معرفی بزرگترین کشور جهان



آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بزرگ ترین کشور از لحاظ مساحت در کدام نقطه از کره زمین واقع شده است؟ در مقالات مختلف بارها به معرفی پرجمعیت ترین کشور های جهان پرداخته شده، اما بزرگ ترین کشور جهان صرفا پرجمعیت ترین آن نیست. 

به گزارش صبح ساحل، همانطور که می دانید در حدود 148,940,000 کیلومتر مربع از مساحت کره زمین را خشکی ها تشکیل داده اند، در حدود 17,098,243 کیلومتر مربع از مساحت خشکی ها متعلق به کشور روسیه می باشد، همین امر سبب شده که عنوان بزرگترین کشور جهان را بدست آورد. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، روسیه با مساحتی بالغ بر 17 میلیون کیلومتر مربع وسیع ترین کشور جهان به حساب می آید، لازم به ذکر است که مساحت این کشور در حدود 7 میلیون کیلیومتر مربع بیشتر از دومین کشور وسیع جهان (کانادا) می باشد، همین امر سبب شده است که روسیه مالک بی چون و چرای این عنوان باشد.

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا وسیع ترین کشور جهان، پر جمعیت ترین آن هاست؟ جواب این سوال خیر بوده، زیرا همانطور که می دانید کشور چین با جمعیتی بالغ بر 1.3 میلیارد نفر، پر جمعیت ترین کشور دنیا بوده و روسیه با جمعیت 146 میلیون نفر، نهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می آید، گردشگران تور روسیه لازم است بدانند که وسعت بسیار زیاد این کشور سبب شده است که تراکم جمعیت آن 8 نفر به ازای هر کیلیومتر مربع باشد.جالب است بدانید که ایران با مساحتی در حدود 1,648,195 کیلومتر مربع به عنوان هجدهمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور وسیع خاورمیانه شناخته می شود، با توجه به مساحت ایران می توان گفت مساحت روسیه 10 برابر بیشتر از ایران است.

موقعیت جغرافیایی روسیه

روسیه در شمال آسیا قرار گرفته و با 14 کشور مرز زمینی دارد، همانطور که می دانید بخشی از روسیه در قاره آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار گرفته است، همچنین این کشور مرز های آبی بسیاری نظیر دریای خزر، اقیانوس آرام، دریای بالتیک، دریای سیاه و اقیانوس منجمد شمالی دارد که از طریق آن ها با کشور های بسیاری در ارتباط است.

از همسایگان زمینی روسیه در قاره آسیا می توان به چین، گرجستان، آذربایجان، مغولستان، کره شمالی و قزاقستان اشاره نمود، همچنین کشور های هم مرز روسیه در اروپا عبارت اند از فنلاند، بلاروس، استونی، اکراین، لیتوانی، لهستان و نروژ. لازم به ذکر است که وسیع ترین مرز این کشور با قزاقستان و کمترین آن با کره شمالی می باشد.

وسعت بسیار زیاد این کشور سبب شده است که دارای 9 اقلیم آب و هوایی مختلف باشد، همچنین این کشور 9 منطقه زمانی دارد، به همین دلیل ساعت استان کالینینگراد 1 ساعت عقب تر از مسکو و ساعت مناطق شرقی روسیه، 8 ساعت جلوتر از مسکو می باشد.گردشگران لازم است بدانند که روسیه در دسته کشور هایی که بیشترین ذخایر آب شیرین را دارند، قرار گرفته، گفتنی است که دریاچه بایکال واقع در جنوب سیبری با مساحتی در حدود 32 هزار کیلیومتر مربع، بزرگترین و عمیق ترین دریاچه جهان و منبع آب قابل شرب در دنیا به حساب می آید.


شهر های مهم روسیه

بزرگ ترین کشور جهان طبیعتا باید دارای شهر های بسیاری باشد، جالب است بدانید که این کشور در مجموع دارای 12 شهر با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر، 201 شهر با جمعیت 100 هزار تا 1 میلیون نفر، و 1294 شهر با جمعیت زیر 100 هزار نفر می باشد.

شهر های پر جمعیت و مهم روسیه
• مسکو : پایتخت روسیه با جمعیتی در حدود 12 میلیون نفر
• سن پترزبورگ : 5 میلیون نفر
• نووسیبیرسک : 1.3 میلیون نفر
• یکاترینبورگ : 1.3 میلیون نفر
• نیژنی نووگورود : 1.2 میلیون نفر
• امسک : 1.1 میلیون نفر
• چلیابینسک : 1 میلیون نفر
• روستوف تا دونو : 1 میلیون نفر
• اوفا : 1 میلیون نفر
• ولگاگراد : 1 میلیون نفر


آب و هوای روسیه

وسعت بسیار زیاد این کشور باعث شده است که آب و هوای بخش های مختلف آن تفاوت عمده ای با یکدیگر داشته باشند، همچنین بیشینه و کمینه دمای روسیه اختلاف بسیاری با یکدیگر دارند، دمای هوای برخی بخش های روسیه در طول فصل تابستان به 37 درجه سانتی گراد می رسد، با فرا رسیدن فصل زمستان دمای هوای مناطق شمالی روسیه بخصوص سیبری به منفی 30 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

به طور کلی ماه های مرداد و شهریور به دلیل گرم بودن هوا زمان مناسبی برای سفر به روسیه به حساب نمی آیند، همچنین اگر قصد سفر به روسیه در فصل زمستان را دارید، بهتر است که لباس گرم به همراه داشته باشید، زیرا در این فصل بارش برف در تمام نقاط این کشور وجود داشته و دمای هوا در اکثر موارد زیر صفر درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که زمستان های روسیه بسیار زیبا بوده، همچنین در طول این فصل تفریحات زمستانی بسیاری در نقاط مختلف آن وجود دارد. در ادامه به بررسی آب و هوای شهر های مهم روسیه خواهیم پرداخت.

زمستان های روسیه



مسکو: آب و هوای این شهر سرد و مرطوب بوده، مسکو تابستان هایی مرطوب و زمستان هایی بسیار سرد دارد، فصل تابستان در این شهر تقریبا 1 تا 2 ماه به طول می انجامد، اما زمستان های آن بسیار طولانی بوده به شکلی که بارش برف از ماه آبان شروع شده و تا اسفند به طول می انجامد. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار بوده که دمای هوا در حدود 14 تا 20 درجه سانتی گراد است.

سوچی: قرار گرفتن این شهر در کنار دریای سیاه سبب شده است که آب و هوایی نیمه استوایی داشته باشد، آب و هوای سوچی نسبت به سایر نقاط روسیه مناسب تر است، دمای هوا در طول فصل تابستان حدود 25 درجه سانتی گراد و در زمستان به 8 درجه سانتی گراد می رسد، همچنین لازم به ذکر است که میانگین دمای هوای سوچی در طول سال 17 درجه سانتی گراد است.

سن پترزبورگ : این شهر نیز مانند مسکو دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد، زمستان ها در سن پترزبورگ طول روز ها کم شده و با فرا رسیدن شب، یخ بندان و بارش برف آغاز می گردد، در طول این فصل کمتر گردشگری را در سطح شهر مشاهده خواهید کرد، اما در این فصل هزینه ها در شهر بسیار کاهش یافته و فستیوال های جالبی برپا می گردد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

به طور کلی می توان گفت مناطق جنوبی روسیه دارای آب و هوایی مناسب تر نسبت به مناطق شمالی آن می باشند، اما اگر به ورزش های زمستانی علاقمند هستید، مناطق شمالی این کشور بهترین مکان برای شما به حساب می آید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها