وال‌استریت‌ژورنال از احتمال جدایی مسیر عربستان و روسیه خبر داد

شکاف جدید در اتحاد نفتی؟



به دنبال شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید تقاضای نفت، عربستان و برخی دیگر کشورها خواستار کاهش تولید بودند؛ اما روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غیر‌عضو اوپک هنوز نیازی برای این اقدام نمی‌بیند. در این میان، وال‌استریت‌ژورنال خبر داده است که سعودی‌ها قصد دارند برای حمایت از قیمت نفت، حتی بدون حمایت روسیه نیز اقدام به کاهش تولیدات کنند. این مساله می‌تواند اتحاد بزرگ نفتی تحت عنوان اوپک پلاس را به پایان برساند؛ هرچند مقامات عربستانی چنین موضوعی را تاکنون تکذیب کرده‌اند.

به گزارش صبح ساحل، بازار نفت روز جمعه درحالی معاملات هفتگی را به پایان رساند که خبر غیرمنتظره‌ای از اوپک‌پلاس توسط وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد. آن‌طور که این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، سعودی‌ها به‌دلیل اختلاف با روسیه برای کاهش تولید بیشتر نفت و جبران افت تقاضا به‌دنبال اپیدمی کووید-۱۹ در چین به‌دنبال خروج از توافق اوپک‌پلاس هستند. هرچند وزیر نفت عربستان در گفت‌وگو با رویترز صحت چنین خبری را زیر سوال برد، اما سطوح متفاوت نیاز روسیه و عربستان به قیمت نفت و در کنار برخی برآوردها از کاهش بیشتر صادرات نفت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌دنبال شیوع ویروس کرونا موجب می‌شود که نتوان بیاعتنا از کنار خبر وال‌استریت گذشت. وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با عنوان «عربستان در فکر شکستن اتحاد نفتی با روسیه است» نوشت، «شیوع ویروس کرونا باعث به خطر افتادن همکاری بین روسیه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت شده و سعودی‌ها در فکر پایان دادن به اتحاد ۴ ساله نفتی با متحدان روس خود هستند.» براساس این گزارش، عربستان سعودی، کویت و امارات‌متحده‌عربی که در مجموع بیش از نیمی از ظرفیت تولید اوپک را تشکیل می‌دهند، در هفته گذشته مذاکراتی را درخصوص کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت برگزار کردند. چراکه مذاکرات عربستان با روس‌ها درخصوص کاهش بیشتر تولید برای جبران افت تقاضا در چین به دنبال شیوع ویروس کرونا تا کنون نتیجه‌ای نداشته است. روسیه و اوپک از دسامبر ۲۰۱۶ توافقی را برای متعادل کردن عرضه جهانی نفت آغاز کردند. این همکاری طی این مدت بارها با تغییراتی همراه شده اما تا کنون ادامه یافته است. در آخرین نشست این گروه در دسامبر ۲۰۱۹ مقرر شد که توافق نفتی تا پایان سه ماه اول ۲۰۲۰ برای کاهش ۷/ ۱میلیون بشکه‌ای تولید روزانه ادامه یابد. با این حال طی مدتی که از سال ۲۰۲۰ می‌گذرد به‌دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا و میزان اثرگذاری آن بر سمت تقاضا، این توافق نتوانسته بازار را متعادل کند. از این رو عربستان برگزاری نشست اضطراری و کاهش بیشتر تولید این گروه را مطرح کرد. کمیته ویژه نظارت بر اجرای توافق نفتی نیز توصیه کرد که این گروه میزان تولید روزانه خود را تا پایان سه ماه دوم ۲۰۲۰ حدود ۶۰۰ هزار بشکه دیگر بکاهد و توافق نفتی را به سطح ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز برساند. توصیه‌ای که تا کنون از سوی روسیه رد شده و احتمال برگزاری هرگونه نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس را منتفی کرده است.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقامات روسی هنوز نیازی برای کاهش بیشتر تولید نمی‌بینند. نمایندگان روسیه می‌گویند فعالیت‌های تجاری در چین رو به بهبود است و تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای نفت محدود شده است. براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال مخالفت روس‌ها با تعمیق توافق نفتی موجب شده که عربستان خروج از اوپک‌پلاس و کاهش تولید را با دو کشور همسایه و متحد خود یعنی امارات و عربستان مطرح کند. موضوعی که شدیدا از سوی وزیر انرژی عربستان رد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است که «این اخبار سخیف و بی‌معنا است.» او افزوده است: عهدنامه اوپک‌پلاس را امضا کرده‌ایم و به کار گروهی ادامه خواهیم داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها