ویروس مرگبار را از پا درآوریم

«کرونا» همچنان تخت گاز می‌تازد



کرونا، اسمی آشنا که چند ماهی سر زبان‌ها افتاده است، ویروس وحشت‌آور و خطرناک که تاکنون واکسنی برای نابودی‌اش یافت نشده است.
اوایل دسامبر ۲۰۱۹ بود که در شهر ووهان چین جدیدترین گونه از کرونا ویروس به نام 2019-nCoV با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد تاکنون بیش از  ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است. این ویروس جانی، مهمان اکثر کشورها شده و هزاران نفر را در ۲۷ کشور دیگر مبتلا کرده است.
تاکنون ۱۴ نفر در خارج از چین جان خود را  بر اثر ابتلا به کرونا ازدست‌داده‌اند و متأسفانه وارد ایران هم شد که 4 کشته بر جای گذاشت. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، ویروس کرونا تاکنون28مورد قطعی مبتلا در کشور داشته که 2 نفر آنان جان خود را ازدست‌داده‌اند.
به گفته دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با توجه به همزمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و نگرانی‌های ایجادشده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از 785مورد، با علائم شبه آنفلوانزا تحت نظر قرارگرفته و بستری شدند با بررسی‌های انجام‌شده از بین افراد مشکوک تاکنون ابتلای تعدادی از افراد ازنظر ابتلا به ویروس کووید 19 بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش‌شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده، ابتلای28 مورد جدید تا امروز قطعی به نظر می‌رسد؛ که از این 10مورداخیر ، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند و یا در شرح‌حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان از بین 10 نفری که ابتلای آنها به کووید19 بر اساس نتایج آزمایشگاهی تایید شد، 8 نفر مربوط به قم و دو نفر از بیماران بستری در شهر تهران بودند.

عدم مورد مثبت کرونا در هرمزگان

در هرمزگان نیز به گفته مسئولان علوم پزشکی استان، خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از این بیماری در استان مشاهده نشده است اما بازار شایعات گرم است این مسئولان بر پرهیز از هرگونه تشویش و نگرانی در جامعه از طریق بازنشر اخبار جعلی و غیر موثق تأکید کردند که آنچه در خصوص این بیماری نگران‌کننده است، سرعت انتشار و گسترش آن می‌باشد وگرنه درصد بسیار کمی موجب مرگ می‌شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان اینکه در صورت ورود و مشاهده این ویروس در استان به مردم اطلاع داده می‌شود، تأکید کرد: مردم به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند.

معاینه 196 تبعه چینی ورودی به هرمزگان

دکتر نوروزیان بابیان اینکه همه تدابیر لازم در استان برای کنترل این ویروس انجام‌شده است و جای نگرانی برای مردم نیست، از آخرین آمار غربالگری مسافران در مبادی ورودی و خروجی استان که با جدیت در حال انجام است افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر دیروز شنبه سوم اسفندماه 68 پرواز با 5 هزار و 993 مسافر، 513 شناور با 7 هزار و 524 نفر خدمه غربالگری قرار گرفتند. وی در ضمن تا این تاریخ ۹ کشتی ورودی با 196 تبعه چینی مورد معاینات قرار گرفتند که تاکنون موردی مشکوک مشاهده نشده است. دکتر نوروزیان بابیان اینکه تمامی مراکز درمانی استان آماده‌باش هستند، افزود: آموزش‌های لازم به همه مسافران داده‌شده و انتشار تمامی کادر درمانی نیز در مبادی ورودی و خروجی استان مراتب لازم را رصد می‌کنند.

بیمارستان‌ ویژه کرونا در هرمزگان

به‌منظور قرنطینه و نگهداری از بیماران احتمالی مبتلابه کرونا، مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم در بندرعباس ( بیمارستان شهید محمدی) در نظر گرفته‌شده است. دکتر نوروزیان گفت: تمهیدات لازم در استان جهت مقابله با این بیماری اتخاذشده است.

با رعایت بهداشت، کرونا را از پا درآوریم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر انجام توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع، ضدعفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آن‌ها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک ازجمله قلیان گفت: این موارد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهد کرد. وی در خصوص کمبود ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده یادآور شد: مردم باید بدانند که زدن ماسک در افراد سالم ضرورت ندارد و تنها افراد مشکوک، بیماران تنفسی و کسانی که از این افراد مراقبت می‌کنند، کادرهای درمانی و بهداشتی ملزم به استفاده از ماسک هستند.
دکتر نوروزیان مهم‌ترین نکته در خصوص این بیماری را رعایت بهداشت فردی به‌ویژه شستن صحیح دست‌ها دانست و ادامه داد: اگر افراد سالم شست و شوی دست‌ها با آب و صابون را جدی بگیرند بیمار نمی‌شوند و نیاز به استفاده از ماسک ضروری نیست اما متأسفانه مردم به دلیل نداشتن آگاهی کافی، نسبت به تهیه شمار بالای ماسک از داروخانه‌ها اقدام کردند و همین مسئله موجب کمبود شده، اما به‌طور یقین در اسرع وقت این مشکل برطرف می‌شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین گفت: شهروندان در صورت بروز علایم تنفسی مانند تنگی نفس و تب به مراکز درمانی مراجعه کنند. رعایت بهداشت فردی، دست ندادن و روبوسی نکردن و حضور نیافتن در مکان‌های عمومی و شستن مرتب دست‌ها از راه‌های پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا است.
نوروزیان با اشاره به اینکه مردم پس از حضور در مکان‌های عمومی و استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار، میز و استامپ دست‌های خود را بلافاصله و به شکل صحیح و اصولی (بین ۴۰ تا ۶۰ ثانیه) ضدعفونی کنند، تصریح کرد: توجه به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های مشابه آن مانند آنفلوانزا در هرمزگان ضروری است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان گفت: با توجه به استفاده از وسایل مشترک در مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس، مردم نهایت دقت در میزان و چگونگی استفاده از این مکان‌ها و وسایل آن‌ها را داشته باشند.
تأمین روزانهیک‌میلیون و ۵۰۰ هزارماسک در کشور شنیده‌هاست که به علت هجوم مردم به داروخانه‌ها و... با کمبود ماسک روبرو هستیم و حتی قیمت‌ها ماسک هم سرسام‌آور بالا رفته است.
به گزارش میزان مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی در این مورد گفت که هیچ‌گونه کمبودی درزمینهٔ تأمین ماسک وجود ندارد ۱۵ تولیدکننده ماسک در کشور، روزانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.به گفته سید حسین صفوی قیمت عرضه ماسک‌ها نیز به تمام واحد‌های تولید، اعلام‌شده و نظارت‌های لازم بر تمام مراحل تولید تا عرضه انجام می‌شود.

آمادگی تعزیرات برای برخورد با گران‌فروشی ماسک و دستکش یکبار مصرف توسط سودجویان

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از آمادگی این سازمان برای رسیدگی به گران‌فروشی ماسک و دستکش یکبار مصرف در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد. 
به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد گران‌فروشی ماسک و دستکش یکبار مصرف توسط برخی سودجویان گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در این زمینه آماده رسیدگی و برخورد با تخلفات است و هم‌وطنان می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir به این سازمان اعلام کنند.
وی افزود: در این زمینه قیمت اعلامی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای ما مبنا است و چنانچه سقف قیمت بر اساس کیفیت کالا‌های موجود در بازار مشخص باشد، قطعاً با این تخلفات رسیدگی می‌کنیم. رایگانی اظهار داشت: از کارخانه‌های تولیدی نیز درخواست داریم تا الزامات قیمت‌گذاری کالا‌ها را رعایت کنند. 
سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث لزوم استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف برای پیشگیری از ابتلا شده، باکسانی که به دنبال سودجویی و به خطر انداختن سلامت مردم باشند؛ بدون چشم‌پوشی و برابر قانون در اسرع وقت برخورد می‌کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها