عضو اتحادیه نانوایان استان:از مسئولان میخواهیم هزینه‌های نانوایی را کارشناسی کنند

مسئولان! قیمت نان را واقعی کنید



نان نقش اصلی در سبد غذایی مردم دارد و موضوع افزایش قیمت نان امری است که دیر یا زود با آن مواجه خواهیم شد.افزایش قیمت اقلام مربوط به تهیه نان از خمیرمایه، نمک، آرد، استهلاک ماشین آلات مربوطه، اجاره بهای مغازه و دستمزد کارگران باعث شده تعدادی از نانوایان عطایش را به لقایش ببخشند و به تغییر کاربری یا تعطیلی نانوایی های خود موافقت کنند و کسانی هم که باقی مانده اند دخل و خرج شان باهم نمی خواند.

فشاراقتصادی که در حال حاضر وضعیت معیشتی مردم را تحت شعاع قرار دارده است.حساسیت این موضوع را زیاد می کند.از طرفی سرمایه گذار، نانوا و کارگران نانوایی نیز نباید نادیده گرفته شوند زیرا آنها هم جزئی از مردم هستند و وضعیت اقتصادی گریبان گیر آنها هم است.در همین خصوص از خسرو هاشمی پور عضو اتحادیه نانوایان استان خواستیم مسائل پیرامون نانوایان استان را با صبح ساحل در میان بگذارد، او گفت: نرخ تورم افسار گسیخته و افزایش قیمت اقلام مربوط به تهیه نان فشار زیادی به نانوایان آورده زیرا قیمت نان چندین سال تغییر محسوسی نداشته است.قیمت نان لواش را چند ماه پیش از 200 تومان به 225 تومان و بربری را از 1000 به 1100 تومان افزایش دادند که معمولا مردم این مقدار پول خرد را همراه خود ندارند.


وی با بیان اینکه قیمت نان چهار سال تغییر نکرده است، افزود: هر نانوایی حداقل برای پنج نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد.نیروی انسانی دستمزدش بالا رفته است.شاطر نان لواش کمتر از روزی 60 هزار تومان دستمزد نمی گیرد و نانوایی درآمدی ندارد که بتواند از پس این هزینه ها بربیاید.هاشمی پور با اشاره به اینکه نانوایی زمانی ارج و قرب زیادی داشت اما الان بدترین و سخت ترین شغل شده است، افزود: کارگران نانوایی دمای بالای 400 درجه را کنار تنور تحمل میکنند این درحالی است که مسئولینی که برای بازدید می آیند حتی حاضر نیستند چند دقیقه گرمای نانوایی را تحمل کنند. باید نانوا را دریابیم.عضو اتحادیه نانوایان استان اظهار کرد: استاندار، فرماندار و مسئولان غله استان میخواهیم هزینه‌های نانوایی را کارشناسی کنند.  دست نانوا را بگیرند.قیمت نان را واقعی کنند.آنالیزهای کارشناسی شده از طرف اتحادیه تحویل فرمانداری داده شده است و قیمت پیشنهادی ما 450 تومان برای هر قرص نان لواش است.


وی با تاکید بر اینکه قیمت پفک که هیچ ارزشی ندارد چندین برابر نان لواش است، اضافه کرد: می گویند نان قوت غالب مردم است و مدام بر این قضیه تاکید می کنند، آیا آب قوت غالب مردم نیست؟ در حال حاضر تکنولوژی و اینترنت قوت غالب مردم است.چرا فقط روی گزینه نان مانور می دهند.نانوا در این زمینه مظلوم واقع شده است.تمام کالا های اساسی و غیراساسی افزایش چند برابری داشته اند بجز نان.


هاشمی پور با اشاره به اینکه در این زمینه باید هم مردم و هم نانوا را دید، گفت: قیمت نان که واقعی باشد یقینا در مصرف آن صرفه جویی می شود. هر خانواده حداقل روزی سه تا چهار قرص نان اسراف می‌کند که دلیل اصلی آن قیمت نان 200 تومانی است. اگر قیمت واقعی شود هم خانواده ها به اندازه مصرف خود نان تهیه می‌کنند و هم نانوا سود می کند.این مقام مسئول ادامه داد: در بسیاری از موارد نانوا به خاطر فشار هزینه ها مجبور می شود کار غیرقانونی کند. حجم خمیر را کم کند، کیفیت نان را پایین آورد.واقعی شدن قیمت نان یقینا ازاین موارد جلوگیری میکند چراکه نانوا به حق خود می رسد.


وی در پایان گفت: نان توموشی به عنوان نان محلی ما با حجم و وزن بسیار کم در حال حاضر قرصی 1500 تا 3000 تومان فروخته می شود این درحالی است که هیچ گونه اجاره مکان نمی دهد اما نانوا حداقل میزان اجاره ای که باید در ماه پرداخت کند 5 میلیون تومان است که بسیار هزینه سنگین و کمرشکنی است.

افزایش قیمت نان موضوع حساسی است که یقینا با واکنش های مخالف بسیاری رو به رو خواهد شد. در حال حاضر هرگونه افزایش قیمت هر چند نامحسوس نارضایتی مردم را به دنبال دارد در نهایت باید دید مسئولین مربوطه چگونه این گره کور را مدیریت خواهند کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها