استان‌های ساحلی کشور به رادار موج مجهز می‌شوند



مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به تولید رادار موج توسط متخصصان داخلی و نیاز سواحل کشور به آن، مقرر شد تا استان‌های ساحلی به این سخت افزار مجهز شوند.

به گزارش صبح ساحل،  بهزاد لایقی روز سه‌شنبه در نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور که در چابهار برگزار شد گفت: بویه‌های هواشناسی اطلاعات پارامترهای دریایی را به صورت نقطه‌ای اندازه‌گیری می‌کنند اما رادار موج این اطلاعات را با برد قابل توجهی در عمق دریا اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.
وی ادامه داد: قیمت رادار موج از رادار هواشناسی کمتر است و یک شرکت داخلی این سامانه را تولید کرده که برای تهیه آن با مشکل موجه نیستیم.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: سازمان هواشناسی چند وقت پیش تفاهم‌نامه‌ای برای تولید رادار هواشناسی ایرانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادله کرده که با تولید این رادارها می‌توان شبکه راداری سواحل کشور را گسترش داد.
وی به افزایش وقوع پدیده‌های حدی در استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: بارش‌های رگباری اخیر نمونه‌ای از این پدیده‌های حدی هستند که ابتدای سال استان گلستان با آن مواجه بود و چند وقت پیش سیستان و بلوچستان با آن درگیر شد و احتمالا در آینده نزدیک ممکن است در سایر نقاط کشور نیز تکرار شود.
لایقی ادامه داد: باید از تجارب استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان در تجربه پدیده‌های حدی استفاده کرد تا در صورت تکرار آنها در سایر نقاط کشور، ادارات کل هواشناسی بهترین واکنش را داشته باشند.وی بر ضرورت یکسان سازی تولید محصولات پیش بینی هواشناسی دریایی تاکید کرد و گفت: به منظور ارتقای کیفیت تولید محصولات پیش‌بینی باید موضوع ارزیابی کیفی محصولات در دستور کار قرار گیرد و مقادیر پیش‌بینی شده پارامترهای جوی - دریایی با مقادیر رخداده راستی آزمایی شود.مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی اظهار داشت: پیش‌بینی جزر و مد به محصولات پیش‌بینی هواشناسی‌های استان‌های ساحلی باید اضافه شود البته این محصول در برخی استان‌ها پیش از این نیز تولید می‌شده است.


وی بر گسترش تعاملات مرکز  علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با مراکز هواشناسی دریایی بین المللی تاکید کرد و افزود: سازمان هواشناسی در موضوع توفان‌های حاره‌ای و سونامی تعاملات و ارتباطات خود را با کشورهای جنوب و حومه اقیانوس هند آغاز کرده و اخیرا نشستی با هری کومال رییس مرکزی پیش‌بینی دریایی و هشدار توفان‌های حاره‌ای هند برگزار کرده است.لایقی اظهار داشت:ارتباط بین‌المللی کمک زیادی برای انتقال تجربه می‌کند که ما برای پیش‌بینی و رصد توفان‌های حارهای نیاز به این تجربه و فناوری داریم.

منبع: ایرنا

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها