مدیرکل محیط زیست:

بهمن ماه دو ایستگاه سنجش ریزگرد در استان به بهره برداری می رسد



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: بهمن‌ماه امسال دو ایستگاه سنجش ریزگردها در سطح استان هرمزگان یکی در شهرستان بندر خمیر و دیگری در شهرستان جاسک به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش صبح ساحل حبیب مسیحی تازیانی در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: استان هرمزگان ازنظر تنوع گونه و تنوع زیست‌محیطی نسبت به استان‌های دیگر متفاوت است، ازاین‌رو باید تلاش بیشتری در حفظ تنوع‌های زیست‌محیطی آن صورت بگیرد.

وی افزود: استان هرمزگان درحال‌توسعه است و توسعه همواره معضلاتی را به همراه دارد که شامل آلودگی هوا، آب‌وخاک نیز هست و باید با مدیریت شرایطی را فراهم کنیم تا تأثیر توسعه بر اکوسیستم‌ها و منابع مختلف زیست‌محیطی را کاهش دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان تصریح کرد: روز ملی هوای پاک در دهه ۷۰ اتفاق افتاد و هدف از نام‌گذاری این روز پاسداشت و اهمیت هوای سالم است تا بتوانیم با استفاده از قوانین و چارچوبی مشخص، محیطی آرام را ایجاد کنیم و تأثیر آن را در سایر زیست‌گاه‌ها و محیط‌ها  افزایش دهیم.

مسیحی تازیانی با تأکید بر ضرورت قوانین آلودگی هوا، قانون هوای پاک و همچنین وضع آیین‌نامه‌ها از سوی هیئت دولت در این زمینه، عنوان کرد: توسعه از غرب تا شرق استان هرمزگان در حال انجام است و هم‌اکنون نیز برنامه‌های کشوری جهت ایجاد توسعه در کنار خلیج‌فارس، دریای عمان و منطقه مکران به این استان سوق داده شده است تا بتوانند از منابعی استفاده شود که کمترین عارضه را برای استان‌های کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع با تجمع بالا در مرکز کشور موجب بروز مشکلات عدیده‌ و چالش‌های آبی و زیست‌محیطی بسیاری شد و با مطالعات و تحقیقات انجام‌شده بنا شد جهت بروز کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی، توسعه در کنار سواحل اتفاق بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان اضافه کرد: درحالی‌که دنیا دارد به سمت استفاده از صنایع با کمترین عارضه زیست‌محیطی می‌رود، متأسفانه کشورهای درحال‌توسعه اولویت دوم خود را محیط‌زیست قرار داده‌اند و به همین سبب با چالش‌هایی روبرو شده‌اند و نیاز است که صنایع چنین کشورهایی خودشان را اصلاح کنند تا کمترین آسیب را به محیط‌زیست بزنند.

مسیحی تازیانی بیان کرد: از ۱۴۳ واحد پایش شده آلودگی هوا، اکثر واحدها استانداردهای لازم را دارا هستند و برای برخی نیز اخطارهای لازم صادر شده است که در صورت عدم رفع در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ تعداد ۲۲ واحد صنعتی استان در لیست صنایع آلاینده بودند، برخی از این صنایع شامل صنایع کوچک تازه تأسیس تاکنون خود را بازسازی کرده‌اند و ممکن است امسال از لیست خارج شوند،  آمار نهایی لیست صنایع آلاینده سال ۹۸ در اسفندماه سال جاری ارائه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان افزود: مدیریت پسماند شهری، صنعتی و بیمارستانی در شهرهای استان در حال انجام است، همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان مجهز به دستگاه هیدروکلاو یا اتوکلاو هستند و بی خطرسازی اولیه پسماند عفونی را انجام می‌دهند و زباله‌های خود را برای پایش ثانویه در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهند.

مسیحی تازیانی تصریح کرد: برخی مراکز خصوصی شامل درمانگاه‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها هنوز مجهز به این دستگاه‌ها نیستند که در حال رایزنی با مرکز بهداشت برای مجهز کردن این مراکز هستیم.

وی عنوان کرد: بهمن‌ماه امسال دو ایستگاه سنجش ریزگردها در سطح استان هرمزگان یکی در شهرستان بندر خمیر و دیگری در شهرستان جاسک به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: درمجموع چهار ایستگاه سنجش ریزگردها در استان وجود دارد که دو دستگاه دیگر آن در شهرستان بندرعباس مستقر هستند و این آمار با راه‌اندازی دو دستگاه پرتابل سنجش ذرات در دیگر شهرهای استان در سال ۹۹ ظرفیت هرمزگان را به شش دستگاه می‌رساند.

مدیرکل سازمان محیط‌زیست استان هرمزگان اضافه کرد: با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر اتفاقات منطقه‌ای و همچنین وزش بادهای شدید، دستگاه‌های پرتابل سنجش میزان ذرات آلودگی هوا را بررسی می‌کنند.

مسیحی تازیانی بیان کرد: تا سال ۹۶ چنین ظرفیتی را در سطح استان نداشته‌ایم و اخیراً با مطالعاتی که از سوی سازمان محیط‌زیست انجام شد و همچنین با توجه به پتانسیل‌های ریزگردها و آثار ریزگردها در مناطق، اقدامات خوبی به عمل آمد.

وی اظهار کرد: پنج کانون بحرانی ریزگردی  و ۲۸ نقطه در دل این پنج کانون در استان هرمزگان مورد شناسایی قرار گرفته‌است که مناطق خور خوران و تالاب شور شیرین حد واسط شهرستان بندرعباس و میناب مناطق مستعد ریزگردی به شمار می‌روند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان افزود: یکی دیگر از مناطق تأثیرگذار ریزگردی در استان  شهرستان جاسک است؛ مطالعات از طریق تصاویر ماهواره‌ای و نمونه‌برداری در این منطقه انجام‌شده است.

مسیحی تازیانی تصریح کرد: در ایجاد پدیده‌های ریزگردی عوامل برون‌استانی نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند و خشکیده شدن چند سال قبل تالاب جازموریان و تلفیق آن با کانون‌های بحرانی در شرق استان پدیده ریزگردها و آلودگی هوا را رقم زده بود.

وی عنوان کرد: با توجه به کلان‌شهر بودن شهرستان بندرعباس نیاز به مدیریت ترافیک شهری دارد، مدیریت خیابان‌ها و استفاده از مسافربرهای جمعی نیاز اصلی مرکز استان است و باید برای جلوگیری از ترافیک‌ها و کاهش آلودگی‌ها، برنامه‌ها در کوتاه‌ترین مدت تصمیم‌گیری و لحاظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ایجاد روگذرها به کاهش ترافیک در شهر بندرعباس کمک می‌کند، افزایش و توسعه فضای سبز شهری از دیگر مطالبات این سازمان از شهرداری بندرعباس است.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: طبق قانون هوای پاک تا ۱۰ سال آینده سرانه فضای سبز شهرهایی که جمعیت ساکن در آن بیش از ۵۰ هزار نفر هستند به ازای هر نفر ۱۵ مترمربع تعیین شده است و در حال حاضر سرانه فضای سبز ساکنین در مرکز استان هرمزگان با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزارنفری موجود به ازای هر نفر شش و نیم مترمربع است.

وی بیان کرد: یکی از کانون‌های آلایندگی در غرب شهرستان بندرعباس واقع‌شده که متأسفانه خود کارکنان این منطقه، شهرک‌نشینان صنایع و روستاهای مجاور و حتی ساکنین شهر بندرعباس در معرض این‌گونه از آلایندگی‌ها قرارگرفته‌اند که در این رابطه سیاست‌های سازمان محیط‌زیست را ابلاغ کرده‌ایم و امیدواریم به‌گونه‌ای عمل شود که بتوانیم شاهد کمترین آلودگی در مرکز استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان اظهار کرد: توسعه در سواحل مکران را باید به فال نیک گرفت چراکه مزایای بسیاری را برای منطقه در پی خواهد داشت اما هر توسعه‌ای حداقل آلودگی‌هایی را نیز لحاظ خواهد کرد اما پلانی توسط سازمان محیط‌زیست در این منطقه طراحی شده که در صورت اجرایی شدن کمترین عارضه‌های زیست‌محیطی را خواهیم داشت.

مسیحی تازیانی افزود: در خصوص مجوزهایی که توسط سازمان محیط‌زیست برای آب‌شیرین‌کن‌ها صادر شده، مدیریت باید در پساب خروجی لحاظ شود که تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است؛ همچنین مسئله استحصال نمک و بردن عمق خروجی پساب آب‌شیرین‌کن‌ها از ۸ متر به ۱۱ متر برای کاهش عارضه‌های احتمالی و رسوب در کف دریا را پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پساب تصفیه‌خانه بندرعباس برای ورود به دریا باید استانداردهای لازم را داشته باشد، برای جلوگیری از ورود به دریا نیز باید یوزرهایی تعریف شوند و استاندار هرمزگان در این زمینه در حال پیگیری است؛ تا بخشی از این پساب در بخش صنعت و کشاورزی استفاده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها