مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان از عواقب سوزاندن مازوت توسط نیروگاه برق بندرعباس پرده برداشت؛

تولید برق به چه قیمت؟



«نیروگاه برق بندرعباس همیشه در لیست واحدهای آلاینده‌های محیط‌زیست بوده و این موضوع را در صورت عدم رعایت نکات زیست‌محیطی می‌توان پی گیری قضایی کرد.»
مدیرکل حفاظت محیطزیست استان هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران و در حاشیه بازدید از نیروگاه برق بندرعباس بیان کرد و این راهم افزود که باید بحثهای مدیریتی و شرایط کشور، استان و اولویت تأمین گاز کشور در این مورد نیز در نظر گرفت».
غرب بندرعباس دارای صنایع مختلف است که هرکدام بالقوه آلوده‌ساز هستند و تجمعی بودن این صنایع در غرب شهر باعث به وجود آمدن معضلات محیط‌زیستی و آلودگی هوا شده است. یکی از کانون‌های آلایندگی در این قسمت، نیروگاه برق بندرعباس است که از سوخت سنگین مازوت (نفت کوره) استفاده می‌کند مازوتی که میتوانند باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی شود و استفاده از آن تقریباً منسوخ‌شده است.
با سوزاندن هر ۴ میلیون مترمکعب مازوت حدود ۱۰ تن So2 تولید میشود که متأسفانه خود کارکنان این منطقه، شهرک‌نشینان صنایع و روستاهای مجاور و حتی ساکنین شهر بندرعباس در معرض این‌گونه از آلایندگی‌ها هستند و حتی اظهار نگرانی می‌کنند.
به گفته حبیب مسیحی تازیانی، استفاده از سوخت‌های مازوت سلامت مردم را به‌طورجدی به خطر می‌اندازد؛ بنابراین انتظار می‌رود پس‌ازاین همه کار در زمینه‌های برقی و نیروگاهی مسائل زیست‌محیطی کاملاً لحاظ شود.همچنین، محیط‌زیست هرمزگان، بالغ‌بر ۱۰ سال است که پیگیر مسئله سوخت مصرفی صنایع به‌خصوص نیروگاه بندرعباس است، نیروگاهی که خواسته یا ناخواسته با برنامه ریزی وزارت نیرو و وزارت نفت در سوخت‌رسانی به این نیروگاه، شاهد آلودگی در غرب است.
این مقام مسئول تأکید کرد :« درست است که تولید گاز در کشور محدودتر شده ولی نباید تولید و فروش برق به قیمت به خطر انداختن سلامتی مردم باشد».
وی از قول و قرارهایی مبنی بر استفاده از عمده گاز تولیدی استان در این مجموعه سخن گفت که در جلساتی که با مسئولین گاز استان و مکاتباتی که با مجموعه وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست برای پیگیری این موضوع صورت گرفته است. 
مسیحی تازیانی یادآور شد:« اگر در شرایطی بودیم که گاز مناسبی به نیروگاه تحویل داده می‌شد باید در خصوص استانداردها سؤال میکردیم اما متأسفانه در شرایط خاص و سرمای خیلی زیاد کنونی باید مدیریت بحران صورت بگیرد و اولویت گازرسانی با بخشهای کوچکتر و خانگی است». 
وی بهبود این شرایط نیاز به تصمیمات کلان در سطح کشوری دانست و اظهار امیدواری کرد که به‌زودی گازرسانی به صنایع غرب بندرعباس به‌خصوص نیروگاه برق بندرعباس فراهم شود.
البته حسین سلیمی مدیرعامل نیروگاه برق بندرعباس، در جمع خبرنگاران بابیان اینکه نیروگاه بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های صنعتی بندرعباس و در زمان قبل یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های بزرگ کشور بوده است، سوخت اصلی نیروگاه را گاز دانست که در مواقع ضروری از مازوت می‌توان استفاده کرد، اما در حال حاضر به دلیل کمبود گازرسانی به این نیروگاه مجبور هستند ۸۰ درصد از مازوت استفاده شود که این کار علاوه بر آلودگی هوا، باعث تسریع در خرابی قطعات این نیروگاه خواهد شد.
سلیمی گفت: «نیروگاه بندرعباس پایه گازسوز دارد اما به دلیل شرایط خاص کشور و برای پایداری شبکه در استان و کشور و به این دلیل که نمی‌شود خاموشی داشته باشیم مجبور به استفاده از مازوت هستیم.» وی افزود:»نیروگاه برق بندرعباس نیز همچون سایر صنایع پیگیر مطالبات خود برای گاز مورد نیازشان هستند».
چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر این را گفته بود که نیروگاه‌های برق به‌هیچ‌وجه برای تولید برق استقبالی از سوخت مازوت نشان نمی‌دهند اما اگر محدودیت‌هایی در تأمین سوخت گاز به وجود بیاید از سوخت مازوت استفاده میشود.
22 واحد صنعتی آلوده
خبرنگاران به مناسبت هوای پاک به دعوت اداره کل محیط‌زیست هرمزگان پس از بازدید از این نیروگاه بندرعباس راهی بندر خمیر شدند و در آنجا طی نشست خبری با حضور مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان، سؤال‌های خود را مطرح کردند. 
در این نشست مسیحی تازیانی از پایش مستمر صنایع آنلاین مانند سیمان هرمزگان، سیمان قشم، پالایشگاه نفت لاوان و دیگر صنایع بزرگ سخن گفت که اگر در لیست آلاینده‌ها قرار گرفتند باید در مهلت معین (حداکثر 48 ساعت تا 72 ساعت) باید نقص را رفع کنند تا از لیست آلاینده‌ها خروج یابند. به گفته وی ۱۴۳ واحد صنعتی و نیمه‌صنعتی مورد پایش آلودگی هوا قرارگرفته است، اکثر واحدها استانداردهای لازم را دارا هستند و برای برخی نیز اخطارهای لازم صادرشده است که در صورت عدم رفع در لیست صنایع آلاینده قرار میگیرند.
در سال گذشته اسم تعداد 22 واحد صنعتی استان در لیست صنایع آلاینده به ثبت رسید که آمار نهایی نیز اسفندماه سال جاری ارائه می‌شود و برخی از این صنایع شامل صنایع کوچک تازه تأسیس تاکنون خود را بازسازی کردهاند و ممکن است امسال از لیست خارج شوند.
چالش‌های آبی و زیست‌محیطی در تجمیع صنایع
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گریزی به مشکلات عدیده و چالش‌های آبی و زیست‌محیطی در خصوص تجمیع ایجاد صنایع در مرکز کشور و استان و اینکه با مطالعات و تحقیقات انجام‌شده بنا شد جهت بروز کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی، توسعه در کنار سواحل اتفاق بیفتد. 
وی این را هم متذکر شد که هرجایی که توسعه بیشتر باشد جمعیت نیز بیشتر می‌شود و دنیا به سمتی رفته است که از صنایعی استفاده کند که کمترین عارضه زیست‌محیطی را داشته باشد و افزود:«کشورهای درحال‌توسعه اولویت دوم خود را محیط‌زیست قرار داده‌اند که با چالش‌هایی روبرو شده‌اند و نیاز است که صنایع چنین کشورهایی خودشان را اصلاح کنند و کمترین آسیب را به محیط‌زیست بزنند». 
مسیحی تازیانی از ابلاغی به سایر مدیران ارشد استان مطالبی بیان کرد که در سیاست‌گذاری‌های خود، چه درگذشته و چه در حال به‌طوری پیش بروند که بار آلودگی کمترین عارضه بندرعباس را داشته باشند.
این مقام مسئول از انجام توسعه از غرب تا شرق استان هرمزگان نیز مطالبی ایراد کرد که بیشترین توسعه در مرکز استان اتفاق افتاده است و هم‌اکنون نیز برنامه‌های کشوری جهت ایجاد توسعه در کنار خلیج‌فارس، دریای عمان و منطقه مکران به این استان سوق داده‌شده است تا بتوانند از منابعی استفاده شود که کمترین عارضه را برای استان‌های کشور داشته باشد. 
مسیحی تازیانی به قانون آلودگی هوا، قانون هوای پاک و همچنین وضع آیین‌نامه‌ها از سوی هیئت دولت در این زمینه اشاره کرد و توسعه در سواحل مکران را به فال نیک گرفت و ادامه داد:«چراکه این سواحل مزایای بسیاری را برای منطقه در پی خواهد داشت اما هر توسعهای حداقل آلودگی‌هایی را نیز لحاظ خواهد کرد اما پلانی توسط سازمان محیطزیست در این منطقه طراحی‌شده که در صورت اجرایی شدن کمترین عارضه‌های زیست‌محیطی را خواهیم داشت».
شناسایی 5 کانون بحرانی ریز گردی و  افتتاح دو ایستگاه سنجش ریز گرد
در ادامه این نشست خبری، یکی از مطالب بیان‌شده توسط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، بحث ریز گردها بود که استان هرمزگان در پنج کانون بحرانی ریز گردی و ۲۸ نقطه مورد شناسایی قرارگرفته است و مناطق خور خوران و تالاب شور شیرین حد واسط شهرستان بندرعباس و میناب مناطق مستعد ریز گردی به شمار می‌روند. 
مسیحی تازیانی یکی دیگر از مناطق تأثیرگذار ریز گردی در استان را شهرستان جاسک معرفی نمود که مطالعات از طریق تصاویر ماهواره‌ای و نمونه‌برداری در این منطقه انجام‌شده است. 
وی از تأثیر عوامل برون‌استانی در ایجاد پدیده‌های ریز گردی مانند خشکیده شدن چند سال قبل تالاب جازموریان و تلفیق آن با کانون‌های بحرانی در شرق استان پدیده ریز گردها و آلودگی هوا سخن گفت. 
وی به بررسی میزان ذرات آلودگی هوا اشاره کرد که با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر اتفاقات منطقه‌ای و همچنین وزش بادهای شدید، دستگاه‌های پرتابل سنجش میزان ذرات آلودگی هوا را بررسی می‌کنند. 
مسیحی تازیانی گفت: «درمجموع چهار ایستگاه سنجش ریز گردها در استان وجود دارد که دو دستگاه دیگر آن در شهرستان بندرعباس مستقر هستند و این آمار با راه‌اندازی دو دستگاه پرتابل سنجش ذرات در دیگر شهرهای استان (بندر خمیر و جاسک) در بهمن‌ماه، ظرفیت هرمزگان را به شش دستگاه می‌رساند». 
گفتنی است تا سال ۹۶ چنین ظرفیتی را در سطح استان نبوده است و اخیراً با مطالعاتی که از سوی سازمان محیطزیست انجام شد و همچنین با توجه به پتانسیلهای ریز گردها و آثار ریز گردها در مناطق، اقدامات خوبی به عمل آمد.
مدیریت پسماندها در بیمارستان‌ها
یکی از موضوعات دیگر این جلسه بحث مدیریت پسماندها در بیمارستان‌ها و فعالیت‌های این حوزه بود. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان از انجام مدیریت پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی سخن گفت که بخشی از پسماندهای بیمارستانی در مراکز خصوصی و بخشی دیگر نیز در مراکز درمانی تولید می‌شود، مراحل بی‌خطر سازی اولیه انجام و شاهد جابجایی بدون عوارض آن‌ها هستیم که درمجموع می‌توان گفت عملکرد خوبی در سطح بیمارستان‌های استان شاهد هستیم». 
مسیحی تازیانی بابیان این مطلب ادامه داد:« اکثراً دارای دستگاه هیدروکلاو یا اتوکلاو هستند بی‌خطر سازی اولیه پسماند عفونی را انجام میدهند زبالههای خود را برای پایش ثانویه در اختیار شهرداریها قرار می دهند». وی از عدم اجرایی این کار در مراکز بخش خصوصی نیز گفت که جلسات مکرری را با مرکز بهداشت استان برگزارشده است، برخی مراکز خصوصی شامل درمانگاهها، مطبها و آزمایشگاه‌ها هنوز مجهز به این دستگاه‌ها نیستند که در حال رایزنی با مرکز بهداشت برای مجهز کردن این مراکز هستیم.
توسعه فضای سبز شهری
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در بخش دیگری از نشست خبری به کاهش آلودگی ناشی از ترافیک شهری و همچنین افزایش و توسعه فضای سبز شهری از دیگر مطالبات این سازمان، گریزی زد و گفت:« شهرستان بندرعباس با توجه به کلان‌شهر بودنش نیاز به مدیریت ترافیک شهری دارد، مدیریت خیابان‌ها و استفاده از مسافربرهای جمعی نیاز اصلی مرکز استان است و باید برای جلوگیری از ترافیک‌ها و کاهش آلودگی‌ها، برنامه‌ها در کوتاه‌ترین مدت تصمیم‌گیری و لحاظ شود».
وی تأکید کرد که ایجاد روگذرها کمک شایانی به کاهش ترافیک در شهر بندرعباس می‌کند و همچنین طبق قانون هوای پاک تا ۱۰ سال آینده شهرستان‌هایی که جمعیت ساکن در آن بیش از 50 هزار نفر هستند سرانه فضای سبز آن‌ها به ازای هر نفر ۱۵ مترمربع تعیین‌شده است و در حال حاضر سرانه فضای سبز ساکنین در مرکز استان هرمزگان با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزارنفری موجود به ازای هر نفر شش و نیم مترمربع است.
پی گیری نمک و بردن عمق خروجی پساب آب‌شیرین‌کن‌ها در کف دریا
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان همچنین در ادامه این نشست خبری در خصوص مجوزهایی که توسط سازمان محیطزیست برای آب‌شیرین‌کن‌ها صادرشده مطالبی بیان کرد و گفت:«این مدیریت باید در پساب خروجی لحاظ شود که تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است و همچنین مسئله استحصال نمک و بردن عمق خروجی پساب آب‌شیرین‌کن‌ها از ۸ متر به ۱۱ متر برای کاهش عارضههای احتمالی و رسوب در کف دریا را پیگیری میکنیم».
مسیحی تازیانی ادامه داد:«پساب تصفیه‌خانه بندرعباس برای ورود به دریا باید استانداردهای لازم را داشته باشد، برای جلوگیری از ورود به دریا نیز باید یوزهایی تعریف شوند و استاندار هرمزگان در این زمینه در حال پیگیری است؛ تا بخشی از این پساب در بخش صنعت و کشاورزی استفاده شود».
3 روز با هوای آلوده
امروز 29 دی‌ماه است روز ملی هوای پاک، روزی که در دهه ۷۰ باهدف پاسداشت و اهمیت هوای سالم در تقویم‌ها به ثبت رسید که یادآوری است برای اینکه همه به‌خصوص مسئولان با استفاده از قوانین و چارچوبی مشخص، محیطی آرام را ایجاد نماییم و تأثیر آن را در سایر زیست‌گاه‌ها و محیط‌ها افزایش دهیم.
به گفته مسیحی تازیانی امسال هرمزگانی‌ها 2 تا سه روز هوای ناپاک را استشمام کردند. استان هرمزگان درحالتوسعه است و توسعه همواره معضلاتی را به همراه دارد که شامل آلودگی هوا، آب‌وخاک نیز هست و باید با مدیریت شرایطی را فراهم کنیم تا تأثیر توسعه بر اکوسیستم‌ها و منابع مختلف زیست‌محیطی را کاهش دهیم. این استان خوشبختانه ازنظر تنوع گونه و تنوع زیست‌محیطی متفاوت‌تر از استان‌های دیگر کشور بوده و می‌طلبد تلاش‌هایی با صرف انرژی بیشتر در حفظ تنوع‌های زیست‌محیطی استان انجام شود. البته ناگفته نماند که صنایع بزرگ به‌خصوص صنایع آلوده غرب در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و پاسداری از محیط‌زیست باید همیشه پای‌کار باشند و با ایجاد فضاهای سبز و... هوای سالمی را به هرمزگانی‌ها فراهم کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها