سخنی با مرد اول حوزه بهداشت کشور:

جناب وزیر،محرومیت خطرناک‌تر از ویروس «کرونا» است



چند روز پیش بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بهره‌برداری از طرح‌های بهداشتی و درمانی استان هرمزگان، وارد بندرعباس شد.


به گزارش صبح ساحل، در این سفر کوتاه، بیش از رسیدگی به مشکلات، از آمار و ارقام سخن به میان آمد و گفته می‌شود وزیر بهداشت در این سفر از ۱۱۷ طرح بهداشتی و درمانی بهره‌برداری کرده است.همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی درباره هزینه‌ این طرح‌ها می‌گوید: «این طرح‌ها با هزینه‌ای بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجراشده است».


مشکلات عدیده دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و حرکات نمایشی مسئولین
ازجمله مهم‌ترین این طرح‌ها، افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی در پردیس علوم پزشکی بندرعباس بود که بعد از گذشت پنج ماه از انتقال دانشجویان پرستاری و مامایی به این دانشکده، تصمیم به افتتاح آن گرفتند.


این در حالی بود که اکثر دانشجویان برای تعطیلات بین دو ترم در بندرعباس و دانشگاه حضور نداشتند؛ اما ای‌کاش وزیر محترم در کنار این افتتاح، بهره‌برداری‌ها و حرکات نمایشی، گرهی هم از مشکلات مردم حل می‌کردند. کاش در میان این افتتاح‌ها، سری به خوابگاه‌های دانشجویی و قسمت‌های مختلف دانشگاه می‌زدند. چند متر آن‌طرف‌تر از دانشکده‌‌ای که افتتاح کردند، سلف نیمه‌تمام دانشگاه خودنمایی می‌کند.


از سلف دانشکده بهداشت هم جز چندتکه چوب و داربست، چند سال است که پیشرفت دیگری حاصل نشده؛ دانشکده بهداشت در کوچه کنار بیمارستان شهیدمحمدی واقع‌شده، همان‌جایی که دکتر نمکی برای افتتاح طرح‌های درمانی وارد این بیمارستان شدند.
دانشکده پیراپزشکی در رسالت جنوبی، ساختمان مخروبه‌ای که دانشجویان در آن مشغول کسب علم‌ و دانش هستند یا کمی آن‌طرف‌تر، کنار پل رسالت، ساختمان‌هایی قدیمی با بافت فرسوده و دیوارهایی صورتی‌رنگ به چشم می‌خورد که خوابگاه دخترانه دانشجویان علوم پزشکی است. این دانشجویان با هر بار زمین‌لرزه و یا باران شدید، نگران تخریب این ساختمان قدیمی و فرسوده هستند.


جناب وزیر این دانشجویان باید برای هر وعده‌غذا گرفتن از سلف خوابگاه به علت جمعیت زیاد و زیرساخت نامناسب، ساعت‌ها در صف غذا منتظر بمانند. کاش جناب وزیر در مورد هیئت‌علمی دانشکده‌ها هم از رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی سؤال می‌کردند تا وضعیت اسفبار دانشگاه برایشان روشن‌تر شود. دانشجویان علوم پزشکی نسبت به این موضوعات واکنش نشان دادند و از ندادن تریبون به دانشجویان برای بیان مشکلات زیادی که در دانشکده تازه تأسیس و دیگر دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه وجود دارد انتقاد کردند.


یکی از دانشجویان در این مورد می‌گوید: «دانشجو رکن اصلی دانشگاه است و شایسته‌تر این است که هنگام بازدید، زمان و تریبونی در اختیار دانشجویان قرار داده شود تا بتوانند به‌طور رسمی در مورد کمبودها و مشکلات رفاهی و آموزشی صحبت کنند».


یکی دیگر از دانشجویان علوم پزشکی دراین‌باره می‌گوید: «وزیر محترم، افتتاح دانشکده نیمه‌کاره که سلف آن هنوز ساخته نشده، تجهیزات پراتیک آن سال‌هاست ازکارافتاده، فاقد اعضای هیئت‌علمی است و ماه‌هاست دانشجویان در چنین شرایطی درس می‌خوانند، چندان هم برایمان دلچسب نبود».


این‌یک بالش ساده نیست
چند ماه پیش وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی در بازدید از بیمارستان امام علی (ع) در شهرستان رودان، به شرایط نامناسب یک بیمار واکنش نشان داد و گفت: «آبروی مملکت را به خاطر یک بالش نبرید».
این واکنش بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و بنده هم این واکنش جناب وزیر را تحسین می‌کنم اما کاش مشکلات سلامت استان هرمزگان هم فقط یک بالش ساده بود.
بااین‌حال امیدوارم این توبیخ‌ها و برای کوتاهی در مشکلات مهم‌تری همچون مشکلات مهم بخش سلامت استان هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی هم وجود داشته باشد.


چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
دکتر نمکی در حاشیه افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تماس با وزیر چین خبر داد و گفت: «در این تماس، آمادگی کشورمان را درزمینهٔ مقابله با فراگیر شدن ویروس کرونا در این کشور به وی اعلام کردم و به او گفتم به‌جای درخواست کمک از کشورهای غربی، ما آماده‌ایم تا در این زمینه به چین کمک کنیم. به لحاظ تعداد پزشک نیز برخلاف گذشته که پزشکان زیادی از کشورهایی مانند فیلیپین، بنگلادش و سایر کشورهای خارجی در کشور مشغول طبابت بودند،امروز به‌جایی رسیده‌ایم که در بحران کرونا که جهان گیر شده است، به چین اعلام همکاری کرده‌ایم»؛اما چندی پیش‌تر در خلال سفر معاون وزیر محترم بهداشت و درمان به استان هرمزگان، هاشمی تختی، نماینده مجلس استان هرمزگان گفته بود: هرمزگان در بخش بهداشت و درمان با کمبود نیروی انسانی روبه‌روست. همچنین به گزارش فارس، در حوزه پزشک متخصص، سرانه کشوری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر21.8نفر است، اما در هرمزگان این عدد ۹.۷ نفر است و این استان از این لحاظ دومین استان محروم کشور به‌حساب می‌‌آید.


سوم بهمن‌ماه امسال هم معاون پرستاری وزیر بهداشت و درمان ضمن بازدید از بیمارستان‌های استان هرمزگان گفته بود: «بیمارستان میناب کمبود شدید پرستار دارد و میانگین پرستار به تخت در این بیمارستان نیم است و آمار پرستار به تخت در کشور یک و هشت‌دهم است و در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس ۹ دهم که هنوز با استاندارد فاصله دارد». از این‌رو نیروی انسانی در بخش خدمات پرستاری و بهیاری و همچنین پزشکان متخصص، عملاً بیمارستان‌های استان را حتی در بخش خصوصی با ناکارآمدی و همچنین نارضایتی مراجعین مواجه نموده است.


 جناب وزیر پیشنهاد می‌کنم سراغی هم از وضعیت بهداشت و سلامت شهرستان‌ها و روستاهای استان هرمزگان بگیرید تا متوجه شوید سال‌هاست ویروسی به‌نام محرومیت به جان این مردم افتاده است که هزاران بار از ویروس کرونا خطرناک‌تر است. این فقط گوشه‌ای از مشکلات بهداشتی و درمانی یکی از استان‌های محروم کشور است؛ حال آن‌که می‌دانیم در استان‌های محروم دیگری همچون سیستان و بلوچستان وضعیت به‌مراتب بدتر است.
پس جناب وزیر بهتر نیست ابتدا استان‌های محروم کشور را دریابید؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها