صرفه‌جویی ۴۹۲میلیون مترمکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان



به گزارش صبح ساحل، غلام حیدر زورقی روز چهارشنبه در نشست کارگروه صیانت از آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، انتقال آب بالوله به مزارع کشاورزی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، ساخت کانال آبیاری و پوشش انهار سنتی، توسعه کشت‌های متراکم در فضای گلخانه‌ای، توسعه کشت‌های نشایی و استفاده از پوشش‌های مالچی، احیا، مرمت و بازسازی قنوات، تغذیه مناسب گیاهی، اصلاح، احیا و توسعه باغات از مهمترین اقدامات جهادکشاورزی در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی این استان بوده است.

وی افزود: همچنین مقرر شده تا پایان برنامه ششم توسعه مقدار صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان از ۴۹۲ میلیون متر معکب فعلی به ۸۰۰میلیون متر مکعب افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: فرهنگ سازی، ترویج وآموزش کشاورزان برای استفاده بهینه از آب و نهادینه سازی مدیریت مصرف آب در مزرعه از برنامه‌های راهبردی توسعه‌ای کشاورزی جهادکشاورزی است که در سطح استان در حال اجراست.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید۲ بار محصول را دارند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها