مدیر کل دامپزشکی استان مطرح کرد:

تشریح اقدامات دامپزشکی برای مقابله با ویروس کرونا درهرمزگان



مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اقدامات  انجاه شده برای مقابله با ویروس کرونا راتشریح کرد.
به گزارش صبح ساحل، محمد جانباز درجمع خبرنگاران گفت : در ماه گذشته  علایم وجود  کرونا ویروس در شترهای منطقه جاسک مشاهده شد  که آزمایش اولیه ۳۰ نفر شتر مثبت اعلام شد.
وی افزود:  با کنترل و آزمایش شتران  که برای کشتار در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به کروناویروس از نوع « مرس » شدیم که  شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شده و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود. جانباز ادامه داد: به دلیل تطابق ۹۶ درصدی ژن انتقالی این بیماری به انسان، خفاش محتمل‌ترین عامل انتقال دهنده کرونا ویروس معرفی شده است. ولی هنوز به قطعیت نهایی نرسیده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: کروناویروس مُرس همانند ویروس سرماخوردگی است و دوره فعالیت آن کوتاه مدت وزود گذراست.
جانباز با بیان اینکه ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در آن منطقه بوده است و ارتباطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، خاطرنشان کرد: ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است فقط در حیوانات بیماری‌زا باشند.وی با اشاره به اینکه کروناویروس مرس سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان دیده شد، افزود: سال های قبل نیز این ویروس در شتر در استان کرمان مشاهده شده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: پس از وقوع حوادثی چون سیل یکی از وظایف ما کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست.
جانبازدر ادامه به فعالیت های دامپزشکی هرمزگان در هنگام سیل جاسک اشاره کرد وگفت : پس از وقوع سیل در مناطق شرق هرمزگان ۸ تیم عملیاتی به منطقه جاسک و یک تیم به سیریک اعزام شدند،سه هزار و ۵۰۰ رأس تلفات دامی این منطقه بوده که از این تعداد هزار و ۷۱۸ رأس لاشه دفن بهداشتی شدند، سایر دام‌ها توسط روان آب‌های سطحی به مناطق دیگری برده شده و پیدا نشده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اضافه کرد کرد: حدود ۸ هزار و ۲۶۰مترمربع از جایگاه‌های لاشه‌های این مناطق ضدعفونی و دو هزار و ۸۹۵ مورد سم‌پاشی صورت گرفت .  به گفته جانباز ۳۲ روستا در منطقه جاسک مورد پایش قرار گرفت به ۵ هزار و ۵۸۹ رأس  دارو خورانده و هزار و ۵۷۲ دام با آنتی‌بیوتیک درمان شدند.
وی تصریح کرد: ۲۰ هزار و ۶۲۴ رأس دام واکسینه شدند، در حال حاضر نیز پایش و مراقبت در منطقه ادامه دارد.وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز راه‌های بشاگرد بسته است و امکان ورود تیم‌های عملیاتی به بسیاری از روستاها وجود ندارد هنوز پایش و مراقبتی در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند بر اساس گزارش‌ها تلفات درون روستایی در این مناطق نداشته ایم .
محمد جانباز مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در پایان به برنامه های این اداره کل در دهه فجر اشاره کرد و خاطرنشان کرد:در دهه فجر در کل شهرستان‌های استان در  ۴۱ روستا و عشایر ویزیت رایگان، ۲۰ روستا و عشایر واکسیناسیون رایگان ودر ۲۰ روستا و عشایر سم‌پاشی رایگان انجام خواهدشد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها