احتمال شیوع کرونا از ایران به افغانستان مرز نیمروز را بست



شیوع ویروس کرونای جدید در ایران، نگرانی در سه ولایت هم مرز افغانستان را شدت بخشید. خطر شیوع ویروس باعث بسته شدن مرز نیمروز با ایران شد. مقامات اقدامات پیشگیرانه را در ولایت های هرات و فراه نیز روی دست گرفته اند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل برخی از منابع، روزانه دو تا سه هزار تن از مرزهای دو کشور می‌‌گذرند که این خود نگرانی‌هایی را درباره شیوع ویروس کرونا به افغانستان نیز برانگیخته است؛ تا حدی که مسئولان در نیمروز از مسدود شدن مرز با ایران خبر می دهند.

نعمت الله صدیقی، عضو شورای ولایتی نیمروز می گوید: «افزایش نگرانی ها به خاطر شیوع بیماری کرونا به افغانستان باعث شده تا از روز شنبه مرز ابریشم نیمروز با ایران به روی تردد وسایط و مسافران مسدود شود».

وی افزود همچنان یک مرکز قرنطین بیماران مبتلا به کرونا در مرز ابریشم ایجاد گردیده تا در صورت مشاهده موارد مثبت، بیماران در مرکز قرنطین تحت تداوی قرار بگیرد. از سوی دیگر سید ولی سلطان، والی ولایت نیمروز هم از شیوع احتمالی بیماری کرونا به افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرد. 

ریاست صحت عامه ولایت هرات می گویند همه آماده‌گی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا گرفته شده است. داکتر عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه ولایت هرات می گوید: «تیم‌های سیار صحت عامه در بندر اسلام قلعه و دوغارون با ایران و تورغندی با ترکمنستان اعزام شده اند و مسافرانی که از این مسیرها رفت و آمد دارند را معاینه می‌کنند». وی شمار اعضای هر کدام از این تیم‌ها را چهار تا هفت نفر عنوان کرد.

رئیس صحت عامه هرات گفت تا کنون از وجود ویروس کرونا در افغانستان گزارشی نشده و تدابیر در همه نقاط کشور برای جلوگیری از این ویروس گرفته شده است. روز شنبه برخی رسانه های داخلی افغانستان به نقل از عبدالقیوم رحیمی، والی هرات از ثبت یک واقعه مثبت خبر دادند، اما مقام های صحی این ولایت آن را رد کردند.رئیس صحت عامه هرات گفت: «در شفاخانه حوزوی ۳۰ بستر برای تداوی ویروس کرونا در نظر گرفته شده و هیچ مورد مشکوکی در این شفاخانه به ثبت نرسیده است».

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز این خبر را «تکذیب» کرد: «امروز جلسه فوق العاده ای به خاطر اتخاذ تدابیر ویژه به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به ولایت هرات دایر شد که در این جلسه والی هرات به تمامی نهادهای مسئول در مرزهای زمینی با ایران و میدان هوایی دستور داده تا برنامه های وقایوی را تطبیق نمایند».

وی در پاسخ به این پرسش گفت تا کنون خطر شیوع این بیماری به آن سرحد نرسیده که افغانستان مرزش را در ولایت هرات با ایران مسدود نماید. بندر اسلام قلعه و مرز دوغارون یکی از پر رفت و آمدترین گذرگاه های مرزی میان دو کشور است.

ولایت فراه نیز با ایران هم مرز است و رفت و آمدهایی در دو سوی مرز وجود دارند. مقام ها در این ولایت ناآرام نیز آنچه در توان دارند را برای پیشگیری از شیوع این ویروس به افغانستان به کار گرفته اند، اما شورشگری طالبان و ناامنی در ولسوالی های مرزی کار را دشوارتر ساخته است.

شماری از باشنده گان ولایت هرات می گویند با ثبت پنج واقعه مرگ بر اثر ویروس کرونا در ایران، نگرانی شان بیشتر شده است. وکیل احمد یکی از شهروندان هرات گفت: «من از مقام های وزارت صحت عامه افغانستان می خواهم برنامه های آگاهی دهی عامه و وقایه از ویروس کرونا را آغاز کنند».

در حالی نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا در افغانستان شدت گرفته که در جریان دو روز گذشته پنج تن بر اثر مبتلا شدن به بیماری کرونا در ولایت های قم و اراک در ایران جان باخته اند و بیش از ۲۰ فرد مبتلا نیز تحت تداوی قرار گرفته اند.

در پی تایید اولین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونای جدید در ایران، برخی کشورهای منطقه پروازهای شان را به ایران متوقف کرده اند. مردم در ترکیه نیز کارزاری اینترنتی راه اندازی کرده و از مقام های کشورشان خواسته اند تا مرز با ایران را مسدود کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها