عملیات نجات و امداد در کوه کمیلی، 2 روز طول کشید

جزئیات ماجرای نجات کوهنوردان گرفتار در سیل

عصر یکشنبه است و یک روز پس از باران. تا چشم کار می‌کند کوه است و دره و رودخانه‌های خروشان. رودخانه‌های که براثر طغیان، منطقه را محاصره کردند و رفت‌وآمدها را مشکل. امدادگران در کوهی به نام کمیلی، پی نجات 4 کوهنورد هستند.
کوهنوردان تهرانی که در منطقه‌ای بسیار سخت گذر و در نقطه‌ای بنام دشت گوران منطقه گل‌اندام و کوهی به نام کمیلی بین فین از توابع شهرستان بندرعباس و رویدر از توابع شهرستان بندر خمیر گیر افتادند و باید تا پایین رفتن آب رودخانه‌ها و باز شدن مسیرها در دل کوه بمانند.
بالگرد هلال‌احمر در آسمان در حال پرواز است، دو بار از منطقه می‌گذرد ولی امدادگران اثری از کوهنوردان گیر افتاده نمی‌یابند و به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و تاریکی هوا به مبدأ بازمی‌گردند. دقایقی نمی‌گذرد که صدای کوهنوردان را از طریق تلفن می‌شنوند که همگی سالم هستند...
«صدای بالگردها را می‌شنیدیم ولی آن‌ها ما را نمی‌دیدند، به بلندای کوه رفتیم و با تلفن به پشتیبانمان در هیات کوهنوردی تهران اطلاع دادیم که سالم هستیم و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست حتی تا چند روز دیگر هم آذوقه داریم، پشتیبانمان به هیات کوهنوردی و هلال‌احمر استان موقعیت ما را اطلاع دادند.»ناصر یکی از کوهنوردان گیر افتاده در دره این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ساعتی نگذاشته بود که یکی از عشایر منطقه راه‌بلد، ما را پیدا کرد و سپس تیم‌های دیگر از روستای اطراف به ما پیوستند و تا صبح در همین منطقه ماندیم و سپس به سمت روستای گل‌اندام حرکت کردیم».

دره نوردی ناتمام

«اکثر آخر هفته‌ها با تیم‌های کوهنوردی به دل کوه و دره می‌زنیم و جنوب را برای نیمه دوم سال انتخاب می‌کنیم، قرار بر این بود چهارشنبه هفته گذشته به منطقه بیایم و جمعه به تهران برگردیم که براثر اتفاقاتی در هفته گذشته و تأخیر پروازها، عصر چهارشنبه به بندرعباس رسیدیم و پس از استراحت در منزل یکی از دوستان، صبح روز پنجشنبه با ماشین به روستای گل‌اندام آمدیم و ازآنجا پیاده راهی دره نوردی شدیم».
سطح آب پایین است نم‌نم باران در حال بارش. این تیم پس از ساعاتی دره نوردی به علت جو نامساعد هوا و احتمال ریزش کوه، چادرهایشان را در شکاف یکی از دره‌ها برپا می‌کنند و قصد دارند فردای آن روزبه شهر برگردند، اما سیلاب مسیر تردد و برگشت آن‌ها رامی بندد تا آنکه این 4 نفر صبح شنبه، موقعیت خود را پشتیبان تیم در تهران اعلام می‌کنند.
«ساعت حدود 10 صبح شنبه (21 دی‌ماه) حدود 500 متری به بالای کوه رفتیم تا تلفن آنتن دهد و سپس به دوستان ما در تیم پشتیبان، موقعیت به وجود آمده و همچنین نقطه استقرارمان را اطلاع دادیم. آن‌ها نیز تیم هلال‌احمر و هیات کوهنوردی استان هرمزگان را در جریان گذاشته و درخواست کمک نموده بودند».
حدود 3 ساعت بر بلندای کوه هستند و در این مدت از هلال‌احمر استان و هیات کوهنوردی با آن‌ها تماس برقرار می‌کنند و مقر می‌شود که از طریق امداد هوایی به کمکشان بیایند چراکه مسیر زمینی براثر طغیان رودخانه‌ها بسته‌شده است.
«سپس به پایین کوه آمدیم، نگران نبودیم چون خود من با 15 سال تجربه کوه‌نوردی و دره نوردی، این اتفاقات را تجربه کرده بودم، مشکل آذوقه نداشتیم و دوستمان نیز راه‌بلد بود، باید صبر می‌کردیم تا آب فروکش کند».
یکشنبه عصر بود صدای بالگرد شنیده می‌شود و این 4 نفر سعی کردند که امدادگران آن‌ها را ببیند ولی بالگردها از منطقه عبور کرد، باز بالای کوه رفتند و موقعیت خود را اعلام کردند...

پایان عملیات نجات

«شنبه صبح باخبر شدم اعضای یک تیم کوهنوردی که از تهران وارد استان شده و پس از عزیمت به منطقه‌ای سخت گذر بین منطقه فین و رویدر، هنگام بازگشت با جریان شدید رودخانه سیلابی مواجه و متوقف‌شده بودند، قرار شد با بالگرد به نقطه موردنظر برویم که بر اساس اولویت، آن روز بالگرد به چابهار رفت برای امدادرسانی به سیل‌زدگان».
مسئول کارگروه امداد و نجات هیات کوهنوردی و عضو تیم امداد و نجات هلال‌احمر این مطلب را بیان می‌کند و می‌گوید: «این افراد در مسیر برگشت پشت رودخانه «کل» متوقف‌شده بودند و در تماس صبح شنبه به آن‌ها توصیه کرده‌ایم تا رسیدن نیروهای امدادی جابجا نشوند. به دلیل شرایط جوی بحرانی و مسافت زیاد و حجم سیلاب، امکان اعزام نیروی پیاده به منطقه موردنظر در روز شنبه وجود نداشت.
عصر یکشنبه با پی گیری رئیس هلال‌احمر و رئیس هیات کوه‌نوردی استان، یک فروند بالگرد حدود 20 دقیقه‌ای در اختیار ما قرار گرفت و عازم منطقه مهدی‌آباد (بین فین و رویدر) شدیم».
مسعود محمدی ادامه می‌دهد: «دو بار از منطقه عبور کردیم ولی موفق نشدیم آن‌ها را بیابیم و به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و تاریکی هوا، انتقال هوایی کوهنوردان گرفتارشده امکان‌پذیر نبود تا آنکه خودشان با ما ارتباط برقرار کردند. با کمک مردم و شهردار منطقه، مسیر بازگشایی شد و این تیم 4 نفره با کمک اهالی و تیم امداد و نجات کوهنوردی به سمت ما در روستای گل‌اندام آمدند و عملیات نجات آن‌ها در صبح دوشنبه به پایان رسید».به گفته محمدهادی مفضل رئیس هیات کوهنوردی هرمزگان این چهار کوهنورد بدون توجه به اطلاعیه‌های هیئت کوهنوردی هرمزگان مبنی بر عدم انجام هرگونه فعالیتی در این رشته ورزشی به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، قصد صعود داشته‌اند.
منتشر شده: 1
اعظم
۲۹ دی ۱۳۹۸
قصد صعود داشتند یا قصد عبور؟؟؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.