در جلسه 153 شورا بررسی شد:

بندرعباس پیشگام در طرح بیمه همگانی بافت های فرسوده می شود



جلسه ۱۵۳ شورای اسلامی شهر بندرعباس به بررسی طرح بیمه بافت‌های فرسوده این شهر اختصاص یافت که برای بررسی‌های بیشتر و تدوین نهایی از دستور خارج شد تا در موعد دیگری به تصویب برسد.

به گزارش صبح ساحل جلسه رسمی فوق العاده 153شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستورکار بررسی نحوه تعامل شهرداری و شورا با صنعت بیمه و ارائه طرح ابتیاع بیمه خسارت همگانی(زیان عمومی شهر) و بررسی و ارائه اجرای بیمه نامه تضمین کیفیت در ساختمانها به عنوان الزام صدور پروانه و پایان کار با حضور رئیس شورای هماهنگی بیمه‌ای استان و رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان برگزار شد.

رضا حیدری زاده در نطق پیش از دستور با بیان اینکه در مصوبه شورای اقتصاد آزاد راه بندرعباس به بندر شهید رجایی تعریف شده بود که عوارضی از تردد کنندگان دریافت شود اما با تلاش مسئولین این مصوبه برای پلاک‌های 84 و 85 لغو شد، افزود: چند روزی است پیامک برای مردم ارسال می‌شود و از مردم می‌خواهند که مبالغی را پرداخت کنند درحالی که  مردم بندرعباس و روستاهای اطراف هر روز از این مسیر رد می‌شوند و از کجا باید این مبلغ را بیاورند.

حیدری زاده بیان کرد: از شورای اسلامی شهر درخواست داریم که از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان دعوت کنند و تذکر دهند چرا که مردم از پرداخت این هزینه‌ها دچار زحمت می شوند.

پس از نطق حیدری زاده جلسه با توضیحات کیانوش جهانبخش وارد دستور کار شد.

حیدر شعبانی مدیرکل بیمه ایران و رئیس شورای هماهنگی بیمه‌ای استان اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌گر با حق بیمه ناچیزی که مطالبه می‌کنند می‌توانند تعهدات خودشان را انجام دهند و در زلزله بستک خود بیمه ایران چک‌های خسارت را 3 روزه پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه با همکاری و پیگیری شورا، طرح بیمه منازل کشور از بندرعباس آغاز می شود، افزود: زمان زیان همگانی، همه آشفته هستند اما اگر پوشش بیمه‌ای مناسبی داشته باشند می توانند خسارت‌های خود را جبران کنند و از آشفتگی خارج شوند.

رئیس شورای هماهنگی بیمه‌ای استان هرمزگان بیان کرد: با توجه به اینکه هر کدام از ما مسئولیت‌هایی داریم باید حق مردم را بگیریم و می‌توانیم بایک مبلغ ناچیزی اوضاع مردم را در بحران‌ها بهبود ببخشیم تا کرامت مردم حفظ شود.

وی افزود: ما جاهایی را که زیان 100 درصد ببینیم و جاهایی که هیچ گونه خسارت نبینیم را بیمه نمی‌کنیم و بخاطر حس نوع دوستی و با رایزنی‌ها تصمیم گرفته‌ایم که بافت فرسوده بندرعباس را تحت پوشش قرار دهیم.

رضا حیدری زاده عضو شورای شهر بندرعباس در این جلسه اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر طبیعتا نگاه به بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس نقطه امیدی است و شاید بسیاری از آن ها قابلیت پرداخت حق بیمه را نداشته باشند.

وی افزود: با رفع ابهامات طرح می توان تضمینی را برای مردم ایجاد کرد و ما با تمرکز بر روی سیل، زلزله و آتش سوزی می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

حیدری زاده بیان کرد: می توانیم در بودجه سال 99 این مسائل بیمه‌ای را ببینیم تا مشکلات شهروندان را در مواقع زیان همگانی به حداقل برسانیم.

اخشابی کارشناس بیمه نیز در جلسه اظهار داشت: ما بیمه‌ای تحت عنوان زیان همگانی نداریم اما هر کس می‌تواند بیمه نامه‌ای را بخرد که اگر در محدوده دور یا نزدیک اتفاقی افتاد پاسخگو باشد.

وی عنوان کرد: بهترین بیمه نامه‌ای که می‌توان گرفت بیمه آتش سوزی است و از تعهدات آن می‌توان در مواردی مانند سیلاب هم به مردم خدمات داد.

اخشابی بیان کرد: قرار بر این است که اگر حادثه‌ای در شهر بندرعباس رخ داد شرکت‌های بیمه‌ای جایگزین شهرداری بندرعباس شوند و خسارت‌های مردم را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: ما می توانیم یک توافق بکنیم برای سرمایه‌های ثابت هم در قالب سازه و هم در قالب سرمایه و نظر بیمه مرکزی را فراهم کنیم تا بتوانیم یک پوشش عمومی برای شهر ایجاد کنیم.

رستمی معاون مالی شهرداری بندرعباس در این جلسه اظهار داشت: در صورتی که طرح بیمه کردن شهر بندرعباس به تصویب شورای اسلامی شهر بندرعباس برسد بودجه آن در برنامه بودجه سال آینده لحاظ می شود.

حسین پور معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس نیز عنوان کرد: ابهاماتی در طرح وجود دارد و تشخیص اینکه در بافت فرسوده صرف چه املاکی را معرفی کنیم کار سخت می شود.

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای کل شهر منطقی تر است و برای خود بیمه هم شاید به صرفه نباشد که فقط مناطق در حال خطر را بیمه کند.

حسین پور اظهار داشت: خوشبختانه منطقه یک و دو شهر بندرعباس به روز هستند و بیشتر بافت فرسوده در منطقه 3 وجود دارند و آماری هم از مناطق در دست وجود دارد که به بیمه ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کل سطح شهر را در حد 100 هزار واحد بدانید که اکثر آن را خانه‌های آپارتمانی تشکیل می‌دهد که ممکن است در یک عرصه کوچک 20 واحد باشد اما آن 43 درصد که بافت فرسوده می‌باشد از لحاظ تعداد واحد خیلی بالا نیستند ولی چون ویلایی هستند عرصه بیشتری را اشغال کرده‌اند.

رضایی رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان نیز در این نشست بر لزوم اینکه باید کل ساختمان های شهر زیر نظر سازندگان دارای صلاحیت برده شود تاکید کرد.

 طرح بیمه همگانی شهر بندرعباس برای بررسی‌های بیشتر و تدوین نهایی از دستور خارج شد تا در موعد دیگری به تصویب برسد.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها