زده نیاز به پوشاک و البسه دارند و اقلام خوراکی سریع‌تر به دستشان می‌رسد».

اعزام 3 فروند چرخ‌بال به مناطق سیل‌زده

رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان از اعزام ۲ فروند چرخ‌بال از سوی سپاه و ارتش به شهرستان جاسک و یک فروند چرخ‌بال از سوی جمعیت هلال‌احمر به شهرستان بشاگرد خبر می‌دهد که دیروز به این مناطق اعزام شدند. 
فریدون همتی از شدت کار امدادرسانی به سیل‌زدگان در شرق هرمزگان سخن می‌گوید که تاکنون کالاها و اقلام موردنیاز مانند۱۷۵ چادر امدادی، ۲۸۰ موکت، ۳۴۳ کیلوگرم نایلون، هزار بسته قوطی کنسرو، ۴۴۰ تخته پتو،هزار بطری آب، ۲۵۲ بسته مواد غذایی، ۱۵۰ گالن آب ۱۰ لیتری  بر اساس اولویت به مناطق سیل‌زده ارسال شد.
 این اقلام و کالاها بین خانوارهای روستاهای سیل‌زده کروچ، حاجی‌آباد، سورگلم، بهمدی، جگین بالا، شهر جاسک و روستاهای اطراف که در محاصره سیل قراردادند، در حال توزیع است. به گفته استاندار هرمزگان، تیم‌های امداد زمینی نیز از همان لحظه سیل به شهرستان‌های جاسک و بشاگرد اعزام شدند و به‌صورت لحظه‌ای نیاز مردم این مناطق را رصد و گزارش‌ها را به‌صورت لحظه‌ای ستاد بحران اعلام می‌کنند.
سپاه و ارتش، استانداری و راهداری در حال بازگشایی مسیرها هستند. روستاهای لیره‌ای، نوروزکار، کنتیگی، بیاهای و دیگر روستاهایی که امکان امدادرسانی به دلیل مسدود شدن راه دسترسی وجود ندارد با بالگرد امدادرسانی می‌شود. همچنین ارتباطات تلفنی بسیاری از روستاهای سیل‌زده در این شهرستان‌ها، وصل شده است.

300 نفر امدادگر در مناطق سیل‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان از حضور بیش از 300 نفر امدادگر هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده استان سخن می‌گوید که از زمان ورود سامانه بارشی به استان تاکنون، امدادگران در محل سیل‌زده حضور یافتند و به‌صورت زمینی و هوایی با تمام توان در حال امدادگری هستند. مختار سلحشور که خود در منطقه جاسک حضور دارد می‌افزاید: «به دلیل سیل و آب‌گرفتگی، شهر جاسک و حومه، روستاهای زمین لشکری، سیرچ، سورگلم، جگین بالا، بهمدی، حاجی‌آباد و کروچ درگیر سیلاب شدند و عملیات امدادرسانی در این روستاها ادامه دارد».

هماهنگی نیرو‌های امدادرسان دولتی و مردمی

فرماندار شهرستان جاسک از هماهنگی کامل تمام نیرو‌های امدادرسان دولتی و مردمی در مناطق مختلف این شهرستان خبر می‌دهد. محمد رادمهر پس از حضور میدانی و دریافت آخرین گزارش‌های عملیات امدادرسانی در مسیل‌ها و تخلیه مناطق سیلاب از هماهنگی کامل تمام نیرو‌های امدادرسان اعم از دولتی و نظامی و مردمی تقدیر و تشکر می‌کند می‌گوید: «با توجه به بارش‌های فوق سنگین در ارتفاعات شهرستان جاسک که موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و مسدود شدن محورهای مواصلاتی شهرستان جاسک به میناب، جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک که مسدود شده بودند همچنین سرریز شدن سد جگین و طغیان بی‌سابقه رودخانه گابریک که موجب آب‌گرفتگی تعداد زیادی از رودخانه‌های دهستان گابریک شده بود مردم دچار مشکل شده بودند که با حمایت‌های همتی استاندار و گروه‌های امدادی توانستیم مردم را به محل امنی انتقال بدهیم».رادمهر از خسارت‌ها سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: «تاکنون ما خسارت جانی نداشتیم اما خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری و زیرساخت‌های روستایی واردشده که برآورد خسارت خواهد شد و به مرکز و ستاد بحران استان اعلام خواهیم کرد». فرماندار جاسک موفقیت‌آمیز بودن عملیات امدادرسانی در گرو هماهنگی به‌موقع و كامل میان دستگاه‌ها می‌داند. 
فرماندار شهرستان جاسک از مسدودیت راه‌های مواصلاتی ما با استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که هیچ‌گونه ارتباط زمینی با این استان وجود ندارد. وی یادآور می‌شود: «تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر، تیم‌های زیرساختی برق، راهداری، مخابرات و ... نیز در منطقه حضور دارند و همه در تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم هستند و متأسفانه در برخی روستاها برق، خطوط تلفن و آنتن‌های تلفن همراه قطع است و در تلاش هستیم مشکلات را هرچه سریع‌تر برطرف کنیم.»

تخلیه روستاهای جاسک

بر اساس آخرین آمار تا دیروز ظهر (دوشنبه) هشت روستای شهرستان جاسک به دلیل طغیان رودخانه‌های جگین و گابریک تخلیه‌شده بودند شامل کَروچ، حاجی‌آباد، حصار، هَنگستان، سورم گَلم، دیول، لیره‌ای و گنجَک می‌شود که ساکنان آن‌ها اسکان موقت یافته‌اند که با فروکش کردن آب به‌تدریج زمینه برای بازگشت خانوارهای این روستاها به سکونتگاه‌هایشان فراهم می‌شود. همچنین براثر سیلاب تعدادی از جاده‌ها نیز در این منطقه مسدود شده که به‌محض کاهش میزان سیل، اقدامات برای بازگشایی جاده‌ها انجام می‌شود. حجم بسیار زیاد آب رودخانه‌ها و سیلاب پس از بارندگی‌های گسترده، باعث تخریب و مسدود شدن، برخی جاده‌ها در این منطقه ازجمله محور گابریک به لیردف و کنارک شده که باوجوداین شرایط سخت، عملیات بازگشایی این محور با کمک نیروهای سپاه و ارتش در حال انجام است.

نیاز به اقلام بهداشتی و خوراکی

اما مردم جاسک در این بحران به‌جز اقلام خوراکی و مهم نیاز به اقلام بهداشتی و پوشاک دارند به‌خصوص اقلام بهداشتی بانوان که شهروندان می‌توانند کمک‌های خود را به پایگاه‌های هلال‌احمر تحویل دهند... به گفته فاطمه رکن‌الدینی سخنگوی استانداری هرمزگان سیل‌زدگان نیاز مبرم به پتو، مواد غذایی، دارو، البسه، اقلام بهداشتی و... دارند و از بخش‌های خصوصی و ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهد که امکانات خود را بخش راه‌سازی، بازگشایی جاده‌ها و مسیرها و محل‌های تردد به کار ببرند.

چشمان خیس ناشی از بارش باران

بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان، موج بارش دیگری به سمت هرمزگان درراه است که امیدواریم با همکاری تمام ارگان‌ها و بخش‌های خصوصی مشکلات پیش رو قبل از بارش باران حل شود ... دنبال مقصر نمی‌گردیم اما چرا هرساله با شروع فصل بارندگی شاهد چنین اوضاع بحرانی در استان به‌خصوص شرق باشیم ... چرا مردمان ما به‌جای اینکه با دیدن باران رحمت خدا، لبخند بر لب‌هایشان باشد اشک در چشمانشان سرازیر است... کاش مسئولان راهکار اصولی در این مناطق می‌دیدند که هر بار شاهد خسارت‌های بی‌شمار نباشند... امیدواریم چشمان هیچ هم‌وطنی براثر بارش باران خیس نباشد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها