حریم اصلی ژئوسایت گنبد نمکدان قشم مشخص شد



به گزارش صبح ساحل، این رونمایی همزمان با حضور علیرضا اورنگی رییس سازمان امور اراضی کشور در قشم که قرار است گزارشی در این خصوص تهیه و به مسئولان و دستگاههای ذی ربط ارایه کند، انجام شده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور چند روزی است که برای بررسی مسائل و حاشیه‌های ایجاد پرورش میگو در نزدیکی ژئوسایت نمکدان در جزیره قشم به سر می‌برد. با این حال، خبرنگاران و اصحاب رسانه موفق به دیدار با وی نشده‌اند.

ظرف یک ماه گذشته یک موج خبری درباره تخریب غار نمکی قشم به دلیل ساخت مزارع میگو در حریم ژئوسایت گنبد نمکدان ایجاد شد. به دنبال آن حساسیت دستگاه‌های مختلف برانگیخته شد تا از تخریب جلوگیری شود. در طول این مدت سازمان منطقه آزاد قشم از ارائه حریم ژئوسایت مذکور خودداری کرد که این امر پرسش‌های مختلفی را برانگیخت.

تخریب ژئوسایت نمکدان قشم؛ از شایعه تا واقعیت

حضور اورنگی در قشم اما باعث شد که بالاخره سازمان منطقه آزاد قشم نقشه‌ای را که ادعا ‌می‌کند حریم ژئوسایت گنبد نمکی است، را به برای مسوولان مربوط در جلسات مختلف رونمایی کند.

خبرنگار ایرنا، اگرچه موفق به رویت این نقشه شد، اما نتوانست فایلی از آن را تهیه کند. در این نقشه، محدوده گنبد نمکدان به گونه‌ای مشخص شده که هر منطقه‌ای که سازمان منطقه آزاد قشم نسبت به واگذاری آن اقدام کرده بود، به شکل سوال برانگیزی خارج از داخل محدوده است.

سوالات بسیاری در این باره مطرح می‌‍شود که باید برای آنان پاسخی یافت. برای نمونه محدوده مشخص شده، بسیار وسیع تعیین شده، به گونه ای که بخش همه مزرعه ۳۰۰ هکتاری و بخش بزرگی از مزرعه ۴۹۲ هکتاری در نقشه ارائه شده از سوی سازمان منطقه آزاد قشم ارائه شده، در محدوده حریم ژئوسایت نمکدان قرار دارد.

اظهارات متناقض درباره حریم ژئوسایت گنبد نمکدان

این در حالی است که یکی از سرمایه‌گذاران در مزرعه ۴۹۲ هکتاری در مصاحبه با خبرگزاری‌ها عنوان کرد که مدیر ژئوپارک قشم پیش از شروع کار از این منطقه بازدید و به صورت شفاهی به آن‌ها مجوز داده است.

صالح ناصری گوری افزود: مدیر ژئوپارک در بازدید از اینجا به ما گفت فعالیت در این منطقه هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: تنها دغدغه علیرضا امری کاظمی کوه‌ها بوده و به ما گفته به کوه‌ها دست نزنید.

امری کاظمی در هشتم بهمن ماه سال جاری در گزارشی که توسط پورتال سازمان منطقه آزاد قشم منتشر شد فاصله مزارع میگو تا حریم گند نمکی را ۳۰۰ متر بیان کرد.

اظهارات وی به شهادت سرمایه گذاران، و همچنین اظهارات منتشر شده وی درباره فاصله ۳۰۰ متری مزرعه ۳۰۰ هکتاری میگو با حریم گنبد نمکدان، هر دو تناقض آشکاری با نقشه ارائه شده به مسوولان است که تمام یا بخش بزرگی از از دو مزرعه را در حریم سایت ژئوپارک معرفی می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها