قشم از یونسکو اخراج می‌شود؟



 واگذاری اراضی در محدوده قابل توجهی از غار نمکی برای پرورش میگو از سال 96 آغاز شد. درست زمانی که ژئوپارک قشم به خاطر آنچه مشکلات مدیریتی خوانده شده بود از فهرست یونسکو خارج شده بود. در حال حاضر تخلفات اخیر و عدم رسیدگی به آن تهدیدها برای خروج قشم از یونسکو را شدت بخشیده است.

به گزارش صبح ساحل، چند ماهی است که بحث خروج قشم از یونسکو مطرح است. با این حال این ماجرا در روزهای اخیر ابعاد تازه تری پیدا کرده و به نظر می رسد با ادامه این روند باید شاهد کارت قرمز ژئوپارک قشم از یونسکو باشیم.ساحل‌خواری و تخلفات واگذاری اراضی باعث شده تا نگرانی ها از آینده صنعت گردشگری در قشم زیاد شود. نه تنها جزیره قشم بلکه بسیاری از مناطق ساحلی هرمزگان با مشکل مشابه رو به رو هستند.

این تخلفات اگرچه با اعتراض شدید مردم همراه بوده اما عملا صدای معترضان به متولیان امر نرسیده است. آبان ماه سال جاری رئیس دستگاه قضا در سفری به قشم از نزدیک  شاهد تخلفات در اراضی بود و نسبت به ساحل‌خواری، دریاخواری و کوه‌خواری واکنش نشان داد. حجت الاسلام رئیسی به دادستان و رئیس دادگستری هرمزگان دستور پیگیری موارد خاص محیط زیستی را داد و تاکید کرد موارد خاص محیط زیستی که به دریا آسیب وارد کرده‌اند را سریعا احصا کرده و مورد بررسی قرار دهید.

با این وجود واگذاری برخی مجوزها ضمن بی توجهی به توسعه پایدار بستری را فراهم کرده تا به جز بحث های محیط زیستی شاهد تخریب حریم محوطه های تاریخی هم باشیم.

در حال حاضر ژئوپارک قشم تنها پارک ثبت شده غرب آسیا در یونسکو است. البته بهتر است از قید فعلا استفاده کنیم چرا که سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم با بیان اینکه تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم طبق مستندات قانونی جرم است، اعلام کرده: با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات قضایی متعدد برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پروش میگو نه تنها متوقف نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو، جدی کرده است.

واگذاری اراضی در محدوده قابل توجهی از غار نمکی برای پرورش میگو از سال 96 آغاز شد. درست زمانی که ژئوپارک قشم به خاطر آنچه مشکلات مدیریتی خوانده شده بود از فهرست یونسکو خارج شده بود. در حال حاضر تخلفات اخیر و عدم رسیدگی به آن تهدیدها برای خروج قشم از یونسکو را شدت بخشیده است.

گفته می شود ۱۲۰۰ هکتار از اراضی بزرگترین  غار نمکی دنیا در جزیره قشم از سوی استانداری برای پرورش  میگو واگذار شده است. علیرضا امری‌کاظمی ـ مدیر ژئوپارک جهانی قشم  و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم با بیان اینکه دو ماه قبل این بحث ها مطرح شده اما کسی به آن توجه نکرده به ایسنا گفته است: به دلیل بی‌توجهی مسوولان ذی‌ربط اکنون کار به جایی رسیده که در محوطه‌ای که زمان انتشار خبر فقط دو کانکس در آن مستقر بود، تخریب گسترده در اصل اثر اتفاق افتاده است. با این وجود پروژه نه تنها متوقف نشد، بلکه با قوت ادامه پیدا کرد.

زهرا کشوری، روزنامه نگار در توییتر خطاب به استاندار هرمزگان نوشته است: استاندار هرمزگان چه کار می کند؟

پیش از آن که غارنمکی قشم را به پرورش دهندگان ماهی و میگو بسپارد،  بندر مقام را  جلوی تیغ بلدوزرها انداخت. بلدوزرهایی که توافق استانداری راهم شکستن و درحریم ۶۰ متری ساخت و ساز کردن استاندار از ارزش زیست محیطی استانش خبر ندارد.

تا چند ماه دیگر باید صبر کرد و دید تکلیف ژئوپارک قشم به عنوان یکی از منحصر به فردترین ژئوپارک های قشم است. بعید نیست آثار تخریبی سازه های مکانیکی بر پیکره آثار طبیعی سرنوشت بدی برایمان رقم بزند.

اوایل سال 99 زمان ارزیابی دوره‌ای بازرسان یونسکو است. مدیر ژئوپارک قشم ابراز امیدواری کرده تا این مدت اندک باقی مانده تمهیداتی اندیشیده شود تا انتظارات یونسکو پاسخ داده شود. او همچنین از لزوم حمایت سازمان منطقه آزاد قشم از ژئوپارک قشم گفته است.

منبع: سلام نو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها