حصارها شکسته شد؛ ویروس چشم بادامی‌ها به ایران رسید

کرونا در ایران قربانی گرفت


نویسنده: سمیره حنائی

کرونا ویروس بلاخره به ایران رسید. سکوت مسئولان وزارت بهداشت شکست و شامگاه روز گذشته، 30 بهمن‌ماه 98، دو تن از مقام‌های وزارت بهداشت اعلام کردند که دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در شهر قم جان باختند. «محمدرضا قدیر»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «در چهار روز گذشته شاهد بیماری تنفسی شدید در قم بوده‌ایم». این دو بیمار مرد که اعلام شد نسبتی با هم نداشته‌اند، اولین قربانیان ویروس کرونا در ایران هستند. انتظارها به‌سر آمد و ویروس کرونا در شهری که کسی گمان نمی‌کرد، نمایان شد. در حالی‌که توجه‌ها به شهرهای مرزی و پروازهای خارجی بود ویروس کرونا برای اولین‌بار در شهر مرکزی قم، همه را غافلگیر کرد. پیش ازین، چهارشنبه 24 بهمن‌ماه، روزنامه «ایران» از مرگ خانمی 62 ساله مشکوک به کرونا در تهرآن خبر داد اما آن خبر نیز تکذیب شد. در روزهای گذشته نیز، نامه‌ای از سوی باقر جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت خطاب به حسن روحانی، در فضای مجازی منتشر شد که مرگ چهار نفر بر اثر کرونا در کشور را خبر داده بود. معاون وزیر بهداشت این نامه را که به سرعت در سراسر کشور بازنشر شد، تکذیب کرد. علاوه بر دو بیماری که در قم درگذشته‌اند، احتمال می‌رود نزدیکان بیماران نیز به کرونا مبتلا باشند. افراد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان قم تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. دو بیمارستان شهر قم نیز در حالت آماده‌باش است.

کرونا ویروس در هرمزگان

چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه 98، وزارت بهداشت امارات متحده عربی اعلام‌ کرد که این کشور به‌طورکلی عاری از ویروس «کرونا» است. دیری نپائید که شنبه، دوازدهم بهمن‌ماه، وزارت بهداشت و پیشگیری امارات از شناسایی یک مورد از ویروس جدید کرونا در کشورش خبر داد. بیمار از شهر ووهان چین وارد کشور امارات شده ‌بود. اضطراب هرمزگانی‌ها از ورود ویروس کرونا به ایران، به‌نسبت سایر ایرانی‌ها بیشتر بود. روزانه مسافران زیادی از راه‌های هوایی و دریایی از کشور امارات به ایران می‌آمدند. مسافران و خدمه‌ کشتی‌هایی که از امارات به ایران می‌آمدند، به‌صورت ویژه کنترل‌ می‌شدند. شهروندان با این وجود اقدامات پیشگیرانه را کافی نمی‌دانستند. عکس و ‌فیلم‌های منتشرشده از وضعیت کنترل مسافران به هرمزگان نیز‌ نتوانست دلهره ابتلا به ویروس کرونا را از بین ببرد. نامه‌ای در روزهای پس از شناسایی بیمار مبتلا به کرونا ویروس در کشور امارات، در فضای مجازی منتشر شد. این نامه از شناسایی نوعی ویروس کرونا در یکی از شترهای جاسکی خبر می‌داد. بلافاصله «فاطمه نوروزیان»، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وجود ویروس کرونای جدید کشنده را در هرمزگان تکذیب کرد. او اعلام کرد در صورت شناسایی ویروس در استان، صریح و شفاف به مردم اطلاع داده می‌شود. سازمان دامپزشکی کشور نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد که کرونا ویروس‌ها یک گروه از ویروس‌ها هستند که یکی از آنها عامل بیماری «مرس» است. شتر جاسکی نیز مبتلا به بیماری مرس شده بود که ارتباطی به ویروس کرونای حاضر ندارد. ایران نتوانست درمقابل کرونا ویروس مقاومت کند . شب گذشته خبر درگذشت دو بیمار در شهر قم شایعه های وجود کرونا ویروس در کشور را به واقعیت تبدیل کرد. اندکی پس از اعلام مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا، بار دیگر خبر شیوع این بیماری در بندرعباس منتشر شد. «علیرضا وهاب‌زاده»، مشاور وزیر بهداشت بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد. مرگ دو بیمار قمی درحالی اتفاق افتاد که روز پیش از آن اعلام شده بود که به قطعیت هیچگونه بیمار مبتلا به ویروس کرونا در کشور وجود ندارد. درگذشت این دو بیمار موجب بی‌اعتمادی مردم به اخباری که مسئولان وزارت بهداشت منتشر می‌کنند، شده است. یکی از شهروندان بندرعباسی معتقد است که آمار کرونا ویروس در کشور بیش از چیزی است که اعلام شده است و وزارت بهداشت برخلاف گفته‌اش سعی در پنهان‌سازی دارد.

اطلاع‌رسانی ضعیف درمورد کرونا ویروس

 بیماری مشکوک به کرونای دو تابعه چینی در تبریز، در نیمه اول بهمن‌ماه، موجی از دلهره را در کشور به‌همراه داشت. بعد از بررسی و مراقبت‌های ویژه مشخص شد که این دو بیمار به آنفولانزای نوع B مبتلا هستند. پیش از آن نیز دو گردشگر دیگر مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس بودند که بعد از مراقبت‌های پزشکی مشخص شد بیماری‌شان تنها سرماخوردگی است. درحالی که کرونا ویروس در یک قدمی ایران بود، کشور به گفته‌ی مدیرکل پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برد. «محمد مهدی گویا» در گفت‌و‌گوی خبری ویژه شبکه دو صداسیما حاضر شد. این از معدود برنامه‌هایی بود که به‌صورت اختصاصی به موضوع ویروس کرونا می‌پرداخت. به‌گفته‌ی او، «غیر علمی است که کشوری ادعا کند که می‌تواند از ورود ویروس کرونا به کشورش جلوگیری کند». وزیر بهداشت هم از ارسال بسته‌های آموزشی پیگشیرانه بهداشتی از طریق پیام‌کوتاه خبر داد. اما این بسته‌ها برای برخی‌ها هرگز ارسال نشد. مشترکینی نیز که این پیام‌ها را دریافت کردند، برخلاف بسته بهداشتی، تنها از چند توصیه کوتاه بهداشتی خبر دادند. در مصاحبه‌ی مردمی «صبح ساحل» در نمایشگاه کتاب هرمزگان، مردم از اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ناراضی بودند. بیشتر مردم اطلاعات خود را از طریق پیگیری اخبار شبکه‌های خارجی و یا در فضای مجازی کسب کرده بودند. مردم اطلاع‌رسانی درمورد بیماری خطرناک کرونا را ناکافی می‌دانستند. آنها معتقد بودند ارسال پیامک و بسته خبری، آن هم در شرایطی که در بسیاری از روستاها همچنان آنتن‌دهی مناسبی وجود ندارد، شیوه مناسبی برای اطلاع‌رسانی نیست.

بازار سیاه ماسک‌های بهداشتی

چینی‌ها بار دیگر جهانیان را به ترس واداشتند. سال‌ها پیش در سال ۲۰۰۲، چشم بادامی‌ها ویروس «سارس» را به جهانیان معرفی کردند. سارس یا سندرم تنفسی حاد، نوعی بیماری خطرناک با منشا ژئوتونیک بود. این ویروس توسط کرونا ویروس ایجاد می‌شد. هر دو ویروس از جمله ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان است. آمار قربانیان کرونا ویروس از بحران بیماری سارس فراتر رفته است و تعداد کشته شدگان از مرز 2000 نفر فراتر رفته است. گزارش های مردمی از افزایش بی‌سابقه و بدون نظارت قیمت ماسک‌های بهداشتی در داروخانه‌ها و مرکزهای فروش آن دارد. «یک بسته ماسک را که در گذشته با قیمت 14 هزار تومان می‌شد تهیه کرد حالا به خاطر شایعه ویروس کرونا در ایران با قیمت 42 هزار تومان باید بخریم». این را یکی از شهروندان که از سالمندش در خانه نگهداری می‌کند می‌گوید. با انتشار خبر مرگ دو نفر در ایران براثر ابتلا به ویروس کرونا، قیمت ماسک بهداشتی و ژل شستشوی دست افزایش خواهد یافت. اگر ویروس کرونا در شهرهای کشور پیشروی کند و کنترل نشود، احتمال ذخیره لوازم بهداشتی در کشور وجود خواهد داشت تجربه‌ای که در گذشته نیز شاهدش بوده‌ایم. به همین خاطر دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک با کمبود شدید ماسک بهداشتی و بازار سیاه فروش مواد بهداشتی مواجه شویم.

آنچه از کروناویروس باید بدانیم

چند نوع ویروس‌کرونا وجود دارد. ویروس کنونی کرونا نمونه‌ی جدیدی است که جهش یافته است. تشخیص اولیه بیماری تنها نشان می‌دهد که فرد به کدام نوع ویروس مبتلا است. درصورت تشخیص اولیه ابتلا به یکی از ویروس‌های کرونا، برای تشخیص قطعی، نمونه به آزمایشگاه‌های مانند تهرآن ارسال می‌شود؛ چون امکان تشخیص بیماری در شهرهایی مانند بندرعباس وجود ندارد. بنابراین امکان تشخیص بلافاصله کرونا ویروس وجود ندارد. علائم بیماری کرونا شبیه آنفولانزا است. این علامت ها شامل تب، گلودرد، سرفه، عطسه و سایر علایم تنفسی (با هر شدتی) است. راه‌های انتقال و پیشگیری کرونا هم شباهت زیادی به آنفولانزا دارد. اگر علامتی از مشکل‌های تنفسی وجود داشته باشد یا با شخصی که در چند هفته اخیر به چین سفر کرده است، در تماس بوده باشید باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای تشخیص کرونا انجام شود.

در مقابل کروناویروس چه کنیم؟

«باقر جان‌بابایی»، معاون وزیر بهداشت بعد از خبر فوت دو بیمار مبتلا به کرونا ویروس در ایران گفت: «کرونا کمتر از تصور مردم نگران‌کننده است. مردم باید از دست‌دادن و روبوسی‌کردن پرهیز کنند. شستن دست با آب و صابون بسیار اثرگذار است». «شقایق پرتو»، دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا بیشتر توضیح می‌دهد: «حقیقت این است که همچنان اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونا وجود ندارد. مشخص نیست که فردی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود تا چه زمانی می‌تواند بیماری را انتقال دهد. اما اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌توان از آن بهره برد. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که کرونا ویروس در کشور همه‌گیر نشده است. بهترین و مهمترین اقدام برای پیشگیری این است که مرتب دست‌ها شسته شود. برخلاف تصور، شستن دست‌ها و تمیز نگه‌داشتن آنها از استفاده ماسک مهمتر است. چون امکان شستشوی مکرر دست در مکان‌های مختلف وجود ندارد، بهترین شیوه پیشگیری، استفاده از ژل‌های شستشوی دست است. ویروس کرونا از طریق تماس دست آلوده با غذا، بینی و چشم نیز منتقل می‌شود. در صورت همه‌گیر شدن بیماری پیشنهاد می‌شود تنها فردی که مبتلا شده است ماسک بزند. این بیماری شبیه به آنفولانزا است. در مکان‌هایی مانند سرکار اگر فرد مبتلا بیشتر از یک متر با فرد سالم فاصله داشته باشد، حتی اگر سرفه و عطسه کند. در مکان‌های مملو از جمعیت مانند اتوبوس توصیه می‌شود که از ماسک استفاده شود؛ هرچند توجه بیشتر بر شستشوی دست‌هاست. توجه داشته باشیم که کرونا یک بیمار تنفسی است. زمانی‌که گفته می‌شود دست‌ها مکررا شسته شود، این بدان معنا نیست که از طریق پوست منتقل می شود.»

منتشر شده: 2
امیر اسدی
۴ اسفند ۱۳۹۸
حداقل آموزش و پرورش با توزیع یا حتی فروش ماسک و ژل ضد عفونی در مدارس استان ، والدین را از این سردرگمی نجات بدهند و از بروز و یا شیوع این ویروس جلو گیری و دست سود جویان را در این زمینه کوتاه کند
امیر اسدی
۴ اسفند ۱۳۹۸
متاسفانه در این روزها که استرس شیوع و ابتلا به ویروس کرونا خواب و آرامش مردم را سلب کرده است، عده ای افراد سودجو و خدا نشناس با احتکار و فروش ماسک و مواد ضد عفونی با چند برابر قیمت، تجارت کثیفی را
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها