از پا درآوردن «کووید-19» با رعایت بهداشت فردی؛

کرونا، شوخی که جدی شد



کرونا «کووید-19» 18 آذرماه سال جاری در شهر «ووهان» متولد شد، به‌سرعت رشد کرد ، پایش را از دیوار چین فراتر گذاشت ودر حال تسخیر دنیا ست. زمانی که این ویروس متولد شد شاید به ندرت کسی فکر می‌کرد بتواند به سرعت مرزها را بشکند و اما به‌مرور زمان، پی بردند که واکسنی نیست که جلودار این ویروس بیش‌فعال باشد...

کرونا تازه متولدشده مدتی دستمایه طنازی ایرانی‌ها شده بود که فکر نمی‌کردند به‌سرعت گریبان گر کشورمان شود.«کرونا هم آمد و تو نیامدی... کرونا را کی داده کی گرفته؟ ...از ووهان تا سوهان... مرگمان هم Made in China باشه...گیرم که ماسک فیلتردار هم زدیم، اگه کرونا فیلترشکن داشت چه کنیم؟ و... « اما شوخی شوخی کرونا وارد کشور شد، جان‌ها گرفت ...

کرونا وارد هرمزگان شد

کرونا وارد هرمزگان شد. این متنی بود که اواسط این هفته در رسانه‌های رسمی استان درج یافت و به نقل از دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، یک مورد کرونا در هرمزگان مثبت اعلام شد، فردی که مبتلابه این بیماری بود بیمار خانم ۷۰ ساله قمی است که برای دیدار دختر و دامادش به قشم سفرکرده است.

این بیمار در هفته گذشته به علائم ویروس کرونا به بیمارستان پیامبر اعظم قشم مراجعه و بستری شد که پس از بهبودی به همراه دختر و دامادش در خانه تحت مراقبت علوم پزشکی است. دقایقی بعدازاین انتشار این مطلب، خبری مبنی بر مرگ یک بیمار مشکوک به کرونا در بندرعباس اعلام شد. این بیمار یک مرد ۵۳ ساله با علائم مشکوک و نزدیک به کرونا، ۵ اسفندماه با علائم شبیه به کرونا به بیمارستان خلیج‌فارس مراجعه کرد و ساعت ۸ شب همان روز دار فانی را وداع گفت.

دکتر فاطمه نوروزیان در این مورد گفت: « آزمایش کرونای این فرد به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال‌شده اما هنوز نتیجه آن نرسیده است، با توجه به علائم دیده‌شده در این بیمار و شباهت شرایط وی با بیماران مبتلابه کرونا، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ویژه دفن افراد مبتلابه کرونا درباره این فرد اجرا شد.» به گفته وی، مراودات و تماس این مرد میان‌سال با افرادی از شهر قم، احتمال ابتلای به کرونا را افزایش داد و به همین دلیل تمام تدابیر لازم به‌دقت درباره وی اجرا شد.

شناسایی ۲۳ مورد مشکوک به کرونادر هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دیروز آخرین آمار شناسایی افراد مشکوک ابتلا به کرونا را ۲۳ مورد اعلام کرد که این افراد شامل همه بیماران با علائم تنفسی، خصوصاً شبیه به بیماری آنفولانزا، در مرحله انجام آزمایش هستند و از این شمار متأسفانه آزمایش یکی از بیماران که مسافری از استان قم به شهر قشم بود، مثبت اعلام‌شده است.

دکتر حسین فرشیدی، هرمزگان ازنظر حساسیت بالای بیماری در حالت نیمه قرمز خبر داد و گفت: « البته این مورد مثبت اعلام‌شده وارده است، یعنی انتقال داخل استانی ویروس از یک بیمار به بیمار دیگر هنوز گزارش نشده است که تا دو روز آینده جواب سایر آزمایش‌های موارد مشکوک در استان به ترتیب اعلام می‌شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تعطیلی مدارس و شرایط آب‌وهوایی مناسب استان در این فصل از سال به‌ویژه در جزایر قشم و کیش، سیل ورود مسافر به هرمزگان اظهار داشت که مقرر شد در مبادی ورودی همه شهر‌های استان، راه‌آهن و فرودگاه‌ها، به‌ویژه در بندرعباس و جزایر، کنترل اولیه مسافران صورت گیرد تا در صورت ابتلا فردی به ویروس کرونا، شخص به قرنطینه منتقل شود.

نقش فرهنگدر شیوع کرونا

مدتی است که ویروس کرونا، نقل هر محافلی است و همه را به ترس واداشته است.

این ویروس خطرناک که غریب و آشنا، پیر و جوان، فقیر و غنی نمی‌شناسد بدون اجازه وارد بدن خیلی از ماها شده و یا می‌شود که اگر خود را ببازیم حتماً برنده میدان خواهد بود.

متأسفانه کشور ما بعد از چین بیشترین مرگ ناشی از کرونا دارد و باید در این مورد خیلی مواظب بود به‌خصوص کودکان و افراد مسن. البته نباید نادیده گرفت که فرهنگ، سلامت، سیستم ایمنی بدن، رژیم غذایی و... در شیوع این بیماری خیلی مؤثر است که متأسفانه کشور ما در رده دوم مرگ کرونایی قرار داده است.

در این هفته مدارس و مهدکودک و دانشگاه‌ها تعطیل شد که البته باید زودتر تعطیل می‌شد نه بعدازاینکه آمار مبتلایان افزایش یافت. خیلی از خانواده‌ها به هشدارهای پزشکان توجه کردند و برای سلامتی خود و خانواده از خانه بیرون نشدند اما متأسفانه بعضی از خانواده‌ها از این فرصت استفاده کردند و دست کودکانشان را گرفتند راهی سفر به استان‌های با آب‌وهوای بهاری ازجمله هرمزگان شدند. اگر نگاهی به ساحل و خیابان‌ها بندرعباس یا اسکله‌های قشم و... بی اندازید حتماً متوجه می‌شوید.

شاید این خانواده‌ها مبتلا هستند ولی اطلاع ندارند و یا در سفر مبتلا می‌شوند. در این مورد کمپینی در استان در فضای مجازی تشکیل شد که مسئولان مبادی ورودی شهر را ببند و...

ماسک کمیاب شده است

«ماسک نیست، مواد ژل ضدعفونی‌کننده نیست و... .» این جملات به‌وفور شنیده‌ایم و یا در برگه چسبانده شده بر روی شیشه‌های داروخانه دیده‌ایم ... به نظر مقصر کیست، ماها که از ترس جعبه جعبه خریداری و در خانه انبار می‌کنیم یا آن مسئول فروشی که انبار می‌کند تا گران‌تر بفروشد ... چرا باید مردمان کشور ما چنین رفتارهای داشته باشند که برای سلامتی و سودجویی حاضر باشیم جان هم‌وطنان خود را به خطر بی اندازیم... البته به گفته مسئولین بهداشت و درمان، بهترین درمان، شستن مداوم دست با آب و صابون است.

ضدعفونی شدن اماکن و وسایل عمومی شهر

دو شب گذشته نیروهای مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس پس از مشاهده یک مورد مثبت در استان هرمزگان و همچنین ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه، دست‌به‌کار شدند و اقدام به شست‌وشو و ضدعفونی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، مجتمع‌های عمومی پرجمعیت، حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، معابر پرتردد، بازارها و بازارچه‌های تحت مدیریت شهرداری و غیره به‌منظور پیشگیری از بیماری ویروسی کورونا نمودند. البته از دیروز هفتم اسفندماه، کلیه پارک‌های بادی کودکان و وسایل بازی در تمام بوستان‌های بندرعباس تا اطلاع ثانوی تعطیل شد و همچنین تمامی چادرهای مسافرین از سطح شهر و بوستان‌ها به یک بوستان (خلیج‌فارس) منتقل گردید. البته بیشتر نظرات کاربران فضای مجازی در خصوص گلایه و شکایات مبنی بر دیر اقدام کردن شهرداری بندرعباس در ضدعفونی کردن بود.

هشدارهای را جدی بگیریم

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مدت‌ها قبل طی بیانیه‌ها در رسانه‌های رسمی و غیررسمی به مردم از شیوع و احتمال ابتلا به ویروس کرونا هشدار می‌دادند که محیط‌های بیمارستانی و درمانی در حال حاضر ممکن است مکانی برای انتقال انواع بیماری‌ها باشند تا اطلاع ثانوی جهت انجام موارد درمانی غیرضروری مراجعه نکنید، برای چک آپ یا هر مشکل پزشکی غیر اورژانسی نوبت‌های خود را بعد از ایام عید موکول نمایید، همچنین از هرگونه ملاقات غیرضروری بیماران در بیمارستان خودداری شود و... شستن مکرر دست‌ها، روبوسی نکردن و دست ندادن، رعایت فاصله یک تا ۱.۵ متری افراد از یکدیگر را از راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از این بیماری است.

مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان و کادر درمان برای مقابله با کرونا خبر دادند و بخش عفونی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت ایزوله بیماران در مرکز استان در نظر گرفته‌شده است

تشکیل ستاد مدیریت ویروس کرونا در هرمزگان

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان از تشکیل ستاد مدیریت کرونا ویروس در هرمزگان خبر داد که همسو با ستاد ملی مدیریت کرونا ویروس در کشور این ستاد در استان نیز با حضور تمامی دستگاه‌های متولی در این عرصه تشکیل می‌شود.

به گفته سعید ناجی تصمیماتی که در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ویروس استان گرفته می‌شود باید به‌درستی در اختیار مردم قرار گیرد و این از وظایف رسانه‌های استان است. وی گریزی زد به شایعه کنندگان کرونا که با انتشاردهندگان اخبار کذب در خصوص کرونا ویروس برخورد خواهد شد و رسانه‌ها باید در خصوص انعکاس اخبار کرونا ویروس دقت و اخبار خود را از منابع موثق علوم پزشکی استان و وزارت بهداشت و درمان دریافت کنند.

برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان در بندرعباس

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز بابیان اینکه عرضه قلیان از گذشته ممنوع بوده و از اکنون برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود گفت که کارکنان بهداشت محیط و همچنین نیروی انتظامی با رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز ثابت عرضه قلیان برخورد خواهند کرد و افرادی که به‌صورت سیار عرضه قلیان دارند نیز توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند.

ماشاالله مریدی این را هم تأکید کرد که « قبل از اینکه اپیدمی کرونا در دنیا و ایران اتفاق بیفتد اقداماتی جهت جمع‌آوری قلیان‌ها از سطح سواحل، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها انجام داده بودیم، متأسفانه شیوع پدیده قلیان و استعمال آن در بندرعباس نیز مانند سایر نقاط کشور وجود داشت و برخوردهای مختلفی در این زمینه صورت گرفت، افرادی که به‌صورت سیار عرضه قلیان دارند نیز توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند.»وی یکی از مواردی که می‌تواند موضوع کرونا را متأثر کند و در شیوع آن تأثیر بگذارد استعمال دخانیات به‌خصوص قلیان دانست و افزود: « این موضوع بسیار مهم است و اولین کاری که انجام دادیم این بود که دستور دادستانی را برای برخورد با تمام کسانی که قلیان ارائه می‌دهند گرفتیم.»

مریدی از شهروندان خواست که در این شرایط از استعمال قلیان به‌خصوص در امکان عمومی جدا خودداری کنند تا بیشتر از این درگیر بیماری کرونا نشوند و همچنین در این زمینه همکاری کنند و هر جا استعمال و عرضه قلیان را مشاهده کردند به سیستم بهداشتی و نیروی انتظامی و ارگان‌های ذی‌ربط اطلاع دهند.

کنترل سلامت مسافران در مبادی ورودی استان برای پیشگیری از شیوع کرونا

استاندار هرمزگان با ابلاغ دستوری به رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بر لزوم به‌کارگیری تمام امکانات برای کنترل سلامت مسافران در مبادی ورودی استان و پیشگیری از بیماری کرونا، تأکید کرد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان با ابلاغ دستوری به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، بر لزوم به‌کارگیری تمام امکانات برای کنترل سلامت مسافران در مبادی ورودی استان و پیشگیری از بیماری کرونا، تأکید کرد.

همتی با اشاره به علاقه زیاد مردم به سفر به هرمزگان به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب و جاذبه‌های گردشگری افزود: سایر دستگاه‌های مرتبط ازجمله ادارات کل راه‌آهن، فرودگاه‌ها، حمل‌ونقل جاده‌ای، بنادر و دریانوردی و پلیس‌راه با دانشگاه علوم پزشکی استان، همکاری لازم را در راستای اجرای مناسب این وظیفه مهم داشته باشند.او با تأکید بر حفظ و تأمین سلامت مردم استان و مسافران، گفت: مردم از سفر‌های غیرضروری پرهیز می‌کنند و آمار اعلامی اداره کل بنادر و دریانوردی استان، بیانگر کاهش ۴۰ درصدی مسافر در بندر پل و کاهش ۱۵ درصدی در بندر شهید حقانی است که نشان‌دهنده رعایت نکات ایمنی توسط مردم است.

اسکله‌های گردشگری تا اطلاع ثانوی تعطیل

فرماندار شهرستان قشم از تعطیلی اسکله‌های شیب دراز، کندالو، سهیلی، طبل، گورزین، گوران و لافت برای کنترل مسافر در شرایط کنونی تا رفع کامل نگرانی خبر داد.

به گفته علیرضا نصری در ادامه تدابیر پیشگیرانه و در پاسخ به درخواست مردم تا زمان کنترل بیماری و تثبیت اوضاع، اکیپ غربالگری بیماری در فرودگاه، اسکله‌های پهل_ لافت و شهید حقانی مستقر و تمام ورود و خروج‌های این مسیرها را کنترل و سلامت مسافران را موردسنجش قرار می‌دهند. نصری تصریح کرد که این تصمیم در مرکز استان اتخاذ و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد قشم از چهارشنبه (هفتم اسفندماه) اجرایی شد.

نصری بابیان اینکه همه دستگاه‌های شهرستان در آماده‌باش کامل هستند و به نهادهای خدماتی برای نظافت و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی و مراکز عمومی تذکر لازم داده‌شده، از مردم خواست اخبار را از مجاری رسمی دریافت نموده، بهداشت فردی را رعایت نموده و مانع شیوع شایعه در جامعه شوند.وی همچنین ارائه آموزش‌های لازم توسط نهادهای مسئول، بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات معتمدین، دهیاران، شوراها، شورایاران و فعالین اجتماعی را ضروری ذکر کرد.

مجاهدان کرونا

در این روزهای دلهره‌آور یادی کنیم از پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در دل خطر قرار دارند، به‌شدت در معرض ابتلا به ویروس هستند و مشکلات زیادی را به جان می‌خرند. در این هفته مرگ دردناک پرستار ۲۵ ساله لاهیجانی براثر کرونا را داشتیم. ‏نرجس‌ خانعلی زاده پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجانی، جانش را وقف بیماران کرونایی کرد و سرانجام خودش هم به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت...

کرونا هم رفتنی است...

کرونا هم رفتنی است مانند بیماری‌های که آمدند و رفتند با مرگ و یا بی‌مرگ. ولی تا مهمان هستند ناخوانده هستند و زحمت. خود را به‌زور در بدن جا می‌دهند سعی دارند میزبانش را از پا درآورد اما اگر میزبان ضعیف باشد و ناامید، زود از پا درمی‌آید.

همه می‌دانیم این ویروس جانی، شوخی‌بردار نیست باید با جدیت به جنگش برویم با امید و عمل کردن به نکات بهداشتی و درمانی ...مقصر هرکسی باشد مسئولانی که دیر اطلاع‌رسانی کردند تا این ویروس همه‌جا تکثیر شدند و... یا افراد عادی که باوجود بیماری سرماخوردگی و... در مکان عمومی بدون ماسک و دستکش حاضر شدند، اکنون باید دست‌به‌دست هم دهیم و این ویروس مزاحم و بدشکل را از شهر و دیارمان بیرون کنیم ...

هرمزگان حالش خوب نیست. بیایم باهم با اتحاد، واکسنی شویم به بهبود این استان اقتصادی و مهاجرپذیر.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها