نگاهی به نظرسنجی «صبح ساحل» در نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان؛

رفراندوم، خواسته پرتکرار روحانی



آیا با نظر رئیس‌جمهور برای برگزاری رفراندوم موافق هستید؟
بله: 145نفر
خیر:115نفر
رفراندوم،موضوعی که درسومین روز از نمایشگاه مطبوعات استان (12 تا 18 بهمن ماه) در غرفه رسانه «صبح ساحل» مورد نظرسنجی عموم قرار گرفت.نظرسنجی که هر روز تا پایان نمایشگاه با طرح سوال متفاوتی به منظور شناخت بیشتر دغدغه ها و سلیقه های مردم استان برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، رفراندوم یا همه‌پرسی ، پیشنهادی است که در مهرماه 1398 ازسوی رئیس‌جمهور مطرح شد و برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع باعث شد تا نظر مردم را درمورد این طرح جویا شویم.

145نفر از 260نفر شرکت‌کننده به اجرایی‌شدن این طرح پاسخ مثبت داده‌اند و این نشان می‌دهد مردم از اینکه در آینده کشور خود سهیم باشند ، رضایت دارند. اولین رفراندوم ، رفراندوم نوع نظام تازه‌تأسیس بعد از سقوط شاهنشاهی در ایران بود. مردم با رأی آری و نه نظر خود را درباره نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند که بر آن اساس 98.2 درصد مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند. در واقع ایرانی‌ها در 63سال گذشته ، جدای از انتخابات ادواری، پنج بار مستقیما با رای خود درباره مسائل مهم کشور اظهارنظر کرده‌اند.حسن روحانی در سخنان 22بهمن96خود گفت: «اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم» ، اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه‌‌مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آرای مستقیم مردم است. متن اصل 59 قانون اساسی: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه‌مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» سخنان رئیس‌جمهوری در مورد رفراندوم طی سال‌های اخیر، چنان با مخالفت مواجه‌شده که گویی همه‌پرسی ابداع دولت حاضر است. این در حالی است که تاریخ هفتاد ساله کشور برگزاری پنج رفراندوم را به خود دیده که سه مورد آن در جمهوری اسلامی برگزار شده‌است. 115 نفر از شرکت‌کنندگان مخالف عملی‌شدن این همه‌پرسی بودند و این نشان می‌دهد که تعداد موافقان تنها 0.3درصد بیشتر از مخالفان این تصمیم است. 
به نقل از ایرنا؛ رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران (۲۴ مهرماه ۱۳۹۸) گفت که بعد از ۴۱ سال در برخی مسائل راهبردی از جمله نحوه مواجهه با دشمن هنوز به جواب مشخصی نرسیده‌ایم. برخی می‌گویند باید با دشمن دوئل کرد و حتی کشته شد و برخی دیگر می‌گویند باید تعامل کرد. روحانی پیشنهاد کرد برای انتخاب نهایی یکی از این رویکردها باید همه‌پرسی برگزار شود.  
«رفراندوم» مهم ترین بخش سخنان حسن روحانی در سخنرانی 22 بهمن1396 بود.
او در سخنرانی روز 22 بهمن در جمع راهپیمایان گفت: «خیلی از مسائلی که ما امروز به عنوان مشکل در جامعه داریم، در مسئله آزادی‌ها داریم، در مساله روابط اجتماعی داریم، در مسئله سرمایه‌گذاری‌ها داریم، [ناشی از] عمل نکردن به قانون اساسی است.» روحانی افزود: «قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد. ملت ایران، اگر جایی ما با هم بحث داریم به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در برخی از موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آرای مستقیم مردم است.»
در سال 1383 زمانی که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور بود پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره مساله هسته‌ای را طرح کرد. حسن روحانی در  سال 93 هم مسئله همه‌پرسی را مطرح کرد.
وی در دی‌ماه سال 93 در کنفرانس اقتصاد ایران گفت: 36 سال است که اصل 59 قانون اساسی اجرا نشده و برای یک‌بار هم که شده این اصل را درباره مسائل مهم کشور اجرا کنیم. او گفته بود: «یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تا الان اجرا نشده است و من به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی دلم می‌خواهد شرایطی مهیا شود تا یک‌بار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود، همه‌پرسی از مردم درباره مسایل مهم کشور است». با توجه به اذعان رئیس‌جمهور به ظرفیت‌های قانون اساسی، این سؤال مطرح می‌شود که با وجود طراحی ظرفیت‌ها و سازوکارهای قانونی، اعم از حقوق اساسی و قوانین عادی و آیین‌نامه‌های اجرایی که بخش عمده آن نیز در اختیار دولت است و در طول این 40 سال توانسته است غالب موانع، مسائل و مشکلات را از پیش پای کشور و پیشرفت مردم بردارد، مسئله امروز کشور ما چیست که از راه‌های عادی قانونی قابل حل نیست؟بهترین پاسخ به این پرسش از ناحیه مردم است. مردم با حضور خودشان در صحنه‌های گوناگون حمایت از نظام از طریق راه‌پیمایی‌های گوناگون و شرکت در انتخابات یا همراهی و کمک عملی به نظام، مانند همیاری در حوادث طبیعی، همچون زلزله همراهی خود را با نظام نشان داده و مقبولیت آن را نمایش می‌دهند. راه ملموس دیگر نظرسنجی‌هایی است که از طریق ارگان‌ها و رسانه‌های گوناگون در سطح شهر و کشور برگزار می‌شود.نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، مردم به چه میزان از وضعیت بیکاری، گرانی، رفاه ، مسائل اقتصادی و ... ناراضی هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها