سرنوشت نامشخص مذاکرات با طالبان و صلح در افغانستان



به گزارش صبح ساحل، در پی برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان در دوحه قطر ،‌ ‌شبکه الجزیره قطر روز شنبه گزارش داد که گروه طالبان معتقد است که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده اما اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان را مانع صلح در افغانستان می‌داند .

از سوی دیگر ، یک مقام گاه در دولت افغانستان به روزنامه "هشت‌صبح" چاپ کابل گفته که نشست اخیر نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر به دلیل طرح موضوع «آتش‌بس» در این نشست به پیشرفتی نرسیده است.

به نوشته این روزنامه ، در این نشست که هفته گذشته برگزار شد قرار بود نمایندگان دو طرف روی «اقدامات بعدی» برای انجام توافقات و هم‌چنین «امضای توافق‌نامه [دوجانبه] و مراسم آن» گفت‌وگو کنند. این منبع آگاه دولتی که خواست نامش فاش نشود، بیان داشت که موضوع «آتش‌بس» بنابر خواست دولت افغانستان از جانب نمایندگان آمریکا برای بحث در این نشست مطرح شده بود اما نمایندگان طالبان با طرح این موضوع برای بحث در این نشست مخالفت کرده‌اند. به گفته این مقام آگاه ،‌ به همین دلیل، گفت‌وگوهای دو طرف بدون آن‌که به «نتیجه نهایی» و یا «پیشرفتی» دست یابد، به نوعی متوقف شده است. نمایندگان آمریکا و طالبان تا کنون چیزی در این باره نگفته‌اند.

گروه طالبان پیش از شروع آخرین گفت‌وگوهای نمایندگان این گروه با نمایندگان امریکا در قطر گفته بود که موضوع اصلی بحث در این گفت‌وگوها «کاهش خشونت» است. بعدتر گزارش شد که نمایندگان طالبان با طرح «کاهش خشونت‌ها» موافقت نیز کرده‌اند. اما این موضوع با انتقاد ارگ ریاست جمهوری افغانستان روبه‌رو شد. ارگ اعلام کرد که «کاهش خشونت» یک اصطلاح بی‌معنا و مبهم است و باید برقراری «آتش‌بس» محور این گفت‌وگوها باشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، شنبه گذشته 28 دی ماه اعلام کرد که اگر گروه طالبان با برقراری آتش‌بس موافقت نکند، تمامی گفت‌وگوها و تلاش‌های صلح به نتیجه‌ای نخواهد رسید. او گفت این پیام توسط آمریکا به طالبان منتقل شده است. صدیقی همچنین با اشاره به نشست اخیر نمایندگان امریکا و طالبان در قطر گفت که محور اصلی این نشست نیز چیزی غیر از مسأله آتش‌بس نیست.

محمداشرف غنی رییس جمهوری دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران بر برقراری آتش‌بس به مثابه پیش‌شرط شروع مذاکرات صلح بین دولت و گروه طالبان تأکید کرد. غنی افزود:مردم خواستار پایان جنگ هستند، کاهش خشونت نتیجه نمی‌دهد، اما آتش‌بس نشان‌دهنده این است که افغان‌ها تعهد واقعی به گفت‌وگوی سیاسی دارند.

پیش‌تر در ارتباط به این موضوع، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان گفته بود که اشرف غنی نباید به بهانه آتش‌بس مانع شروع مذاکرات بین‌ گروههای افغانستانی صلح شود. عبدالله عبدالله  رییس اجرایی دولت وحدت ملی نیز در واکنشی گفته بود که صلح در انحصار یک نهاد و یا نظریات یک فرد نیست و مردم حق دارند در ارتباط با آن ابراز نظر کنند. اما اشرف غنی در سفرش به سوئیس اعلام کرد که کرزی و عبدالله برنامه‌ای برای صلح ندارند، از همین رو از تلاش‌های او در این زمینه انتقاد دارند.

** آمادگی آلمان برای میزبانی  از گفت‌وگوهای صلح افغانستان

اشرف غنی در سفرش به سوئیس در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز دیدار کرده است. مرکل در این دیدار حمایت کشورش از تلاش‌های دولت افغانستان در زمینه صلح را اعلام کرده است؛ روندی که از سوی افغان‌ها رهبری شود و افغانستان در آن شامل باشد. بنا به گزارش منابع خبری افغانستان، مرکل در این دیدار برای میزبانی از گفت‌وگوهای بین‌ گروههای افغانستانی ابراز علاقه‌مندی کرده است.

مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان نیز اواخر ماه گذشته در دیدار با مقامات افغانستان از آمادگی کشورش برای میزبانی گفت‌وگوهای بین‌ گروههای افغانستانی خبر داده بود. ناجیه انوری، سخنگوی دولت در امور صلح، می‌گوید که رایزنی‌ها  در این باره در مرحله مقدماتی خود قرار دارد و تا کنون روی زمان این گفت‌وگوها و این‌که چه کسانی باید در آن شرکت کنند، پیشرفتی حاصل نشده است.

در همین حال ، وزارت دولت در امور صلح اعلام کرده که برای تقویت اجماع ملی درباره صلح یک سلسله گفت‌وگوها را با چهره‌های سیاسی، جامعه مدنی و زنان آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها