ثانیه‌هایی که طولانی‌ترین غار نمکی دنیا را تهدید می‌کند



معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: با شکایت از اجراکنندگان پروژه ایجاد مرکز پرورش میگو در حریم طولانی‌ترین غار نمکی جهان، توقف پروژه را تا بررسی‌های نهایی درخواست کردیم.

به گزارش صبح ساحل، دهم آبان‌ماه امسال رئیس دادگستری شهرستان قشم از ورود دستگاه قضایی به نحوه واگذاری برخی اراضی ساحلی در قشم خبر داد و به دنبال آن یک ماه بعد، یعنی در ۲۲ آذر، علی‌رضا امری‌ کاظمی - مدیر ژئوپارک قشم اعلام کرد که «واگذاری اراضی و سواحل دریا در جزیره قشم، تنها ژئوپارک ایران را در خطر خروج از یونسکو قرار داده»؛ هشداری که به نظر می‌رسد در آن زمان برای هیچ‌کدام از متولیان محیط زیست، منابع طبیعی و حتی میراث فرهنگی اهمیت نداشت، تا با پیچیدن این خبر در فضای مجازی هجمه‌ها به سمت آن بیشتر شد و بعد از گذشت این مدت زمان از آغاز هشدارها و اقداماتی که تا کنون در تجاوز به این محوطه‌ طبیعی وارد شده، به نظر می‌رسد متولیان این حوزه تازه در حال بیدار شدن از خواب زمستانی‌اند.

محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای حفظ این اثر طبیعی جهانی و ملی می‌گوید: علاوه بر دستوری که برای حضور سریع تیم گروه میراث طبیعی این وزارتخانه در محوطه‌ غار نمکی قشم داده شده، قرار است مسؤولان میراث فرهنگی استان هرمزگان نیز همراه با دادستانی صبح سه‌شنبه هشتم بهمن این محوطه‌ طبیعی را از نزدیک بررسی کنند و بعد از بررسی همه چیز، با کار کارشناسی از این دخالت در میراث طبیعی جلوگیری کنند.

او همچنین می‌گوید: در زمان صدور مجوز برای ایجاد مرکز پرورش میگو در این محوطه‌ تاریخی طبیعی، هیچ استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشد، وگرنه قطعا با این پروژه مخالفت می‌شد و اجازه‌ چنین کاری را نمی‌دادیم.

رضا برومند ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان ـ در این ارتباط با اشاره به این‌که مختصات گنبد نمکی و ژئوپارک قشم در سازمان منطقه آزاد قشم موجود است و در صورت وجود داشتن طرح مذکور در این منطقه می‌توان مانع از ادامه فعالیت شد، گفته است: پرونده ثبت ژئوپارک قشم در یونسکو از سوی میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم پیگیری می‌شد و این‌که محل اجرای طرح در حریم گنبد نمکی و ژئوپارک قرار دارد باید از میراث فرهنگی قشم استعلام گرفته می‌شد.

علیرضا امری کاظمی ـ مدیر ژئوپارک جهانی قشم و سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ اما گفته است: از سازمان منطقه آزاد قشم هیچ مجوزی گرفته نشده و حتی اگر ارگانی هم به آن‌ها مجوز داده باشد، تخلف محرز است چون این اقدامات در حریم ژئوپارک و حریم میراث طبیعی و ملی غار نمکدان انجام شده است. بنابراین یا استعلام گرفته نشده یا اگر هم مجوزی به آن‌ها داده شده، خلاف قانون بوده است.

حسین‌علی عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران که به احتمال خروج ژئوپارک قشم از یونسکو واکنش نشان داده، ‌ با تاکید بر این‌که سازمان شیلات ایران هیچ‌گونه مجوزی در ارتباط با چنین پروژه‌ای صادر نکرده است، یادآور شده است: به استناد قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و آیین‌نامه‌های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان، هرگونه صدور مجوز برای فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و ...) نیازمند استعلام از مراجع هشت‌گانه به استناد ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۵ قانون جامع دامپروری و تبصره‌های ۱ و ۲ مربوطه از اداره کل محیط زیست استان و یا شهرستان،  شرکت آب و فاضلاب استان و یا شهرستان،  شرکت توزیع نیروی برق استان و یا شهرستان،  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یا شهرستان، مدیریت امور اراضی استان و یا شهرستان،  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و یا شهرستان، بنیاد مسکن و شرکت مخابرات است. براساس تبصره ۱ نیز مسئولیت نظارت بر رعایت ضوابط مربوط به هر یک از دستگاه‌های مذکور توسط متقاضی بر عهده همان دستگاه است.

هم‌اینک واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است. واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال ۱۳۹۶ درحالی شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد. این ژئوپارک یک بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آن‌چه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد. اینک کارشناسان معتقدند، واگذاری اراضی‌ای که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها