صبح ساحل خروج تاکسی های فرسوده بدون جایگزین از چرخه فعالیت را بررسی کرد

جولان ماشین های شخصی در غروب تاکسیهای زرد


نویسنده: سمیره حنائی

ساعت 7 و 30 دقیقه صبح است. دو زن منتظر تاکسی اند. تاکسی های شخصی، یکی پس از دیگری بوق می زنند و از کنارشان می گذرند. بلاخره مجبور می شوند سوار یکی از ماشین ها شوند. خانم مسن تر با کلافگی می گوید: «تا الانش هم با تاخیر به سرکار خواهیم رسید. در این مسیر باید خیلی خوش شانس باشی تا یک تاکسی زرد رنگ ببینی. گاهی اوقات نمی ایستد و خالی به راهش ادامه می دهد. اتوبوس شهری هم آنقدر دور سر خودش در شهر می چرخد که باید ساعت 6 صبح بیدار شوی تا بتوانی ساعت 8 سر کارت باشی. اتوبوس شهری برای مسیرهای طولانی به درد نمی خورد.» زن جوان پاسخ می دهد:«راست می گویی. من هم یادم نمی آید در این یک سال که ازین مسیر رفت و آمد می کنم تا حالا با تاکسی زرد رنگ به سر کار رفته باشم.» زن مسن که تازه چانه اش گرم شده، ادامه می دهد:« تاکسی های شخصی متاسفانه اغلب انصاف ندارند. باقی پولت را یا پس نمی دهند یا اضافه می گیرند. می گویند پول خرد ندارند. وقت پیاده شدن هم نمی شود چانه بزنی.»
 
بازار داغ جابه جایی مسافران در بندرعباس
ایستگاه های تاکسی در شب، ساعت ها خالی از تاکسی است. ترافیک بالا در شب و تعداد کم تاکسی ها موجب می شود که تاکسی ها با تاخیر به ایستگاه مبدا باز گردند. شهروندان به همین دلیل مجبور به استفاده از تاکسی شخصی با پرداخت هزینه های بیشتر می شوند. قیمت بالای کرایه ها در بندرعباس موجب شده که بسیاری از رانندگان از شهرهای دیگر برای کار به بندرعباس مهاجرت کنند. برخی نیز شغل خود را تغییر داده اند و مسافر جابه جا می کنند.
یکی از رانندگان تاکسی شخصی می گوید: « رانندگان تاکسی شهری با اینکه سهمیه بنزین دارند اما در ساعت هایی که کار نمی کنند، ماشین هایشان را به ما هم قرض نمی دهند تا مسافرکشی کنیم». ماشین را قرض گرفته و باید تا آخر شب پول بنزینش را در بیاورد. سهم صاحب ماشین را بدهد و چیزی برای خودش پس انداز کند. شهر بندرعباس از نظر کرایه خانه، تاکسی و قیمت مواد غذایی از شهرهای گران کشور به شمار می آید. بیشتر رانندگان، مسافران را فقط به صورت دربست جابه جا می کنند. گرانی بنزین و کمبود تاکسی شهری، دلیل افزایش سلیقه ای نرخ کرایه رانندگان تاکسی شخصی است. هزینه دربست از پنج هزار تومان شروع می شود. اگر شهروند بندرعباس نباشی و از نرخ کرایه ها بی اطلاع باشی باید کرایه بیشتری بپردازی.
 
نظارتی بر عملکرد تاکسی رانان وجود دارد؟
 سوار تاکسی که می شوی، باید به درد دل های رانندگان گوش دهی. ماجرا، داستان تکراری گرانی بنزین و سهمیه کم تاکسی رانان است. «مرتضی ضامنی»، مدیرعامل اتحادیه تاکسی رانی های شهری کشور، به تازگی اعلام کرد که میزان سهمیه بنزین تاکسی ها در سراسر کشور مشخص شده است. او گفت که امکان افزایش سهمیه فعلا وجود ندارد. سوخت بنزین آژانس های دوگانه سوز 120 لیتر، بنزی200 لیتر، تاکسی های درون شهری دوگانه سوز 250 لیتر ، تک سوز 400 لیتر و تاکسی های ون 600 لیتر اعلام شده است. آب و هوای بندرعباس در بیشتر ماه های سال گرم و شرجی است. تاکسی های شهری اغلب فرسوده اند. رانندگان تاکسی شهری، گاهی به بهانه خراب بودن کولر ماشین، از روشن کردن آن امتناع می ورزند. هوای گرم بندرعباس به موتور تاکسی ها هم رحم نمی کند. آن نیز، مانند رانندگان، در ساعت اوج گرما، زود به جوش می آورد. مسافران برای اینکه به راحتی تا مقصد مسیر را طی کنند، باید به صورت دربست، دو برابر هزینه را به رانندگان تاکسی شخصی بپردازند.
«سعید حسینی پور»، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، درمورد نظارت تاکسی های شخصی، از برخورد با خودروهای مسافربر شخصی به خصوص پلاک های غیر بومی خبر داد. او اعلام کرد که این نظارت با همکاری پلیس راهور انجام می شود. علاوه بر آن، بازرسان تاکسیرانی نیز روزانه در سطح شهر پیگیر شکایت ها هستند. اما به نظر می رسد که نظارت ها تا به امروز کافی نبوده است. بیشترین تاکسی های سطح شهر بندرعباس، خودروهای شخصی اند. نرخ کرایه تاکسی در ماه هایی که بندرعباس مهمان مسافران بسیاری است، افزایش می یابد. کنترل خودروهایی که برخی تنها چندساعت در طول روز مسافرکشی می کنند کار بسیار سختی است.  ساماندهی تاکسی های شخصی، تنها با جریمه چند راننده و ارسال پیامک شکایت از سوی شهروندان امکان پذیر نخواهد بود.
 
داستان تکراری کمبود تاکسی در بندرعباس 
شهروندان بندرعباسی سالهاست از کمبود تاکسی در شهر ناراضی اند. ایستگاه های تاکسی در ساعت های پر تردد روز و شب، از ماشین خالی می شوند. نرم افزارهای جابه جایی مسافران، مانند «اسنپ» و «ماکسیم» نیز در بندرعباس فعال است اما نتوانسته است جایگزین تاکسی های شهری و شخصی شود.«حسین اخلاقی»، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بندرعباس، در سال 1395، از وجود دو هزار و 844 تاکسی در بندرعباس خبر داد. از این تعداد تاکسی، دو هزار و 79 تاکسی فعال و 299 تاکسی نوسازی شده بود. او همچنین از پرداخت تسهیلات جهت بازسازی ناوگان تاکسیرانی سخن گفت. به گفته ی او، خودروهای فرسوده و اسقاطی تولید سال 95 به قبل مشمول استفاده ازین طرح بودند. تسهیلات شامل خرید خودروهای سمند، پژو 405، مبلغ 20 میلیون تومان با 16 درصد سود و سهم آورده 5 میلیونی بود. حسینی پور امسال اعلام کرد که هزار و دویست تاکسی در شهر بندرعباس فعال هستند. این تاکسی ها در 22 ایستگاه در سطح شهر فعالیت می کنند. با مقایسه آمار تاکسی ها به نظر می رسد تعداد تاکسی های فعال در شهر بندرعباس به نسبت سال 95 کاهش یافته است. درحالی که جمعیت شهر نسبت به سال 95 افزایش یافته است. طبق سرشماری سال 1395 جمعیت بندرعباس 680 هزار و 366 نفر بود. اگر جمعیت بندرعباس را 680 هزار نفر در نظر بگیریم، با تقسیمی ساده متوجه می شویم به ازای هر 566 نفر در بندرعباس یک تاکسی شهری وجود دارد.
 
  
بندرعباس، شهر تاکسی های فرسوده 
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، دی ماه امسال اعلام کرد 75 درصد تاکسی‌های بندرعباس فرسوده اند که بیشترین میزان فرسودگی تاکسی‌های درون‌شهری را در کشور دارد. او گفت: «با توجه به افزایش قیمت خودرو بسیاری از تاکسیرانان توانایی خرید خودرو نو را به صورت نقد ندارند و نیازمند تسهیلاتی با سود کم و قسط بندی بلند مدت هستند». وی با تاکید بر اینکه ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت است، گفت: «اگر نقدینگی و اعتبار بیشتری به این سازمان تعلق بگیرد و نگاه مسئولین بالا دست تقویت شود، بدون شک شاهد بهتر شدن وضعیت کنونی خواهیم بود».
با افزایش جمعیت بندرعباس و فرسودگی تاکسی های شهری این انتظار می رود که تعداد تاکسی های شهری پاسخگوی نیاز جمعیت نباشد؛ آنچه اکنون نیز شاهد آن هستیم. پرسشی که مطرح می شود اینکه چرا تاکنون اقدامی برای افزایش تعداد تاکسی های شهری صورت نگرفته است؟سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، باید با برنامه ریزی جدی پیگیر افزایش تعداد تاکسی های شهری باشد.
انتظار می رود این سازمان همچنین پیگیر تسهیلات جایگزینی تاکسی های جدید به جای تاکسی های قدیمی باشد.ضروری است  وضعیت تاکسی های شخصی ساماندهی شود و بر حمل و نقل شهری و نرخ کرایه تاکسی های شخصی نظارت بیشتری صورت گیرد.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها