«صبح‌ساحل» از وضعیت شهر بندرعباس پس از ورود ویروس کرونا گزارش می‌دهد

بحران بی ماسکی؛ ابزارفروشی‌ جایگزین داروخانه


نویسنده: سمیره حنائی

گزارش‌های میدانی حاکی از کمبود و نبود ماسک بهداشتی در بیشتر داروخانه‌ها و کالا پزشکی‌های بندرعباس است.برخی داروخانه‌ها با نصب نوشته «ماسک و ‌ژل شست‌و‌شو‌ نداریم»، از پاسخگویی به این سوال که مگر می‌شود داروخانه ماسک نداشته باشد، خود را معاف کرده‌اند.

به گزارش صبح ساحل، تفاوت قیمت در خرید ماسک نشان می‌دهد که نظارتی از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر روند توزیع و فروش ماسک‌های بهداشتی وجود ندارد. چند روز پیش ابتدا خبری مبنی بر توزیع ماسک بهداشتی رایگان در کشور منتشر و کمتر از یک روز تکذیب شد. یکی از شهروندان بندرعباسی از تلاش چند روزه‌اش برای یافتن ماسک در بندرعباس برایم می‌گوید. داروخانه‌های بسیاری رفته اما نتوانسته است چیزی پیدا کند. او می‌گوید: «ماسک‌ را حالا باید به‌صورت غیربهداشتی در مکان‌هایی مانند دکه‌های روزنامه‌فروشی و سوپرمارکت‌ها بخری. قیمت یک ماسک ساده معمولی 5 هزار تومان است. من نمی‌دانم چطور تا کرونا به بندر رسید همه داروخانه‌ها ماسک‌هایشان یک شبه تمام شد». به گفته‌ی او، مردم برای تهیه ماسک به ابزارفروشی‌های سطح شهر نیز روی آورده‌اند. تصاویر منتشر شده در اینستاگرام نشان می‌دهد که برخی به دلیل کمبود ماسک، آن را در کارگاه‌های خیاطی می دوزند.

باید حتما از ماسک و دستکش استفاده شود

یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است که بیماری کرونا یک بحران جهانی را به‌وجود آورده که در ایران دست‌کم گرفته‌ شده است. او به خبرنگار «صبح‌ساحل» گفت:« کرونا بیماری تنفسی است. از راه هوا، ذرات و قطرات تنفس منتقل می شود. پس منطقی است که حداقل یک ماسک و دستکش ساده در دسترس همگان باشد. رایگان یا در قبال پول، ماسک را باید بتوان به‌راحتی تهیه کرد. در استان‌های آلوده به ویروس کرونا، باید حتما از ماسک و دستکش استفاده شود». با اینکه ویروس کرونا به بندرعباس رسیده است اما همچنان بسیاری از مردم رعایت اصول بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.‌ حامد یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار روز بندرعباس است. او می گوید که دید مثبتی نسبت به این بیماری دارد. او اضافه می‌کند: «این بیماری تنها افراد مسن را از پا در میاورد و به ما جوانترها کاری ندارد». وزارت بهداشت در چند روز گذشته با ارسال پیام های مختلف بر روی گوشی‌های همراه، بسته های آموزشی بهداشتی را برای مردم ارسال می‌کند. عالیه صندوقدار یک بیرون‌بر در بندرعباس است. او از سردرگمی‌اش در این روزها می‌گوید: «واقعا نمی‌دانیم باید ماسک بزنیم یا نه. اگر باید ماسک بزنیم حالا از کجا تهیه کنیم؟ ماسک در بندرعباس گیر نمی‌آید. یکی از دوستانم ماسک ساده را خریده 9 هزار تومان. در این شرایط مدام بر روی گوشی‌مان پیام می‌آید. وزارت بهداشت به ما آموزش می‌دهد که دستمان را بشوریم. اینها را خودمان بلدیم. الان مردم به‌جای بسته آموزشی بهداشتی، از وزارت بهداشت ماسک و دستکش می‌خواهند.»

هرمزگان در لیست استان‌های آلوده به ویروس کرونا

 هرمزگان روز گذشته نامش در لیست استان‌های آلوده به کرونا در کشور ثبت شد. فاطمه نوروزیان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، فوت یک بیمار را در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس به‌علت کرونا تائید کرد. او از شناسایی بیماری دیگر مبتلا به کرونا که به جزیره قشم سفر کرده بود، نیز خبر داد. روز گذشته نیز دومین بیمار مبتلا به کرونا در بندرعباس شناسایی شد. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا به امروز یک مورد مرگ، دو بیمار و 50 مورد مشکوک به بیماری کرونا در هرمزگان شناسایی شده است. تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها، برای کنترل ویروس کرونا، مردم را به مسافرت‌های نوروزی زودهنگام ترغیب کرد. غیربومی بودن بیماران باعث شد تا مردم استان با راه‌اندازی کارزار مجازی از مردم کشور درخواست کنند که در ایام تعطیلات نوروز، برای جلوگیری از انتشار بیماری، به هرمزگان سفر نکنند. اداره بنادر و ‌دریانوردی استان نیز از سه شنبه پنجم اسفندماه تا اطلاع ثانوی اسکله ورودی قشم را تعطیل اعلام کرد. شهروندان بندرعباسی نیز خواستار بسته‌شدن راه‌های ورودی استان به‌روی مسافران شدند. به گفته‌ی یکی از شهروندان در سواحل بندرعباس ماشین‌هایی با پلاک استان‌های آلوده به کرونا دیده می‌شود. مسئولان استانی از ضدعفونی و قرنطینه مسافران مشکوک به بیماری به جزیره‌های هرمزگان خبر داده بودند. فرماندار بندرعباس نیز گفت که معابر عمومی در سطح شهر ضدعفونی می‌شود. او همچنین اضافه کرد بوستانی به اسکان مسافران اختصاص پیدا می‌کند. دیروز فیلمی منتشر شد که شیوه ضدعفونی مسافران در اسکله شهید حقانی بندرعباس را نشان می‌داد. این فیلم موجی از انتقاد را به‌همراه داشت.مردم، تنها پاشیدن ماده ضدعفونی بر روی دست‌های مسافران را برای جلوگیری از انتشار بیماری کافی  نمی‌دانند. این مسافران که از نقاط مختلف کشور به هرمزگان سفر کرده‌اند، بدون بررسی وضعیت سلامتی‌شان در مناطق مختلف استان در رفت‌و‌آمد هستند، احتمال انتقال بیماری کرونا را افزایش می‌دهند.

#بحران

ستاد کل بحران کشور این روزها نمی‌داند به کدام قسمت کشور توجه کند. سیل در چند استان کشور بار دیگر زخم برجای گذاشت. خسارت بسیاری به خانه‌ها و راه‌های استان‌ لرستان وارد شد. ملخ‌ها درحال حمله به مزارع جنوب کشور هستند. خوزستان و یزد نیز به لیست استان‌های آلوده به کرونا اضافه شدند. چند نفر از مسئولان بالا رتبه دولت نیز به کرونا مبتلا شدند. تست ابتلا به ویروس کرونا محمود صادقی، محمدباقر قالیباف و ایرج حریرچی دو شب گذشته مثبت اعلام شد. پیش از این نیز شهردار منطقه ۱۳ تهران به کرونا مبتلا شده بودند. با این‌حال رئیس جمهور از برگشتن وضعیت کشور به روال عادی را از روز شنبه هفته آینده خبر داد. شب گذشته اعلام شد که مراکز عالی آموزشی به مدت یک هفته دیگر تعطیل خواهد شد. تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس به روز جمعه موکول شد. در شرایط فعلی دولت به دنبال راه‌حلی برای کنترل شیوع بیماری است. بازگشایی دوباره مدارس احتمال انتقال و ابتلا به بیماری را بیشتر خواهد کرد. از طرف دیگر تعطیلی مدارس که با هدف جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام شده بود موجب ترغیب مردم به مسافرت به مناطق مختلف کشور شد. تلاش برای کنترل مردم و توجیه برای ماندن در خانه در شرایط فعلی چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

زندگی در سایه کرونا

کرونا به بندرعباس رسیده است اما نبض زندگی همچنان می‌زند. بازار روز بندرعباس همچنان شلوغ است. تعداد کمی از رهگذران و فروشندگان دستکش به دست کرده‌ و ماسک زده‌اند. می‌گویند ماسک که نیست و با دستکش هم راحت نیستیم. علاوه‌بر زندگی روزمره، اطلاعات درست و غلط بسیاری درمورد ویروس کرونا روزانه در فضای مجازی بازنشر می‌شود.‌ توصیه‌های بهداشتی عجیب غریب، از مصرف زنحبیل و سیر گرفته تا شربت‌های معجزه‌آسایی که برخی بازیگران تبلیغ می‌کنند، این روزها مردم را درگیر خود کرده است. در کنار سیل عظیم اطلاعات و بروشورهای بهداشتی که مردم را سردر گم کرده است، بازار جوک و‌ کلیپ‌های کرونایی هم داغ است. هر چند انتشار پیام‌های طنزآمیز، در این روزها که کشور بوی بحران می‌دهد، می‌تواند به روحیه مردم کند اما نشانگر جدی گرفته‌نشدن این بیماری است.

کرونا تا کجا پیش خواهد رفت؟

ویروس کرونا، استان به استان پیش می‌رود و قربانی می گیرد.  در شرایط کنونی که 23 استان درگیر کرونا هستند، ابهام‌های بسیاری در مورد شیوه کنترل این بیماری وجود دارد. آیا همچنان برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهرهای آلوده وجود ندارد(شیوه‌ای که چین به مدد آن توانست تا حدودی بیماری را کنترل کند)؟ درصورت افزایش آمار مبتلایان به کرونا، زیرساخت بهداشتی کشور توانایی قرنطینه و نگهداری از حجم بالای بیماران را دارد؟ تا چه زمانی نظارتی مناسبی بر توزیع و فروش ماسک و لوازم بهداشتی در کشور وجود نخواهد داشت؟ سیل اخیر چه تاثیری بر انتقال بیماری کرونا خواهد داشت؟ ناقلان شناسایی نشده، که با استناد به گفته‌های وزارت بهداشت با خیال راحت از ماسک استفاده نمی کنند، چندین نفر را آلوده خواهند کرد؟ وزارت بهداشت و درمان از مردم خواسته که به شایعه‌ها در مورد ویروس کرونا توجه نکنند. تا زمانی‌که اعتماد عمومی جلب نشود ، اطلاعات شفافی در اختیار مردم قرار نگیرد و مردم پاسخ سوال‌هایشان را نگیرند، بازار شایعه‌ها گرم خواهد بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها