۲۱ اثر هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد



امسال ۲۱ اثر منقول و غیر منقول، طبیعی و ناملموس هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش صبح ساحل، این استان یک هزار و ۲۷۳ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که تا پیش از این ۳۷۶ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و با ثبت آثار جدید تعداد دارایی های ثبتی این استان در فهرست آثار ملی به ۳۹۷ اثر رسید.

آثار این استان که امسال در فهرست آثار ملی ثبت شده اند شامل پیاله منقوش با نقش بز کوهی، ظرف سفال منقوش با نقش هندسی و ظرف سفال قهوه ای با نقش هندسی هر سه مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد، سکه دینار عباسی مربوط به دوران معتصم عباسی (اواخر دوره عباسیان)، صندوق چوبی قبر امامزاده سید سلیمان (ع) مربوط به سال ۱۲۰۸ هجری قمری، چوب دستی متبرک امامزاده سید سلیمان (ع) مربوط به اواخر دوره زندیه، عودسوز فلزی شماره یک و عود سوز فلزی شماره ۲ امامزاده شاه اسماعیل طاشکوئیه حاجی آباد مربوط به دوران صفوی به عنوان آثار منقول فرهنگی و تاریخی ثبت ملی شدند.

همچنین سایت تاریخی سنگ نگاره های دهتل در بستک، مقبره خلعت پوش و زیارت خواجه خضر در بندرکنگ و مقبره شیخ راشد در بندرشناس هم به عنوان اثر تاریخی در این فهرست ثبت شدند.

ساخت قایق شاشک، هنر  ساخت اشتروک و سوندبافی به عنوان اثر غیر منقول و آبگرم تیربوئیه، غار نمکی تیربوئیه، درخت لور اسکله بندر شهید باهنر، آبگرم گرمش فین، مجموعه طبیعی فرهنگی سیاه کش و گنبد نمکی بستک به عنوان آثار طبیعی در این فهرست ثبت شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان  روز سه شنبه درهمین زمینه گفت: ثبت آثار منقول و غیر منقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی می تواند موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری دارایی های تاریخی فرهنگی و هویتی این استان شود.

رضا برومند گفت: با همراهی مردم و مسوولان استان بتوان بهتر از این نشانه‌های هویتی حفاظت و صیانت کرد و گام‌های موثرتری برای شناساندن میراث فرهنگی که شناسنامه‌های هویتی مردم محسوب می‌شوند برداشت.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها