آخرین وضعیت آنفلوآنزای B در کشور / هشدار درباره مناطق سیل‌زده



رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن بیان آخرین وضعیت ابتلا به آنفلوآنزا و میزان تلفات آن، از تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده خبر داد.

دکتر حسین عرفانی در خصوص آخرین اخبار تلفات و آمار ابتلا به آنفلوآنزا در کشور، گفت: در حال حاضر با توجه به رصد بیماری و بررسی نتایج ثبت شده در سامانه مراقبت دیده‌ور، ما در هیچ نقطه‌ای از سطح کشور شاهد همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا نیستیم. البته؛ این موضوع بیانگر رد کردن موارد تک‌گیر بیماری نیست. از سه هفته گذشته که اعلام شد همه‌گیری بیماری کنترل شده است، همچان موارد تک‌گیر در حال وقوع است.

وی افزود: هفته گذشته یعنی از ۲۱ تا ۲۷ دی ماه، دو مورد مرگ بر اثر بیماری آنفلوآنزا با نوع H۱N۱ گزارش شده است که یکی مربوط به استان آذربایجان غربی و دیگری مربوط به استان سمنان بود. بر همین اساس مجموع تلفات آنفلوآنزا در سال جاری تاکنون به ۱۱۶ نفر رسیده است.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه آنچه طی دوره همه‌گیری آنفلوآنزا شاهد آن بوده‌ایم، بروز نوع A H۱N۱ بوده است، گفت: اما در روزها و هفته‌های اخیر اطلاعات ثبت شده در سامانه‌ها و آزمایشات به عمل آمده حاکی از آن است که نسبت درصد عاملیت بیماری توسط نوع B ویروس افزایش پیدا کرده است. این موضوع موید آن است که قدرمطلق بیماری زیاد نشده است حتی کمتر هم شده اما با نگاه به نسبت درصد بیماری درمی‌یابیم که بیش از ۸۵.۷۱ درصد موارد ابتلا در هفته اخیر مربوط به نوع B ویروس بوده است.

وی درخصوص ویژگی‌ها و شرایط نوع B ویروس در مقابل نوع A H۱N۱، اظهار کرد: نوع B ویروس نسبت به نوع اول بیماری خفیف‌تر با عوارض کمتر ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل میزان مراجعات و بستری در بیمارستان به علت آنفلوآنزای نوع B در مقابل نوع A کمتر است.

عرفانی در ادامه صحبت‌هایش به بازدیدهایی که از مناطق سیل‌زده داشته، اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های مسئولین حوزه بهداشت و درمان پس از کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا، کنترل بیماری‌های منتقله از راه تنفسی بویژه آنفلوآنزا است. با برودت هوا و آسیب‌های ناشی از سیل اگر مراقبت‌های کنترلی لازم به عمل نیاید، احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا دور از انتظار نخواهد بود که در این مورد توصیه‌ها و دستورات لازم به مسئولین و سپس به خانوارها داده شده است. یکی از اقدامات کنترلی که اکنون در استان‌های متاثر از سیل در دست اجرا قرار گرفته است، تزریق واکسن آنفلوآنزا به مادران باردار در معرض خطر است.

عرفانی در خصوص سایر مشکلات مناطق سیل‌زده، به مشکلات موجود در زیرساخت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: قطع راه‌های ارتباطی و مواصلاتی، آسیب شبکه‌های آب و فاضلاب و برق رسانی، قطع شدن پل‌های ارتباطی با موبایل و... از مهم‌ترین چالش‌های زیرساختی اجتماعی است که ناخودآگاه می‌تواند ارائه خدمات حوزه سلامت را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل اولویت اول ما برقراری زیرساخت‌های اجتماعی است تا بتوانیم  خدمات مربوط به حوزه سلامت را به شکل استاندارد ارائه دهیم.

وی دسترسی به آب آشامیدنی سالم را موضوعی بسیار مهم دانست و تاکید کرد: تامین آب ‌آشامیدنی سالم از آب بطری‌شده سالم به طور موقت امکان پذیر است و درصورتی‌که نیاز به استمرار داشته باشد باید به دنبال تعبیه تانکرهای ثابت و سیار تامین آب زیرنظر شرکت آبفا و آبفار (آب فاضلاب روستایی) باشیم تا آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد. کلرسنجی آب در مناطق سیل‌زده نیز از دیگر موارد مهمی است که باید رعایت شود البته؛ در صورتی که به هیچ عنوان راه دسترسی به آب سالم وجود ندارد، بهتر است آب را پیش از مصرف بجوشانند؛ چراکه این حداقلی‌ترین کاری است که می‌توان برای تامین آب آشامیدنی انجام داد.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اهمیت مقابله با بیماری‌های منتقله از ناقلین به انسان،‌ درعین حال نسبت به بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان هشدار داد و افزود: بیماری دنگی، بیماری تب شالیزار، مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی و.... از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که باید نسبت به آنها حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی در خصوص مباحثی مبنی بر کمبود سرم و واکسن ضدهاری و سرم مارگزیدگی و عقرب گزیدگی، خاطرنشان کرد: هم واکسن و سرم ضد هاری و هم سرم مارگزیدگی و عقرب گزیدگی به اندازه نیاز در مناطق سیل‌زده موجود است. درخصوص تامین کیت‌ تست تشخیص سریع وبا نیز هماهنگی‌های لازم با دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در کشور انجام شده است تا تامین بیشتر این کیت‌ها صورت گیرد.

عرفانی درخاتمه به سه اصل اساسی برای حفظ سلامت و کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: اول مقید بودن به وظایف وزارت بهداشت و انجام تمهیدات لازم در این زمینه، دوم، بهبود زیرساخت‌های اجتماعی برای آنکه بتوانیم خدمات سلامت را به مردم ارائه دهیم که این مورد نیاز به همکاری بین بخشی دارد و سوم مشارکت مردم که بدون مشارکت آنها تامین،‌ حفظ و ارتقای سلامت و عدم مشاهده طغیان بیماری امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها