صاحبان شناورهای سوخته در گفتگو با صبح ساحل مطرح کردند:

شناورهای میلیاردی جاسک غرق در آتش



جوشکاری مخزن سوخت گازوئیل لنج فایبرگلاس، حادثه آفرید و 6 فروند لنج را به آتش کشید.

دود غلیظ سیاه‌رنگ، آسمان قسمتی از شهر را فراگرفته بود، دود ناشی از سوختن 6 فروند لنج پهلوگرفته در اسکله صیادی جاسک. لحظاتی بعد صاحبان شناورها سراسیمه به محل رسیدند و شاهد سوختن و زیر آب رفتن سرمایه‌هایشان شدند. بعضی از شناورها بیمه بودند و بعضی‌ها هم نه.
حریق با کمک شرایط جوی و وزش باد گسترده‌تر می‌شد و مانع از نزدیک شدن نیروهای امدادی و آتش‌نشانی. شعله‌ها زبانه کشان، شناورها را یکی پس از دیگری طعمه قرار می‌دادند، تیم‌های امداد و نجات سازمان بنادر و دریانوردی، یدکش آتشخوار نداجا، مرکز آتش‌نشانی شهرستان جاسک، آتش‌نشانی ندسا، آتش‌نشانی پدافند نیروی هوایی و شناور همیار ناجی در محل سعی در جداسازی شناورهای از اسکله و دورنگه داشتن از حریق و اطفا حریق داشتند، دو فروند لنج باری چوبی از شناورهای در حال سوختن جدا شد. ساعاتی بعد 4 فروند لنج فایبرگلاس به‌صورت کامل سوختند زیر آب رفتند و حریق آن دو فروند شناور چوبی نیز مهار شد.


شاهد سوختن شناورهایمان بودیم


«در خانه بودم که با تماس یکی از همکارانم متوجه آتش‌سوزی شدم، سراسیمه به محل حادثه به راه افتادم زمانی که به صحنه حادثه رسیدم شناورها در حریق می‌سوختند و کاری از دست من و همکارانم برنمی‌آمد فقط شاهد اموال و سرمایه‌هایمان بودیم».ناخدای 44 ساله یک فروند لنج چوبی نجات‌یافته در حریق یکشنبه گذشته ادامه داد: «لنج چوبی من با کمک نیروهای امدادی از دیگر شناورها جدا و آتش آن مهار شد اما دقایقی بعد با وزش شدید باد حریق دوباره زبانه کشید که بلافاصله از سوی آتش‌نشانان اطفا شد، اما به این شناور حدود 50 درصد خسارت وارد شد».


«نعیم شهیکی» گفت:»این لنج در سال 82 به مبلغ 250 میلیون تومان از چابهار خریداری‌شده است اما لنج بعدی از نوع فایبرگلاس بود در سال 83 به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری شد که در این حادثه از بین رفت، در ضمن این لنج های باری بیمه هستند».


حریق سرمایه‌ام را از بین برد


«در خانه نشسته بودم که متوجه دود غلیظ سیاه‌رنگی از اسکله صیادی شدم این دود از سمت لنج های پهلوگرفته در اسکله بود لنج من هم آنجا بود». صاحب یکی از لنج های سوخته شده در حادثه آتش‌سوزی افزود: «سراسیمه به محل رفتم و در کمال ناباوری متوجه شدم لنجی که 4 سال پیش به دست خودم ساخته بودم در حریق می‌سوزد و کاری از دست من برنمی‌آید».


«ایمان مهدی پور » 34 ساله که از دوران نوجوانی دست به چوب بوده و از همان دوران در کنار اساتید، ساخت این شناور را یاد گرفته است، لنج باری خود را در سال 94 با مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان ساخت و با 6 نفر خدمه، به آب انداخت اما ظهر یکشنبه، آتش این سرمایه‌اش را از بین برد .»آتش پس از شروع از سمت لنج کناری من، بلافاصله به درون لنج من آمد و سپس به شناورهای دیگر سرایت کرد و شنیدم که افرادی در آن شناور فرزکاری می‌کردند و براده‌های آهن پس از ریختن به کف آغشته به گازوئیل، موجب حریق شده است».


لنج را 8 ماه قبل خریدم اما...


یکی دیگر از صاحبان لنج ها در گفتگو با صبح ساحل از خریداری شناور موردنظر در 8 ماه قبل به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان مطالبی بیان کرد که در این حادثه لنج فایبرگلاس وی به‌صورت کامل سوخته و زیر آب‌رفته است.«فیصل رفیعی» 30 ساله گفت: «با شریکی پسرخاله‌ام این لنج باری را خریداری کردیم و 15 نفر در این شناور مشغول به کار بودند».


با موتور آب و کپسول، آتش را خاموش کردیم


علی طاهری صاحب لنج نجات‌یافته از حریق نیز از روز حادثه گفت:»از یکم بهمن‌ماه با 5 نفر خدمه راهی صید شدیم که صبح یکشنبه در اسکله کنار لنج های دیگر پهلو گرفتیم، در زمان وقوع حادثه درون شناور بودیم که شعله‌های آتش را دیدیم.این جوان 37 ساله با دیدن آتش، شناور را روشن کرد خود را به گوشه دیگر اسکله رساند.«با موتور آب و کپسول آتش‌نشانی تا حدودی حریق را اطفا کردیم خوشبختانه به هیچ‌یک از خدمه آسیبی وارد نشد».
وی این شناور را 5 سال گذشته به مبلغ 500 میلیون تومان خریداری نموده بود و از آن زمان مشغول به صیادی شد.«شناور ما حدود 30 درصدی خسارت دید که سعی می‌کنم تا دو روز آینده تعمیر کنم و باز به صید راهی دریا شوم».


جوشکاری مخزن سوخت لنج عامل حادثه


غلامرضا محمودزاده رئیس آتش‌نشانی جاسک عامل این حادثه را جوشکاری در مخزن سوخت گازوئیل لنج فایبرگلاس دانست و گفت: در ساعت 12 و 10 دقیقه (ششم بهمن‌ماه)، خبری مبنی بر آتش‌سوزی در اسکله صیادی به دستمان رسید و بلافاصله با 14 نفر نیرو به محل حادثه رفتیم.
وی افزود: با توجه به شرایط جوی و وزش باد شدید و حریق گسترده، امکان اطفا را سخت کرده بود که با کمک‌های ارگان‌های دیگر این حریق ساعت 20 به اتمام رسید.محمودزاده ادامه داد: البته در همان شب چند بار به اسکله رفتیم و حریق‌های ایجادشده مبنی فعال شدن آتش به دلیل باد شدید را اطفا نمودیم و مأموریت ما در اسکله تا ساعت یک بامداد دوشنبه ادامه داشت.وی افزود: در این حادثه شش شناور دچار حریق شدند که آتش دو فروند از آن‌ها با توجه به چوبی بودن سازه آن‌ها سریعاً مهار شد، اما چهار فروند دیگر جنسشان از فایبرگلاس است که این جنس به هنگام آتش‌سوزی تا انتها می‌سوزد و از همین رو باوجود همه تلاش‌ها برای مهار آتش در این شناورها، هر چهار فروند به‌طور کامل در آتش سوختند.


تلاش برای مهار  حریق شناورهای فایبرگلاس


مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان بابیان اینکه خوشبختانه حادثه مذکور هیچ‌گونه تلفات جانی و جرحی نداشته گفت: سرانجام پس از ۱۰ ساعت تلاش، آتش چهار فروند شناوری که در جاسک دچار حریق شده بودند، مهار شد.
به گفته حمیدرضا محمدحسینی، عوامل بندری و دریایی به‌محض اعلام اضطرار ۱۲ فروند لنج اعم از صیادی و تجاری که در محیط پیرامونی پهلوگرفته بودند را از منطقه خطر جداسازی و در گوشه‌ای امن از حوضچه مستقر کردند و تیم‌های امدادی و اطفای حریق دریایی و خشکی متشکل از یک فروند ناجی متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی، یدکش آتشخوار نداجا، مرکز آتش‌نشانی شهرستان جاسک، آتش‌نشانی نداسا و شناور همیار ناجی به محل اعزام شدند.


محمدحسینی، یکی از مشکلات در بنادر کوچک هرمزگان ازجمله بندر جاسک، سیریک، هرمز و تیاب را حضور شناورهای صیادی عنوان کرد و گفت: ما از دستگاه‌های متولی به‌ویژه شیلات خواستاریم تا نسبت به ساماندهی شناورهای صیادی اقدام کنند.
مدیر بنادر شرق هرمزگان با اشاره به تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی جهت توسعه فعالیت‌های بندری در بندر جاسک، گفت: طی یک سال اخیر اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای برای توسعه این بندر انجام‌شده و حدود ۳۲ میلیارد تومان هزینه شده است.وی ظرفیت تخلیه و بارگیری فعلی بندر جاسک را حدود یک‌میلیون تن اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد تعمیرات اساسی در این بندر انجام‌شده است.


جوشکاری علت آتش‌سوزی لنج های صیادی در جاسک


بر اساس نظر آتش‌نشانی علت حادثه جوشکاری مخزن سوخت لنج بوده است مخزن حاوی گازوئیل. خود این مخزن مانند بمب خاموشی بود که صاحب آن با بی احتیاطی مشغول جوشکاری مخزن آسیب‌دیده شد، با جرقه‌ای حریق به پا شدو بلافاصله شناورهای دیگر که به‌جز دو فروند،از نوع  فایبرگلاس بوده است را طعمه خود کرد...


متأسفانه شناور عامل این حادثه و اکثر شناورها درصحنه حریق بیمه نبودند که لازم است ارگان‌های مربوطه در این امر ورود کنند و همه صاحبان شناورها را ملزم نمایند که شناور خود را بیمه کنند و شناورهای بدون بیمه مجوز فعالیت ندهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها