بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب و مطبوعات به پرسش صبح ساحل پاسخ دادند:

نه به ترویج چند‌همسری


نویسنده: شیوا شاکری

آیا با ترویج چندهمسری موافق هستید؟
 بله: 59 نفر 
خیر: 199 نفر
ترویج چندهمسری موضوع داغ چند ماه اخیر است که بحث‌های زیادی را در جامعه برانگیخته. به همین دلیل صبح ساحل  نظرسنجی روز چهارم نمایشگاه کتاب و مطبوعات را به این موضوع اختصاص داد در این روز از مخاطبان پرسیدیم»آیا با ترویج چندهمسری موافق هستید؟»


چندهمسری؛ یا به عبارت کامل‌تر، ازدواج یک مرد با چند زن، موضوعی است که در اسلام به رسمیت شناخته شده است، اما الزامی برای آن وجود ندارد. با توجه به رسمیت داشتن چندهمسری در اسلام، قانون اساسی کشور ما هم اگرچه نه به طور مستقیم اما تلویحا چند همسری را پذیرفته است و از زمانی که برای اولین بار در سال 1346در دوره پهلوی دوم قانون خانواده تصویب شده این موضوع مورد پذیرش قانون ایران بوده است. اولین قانون خانواده در ایران به این صورت بوده است که اگر برای دادگاه محرز می‌شده که تمکن مالی وجود دارد و همسر اول مرد هم سلامت رفتاری‌اش را تایید می‌کند وی می‌توانست ازدواج دوم داشته باشد. اما از سال 1353 ازدواج دوم مرد منوط شد به اجازه همسر اول یا در شرایطی شامل عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت زن، ابتلاء زن به هرگونه اعتیاد مضر، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن‌، عقیم بودن زن و غایب یا مفقودالاثر شدن زن. این مجوزاسلامی که در زمان خودش کارساز بوده است، امروز با توجه به استقلال مالی زنان و بالا رفتن امنیت جوامع و تغییر کارکرد ازدواج، کارسازی خود را از دست داده است.


اما افرادی هستند که از این مجوز برای رسیدن به تمایلات شخصیشان سوءاستفاده می‌کنند. برای افراد سوءاستفاده گر، مهم‌ترین شرط این مساله یعنی رعایت عدالت، محلی از اعراب ندارد و همین موضوع این‌گونه ازدواج‌ها را به تهدیدی برای آرامش و سلامت روانی زنان تبدیل می‌کند. با این وجود برخی از افراد برای بالارفتن آمار ازدواج، آن را توصیه می‌کنند که این توصیه ها چندی پیش با تبلیغ برگزاری یک کارگاه آموزشی در خصوص مهارت‌های چندهمسری شکل جدی‌تری به خود گرفت و سیل مخالفان و موافقان را به راه انداخت. موافقان شرایط اجتماعی و تعداد بالای زنان مجرد را دلیل درستی چندهمسری می‌دانستند، و مخالفان هم اولویت داشتن نیاز عاطفی برای زنان و بی‌پاسخ ماندن این نیاز در چنین ازدواج‌هایی را دلیل مخالفت عنوان می‌کردند.گروه رسانه‌ای صبح ساحل تصمیم گرفت این موضوع را در چهارمین روز نمایشگاه استانی کتاب و مطبوعات به نظرسنجی بگذارد. این نظرسنجی یکی از روزهای شلوغ و پرحاشیه غرفه صبح ساحل را رقم زد.


در این نظرسنجی 59 نفر با انداختن کارت آبی در ظرف تعبیه شده موافقت خود را با چند همسری اعلام کردند و 199 نفر با انتخاب کارت قرمز نشان دادند که با این موضوع مخالفند. ازحاشیه‌های زیاد این روز می‌توان به بانوی معترضی اشاره کرد که با عصبانیت سوال کرد:»خیلی چیز خوبی است که براش نظرسنجی هم گذاشته‌اید؟». یا زنی که معتقد بود مردان از پس خودشان هم برنمی‌آیند چه برسد به چند زن. مردانی که می‌خواستند به عنوان شوخی تمام کارت‌های آبی را در ظرف بیندازند و معتقد بودند روی حرف خدا نباید حرف زد، یا آقایی که معتقد بود نمی‌شود دین‌داری گزینشی داشت و اگر اسلام را قبول داریم باید همه چیزش را بپذیریم و بحث را به جایی کشاند که همسرش ترسید مبادا حرف دردسرسازی بزند و زنی که دست همسرش را می‌کشید تا درنظرسنجی شرکت نکند.


درکل نظرسنجی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نشان داد که کلیت جامعه ما با این موضوع مخالف است، اما فصل‌الخطاب این موضوع، نظر مقام معظم رهبری درباره چندهمسری بود که پس از جنجال‌های تبلیغاتی ذکر شده در رسانه‌ها منعکس شد. ایشان با اتکا به نظر شیخ طوسی معتقدند اسلام چندهمسری را جایز می‌شمارد اما برای آن ثوابی در نظر نگرفته است و آن را مستحب نمی‌داند بلکه اکتفاء به یک زن را مستحب می‌شمارد و این موضوع را در محل کارشان هم پیاده کرده‌اند و اگر از بین کارکنان بیت رهبری فردی همسر دوم اختیار کند اخراج می‌شود. ایشان حتی در جایی عنوان کرده‌اند که حتی شوخی درباره این موضوع هم پسندیده نیست چون باعث دلسردی زن می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها