معرفی مجموعه شعر«اوها بلد بودند»اثر سارا سلماسی

اویی که شاعری بلد است


نویسنده: شیوا شاکری

بین مجموعه شعرهای جدیدی که خوانده‌ام، «اوهابلدبودند» اثر «سارا سلماسی» تاثیرگذاری بیشتری روی من داشت. این مجموعه که چند ماه پیش در انتشارات «سمت روشن کلمه» چاپ شد، شامل اشعاری در قالب غزل و مرکب حرکت* است و از صمیمیت خوبی برخوردار است. در این کتاب دغدغه‌های زنانه به بهترین شکل ممکن بیان شده است، یعنی در خدمت جریان طبیعی شعر است و به آن تحمیل نشده.

 مجموعه، زبانی امروزین و استوار دارد. در چند شعر که به دو زبان معیار و محلی سروده شده رفت‌و‌برگشت خوبی انجام شده و شاعر از پس ترسیم فضا به خوبی برآمده است.

استفاده ازتصاویر مناسب ویژگی‌‌‌ مثبت این کتاب است.این کتاب از تنوع موضوعی خوبی برخوردار است، هم موضوعات عاشقانه را دربرمی‌گیرد، هم موضوعات اجتماعی را در خود جای داده است، هم در چند شعر به دفاع 8 ساله ایران در مقابل عراق و قهرمانان این دوره اشاره دارد. اما در بعضی اشعار به خصوص آن‌هایی که در قالب مرکب حرکت سروده شده‌اند شاعر درگیر ایجاد ساختار مورد نظرش شده و در انتقال مفهوم و حس کمرنگ عمل کرده است. در کل، این کتاب مجموعه شعر دلنشینی است که خواندنش به همه علاقه‌مندان به شعر پیشنهاد می‌شود.


جلسه رونمایی

شایان ذکر است، جلسه رونمایی از این کتاب، دوشنبه 7 بهمن ماه در کانون فرهنگی غدیر برگزار شد، و در آن ابتدا «سامان سایبانی»، مسئول انجمن شعر و ترانه استان، به ایراد سخنرانی پرداخت و از ویژگی‌های شاعر با حضار صحبت کرد. پس از او تریبون به «یدالله شهرجو»، مسئول انتشارات سمت روشن کلمه سپرده شد و او به بیان نکاتی درباره ویژگی شعرهای چاپ شده در کتاب پرداخت. بعد از صحبت‌های شهرجو سارا سلماسی روی سن رفت و پس از تشکر از حضار یکی از اشعار چاپ شده را برای آنان خواند و پس از او «فهیمه نظری» غزلسرای هرمزگانی میکروفون را در اختیار گرفت و تا جایی که زمان اجازه می‌داد کتاب را نقد کرد.
 مُرکّب حرکت قالب تازه‌ای است که در آن اساس، تلفیق قوالب سنتی و ارائه یک فرم تازه است،  به‌شرطی که شعر از نظم و هارمونی خودآگاه یا ناخودآگاه برخوردار باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها